کاهش صادرات نفتی روسیه و عربستان با هدف ایجاد تعادل در بازار

دو صادرکننده بزرگ جهان تصمیم دارند مانع از کاهش قیمت جهانی نفت شوند و به همین دلیل در تصمیمی مشترک به کاهش صادرات خود روی آورده‌اند

نمایندگان عربستان سعودی و روسیه در نشست اوپک - Reuters

الکساندر نواک، معاون نخست‌وزیر روسیه، دوشنبه، سوم ژوئیه (۱۲ تیر)، در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور در ماه اوت، صادرات نفتی خود را با هدف ایجاد تعادل در بازار، تا ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش خواهد داد.

به گزارش بلومبرگ، این بیانیه اندکی پس از آن صادر شد که مقام‌های عربستان سعودی، متحد اصلی روسیه در گروه اوپک‌پلاس، اعلام کردند که این کشور داوطلبانه کاهش تولید و صادرات نفتی خود را به میزان یک میلیون بشکه در روز، تا پایان اوت تمدید خواهد کرد، و احتمال تکرار این تصمیم را برای ماه‌های بعدی نیز زیاد دانستند.

نواک، دیپلمات نفتی و چهره نزدیک به ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، دوشنبه در یک نشست مطبوعاتی تصریح کرد:‌ «در راستای تلاش‌ها برای تضمین متوازن ماندن بازار نفت، روسیه داوطلبانه می‌خواهد در اوت تولید نفت خود را ۵۰۰ هزار بشکه در روز کاهش دهد و به همان میزان، صادرات خود را به بازارهای جهانی کاهش خواهد داد.

این کاهش مشترک تولید و صادرات نفتی عربستان سعودی و روسیه به‌ مثابه دو غول نفتی جهان، معادل ۱.۵ درصد از عرضه جهانی است و مجموع کاهش تولید اوپک‌پلاس را به ۵.۱۶ میلیون بشکه در روز می‌رساند. اوپک‌پلاس در شرایط کنونی، میزان عرضه نفت را به ۳.۶۶ میلیون بشکه در روز، معادل ۳.۶ درصد عرضه جهانی، محدود کرده است.

تصمیم مشترک عربستان سعودی و روسیه، با هدف افزایش قیمت جهانی نفت و جلوگیری از سقوط آن اتخاذ شده است و پس از اعلام خبر کاهش تولید ریاض و مسکو، روز دوشنبه، سوم ژوئیه، بهای نفت برنت ۱.۶ درصد صعود کرد و به ۷۶ دلار و ۶۰ سنت در هر بشکه رسید.

عربستان سعودی بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است و روسیه نیز در مقام دوم قرار دارد. هر دو کشور در دوران غیبت ایران در بازارهای نفتی جهان به دلیل تحریم‌های گسترده غرب، در سال‌های اخیر کوشیده‌اند قیمت جهانی نفت را بالا نگه دارند. قیمت نفت برنت، تحت‌‌تاثیر افزایش نگرانی‌ها از رکود اقتصادی و عرضه فراوان تولیدکنندگان بزرگ، در یک سال گذشته از ۱۱۳ دلار در هر بشکه به حدود ۷۰ دلار سقوط کرده بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

معاون نخست‌وزیر روسیه، روز دوشنبه از پاسخ به این پرسش که آیا تولید نفت روسیه به میزان مشابه صادرات کاهش خواهد یافت یا خیر، خودداری کرد. به‌رغم تحریم‌های غرب علیه روسیه به دلیل حمله به اوکراین، صادرات نفتی این کشور همچنان قوی مانده است.

پیش از این، ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهوری روسیه، و شاهزاده محمد بن‌ سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، هفتم ژوئن (۱۷ خرداد) در تماسی تلفنی، درباره گسترش روابط اقتصادی و اجرای پروژه‌هایی در حوزه سرمایه‌گذاری و انرژی گفت‌وگو کرده بودند. دو طرف در این گفت‌وگوی تلفنی، از همکاری خوب و دو‌جانبه در چارچوب اوپک‌پلاس اعلام رضایت کردند.

روسیه همچنین متعهد شده بود که تولید نفت خود را از مارس تا پایان سال جاری میلادی، ۵۰۰ هزار بشکه در روز  کاهش دهد و به ۹.۵ میلیون بشکه در روز برساند.

ایگور سچین، رئیس غول انرژی «روس‌نفت» روسیه، ماه گذشته گفته بود روسیه دارد سهم بازار خود را به سایر کشورهای اوپک‌پلاس می‌بازد، «زیرا بخش کمتری از تولید نفت خود را صادر می‌کند».

او افزوده بود: «برخی از کشورهای اوپک‌پلاس ۹۰ درصد از تولید خود را صادر می‌کنند، اما روسیه فقط نیمی از تولید خود را به بازار جهانی عرضه می‌کند.»

بیشتر از جهان