بریتانیا گرم‌ترین ژوئن را در تاریخ خود سپری کرد

اگر تا پایان قرن بیست‌و‌یکم میانگین دمای هوای زمین تا دو درجه افزایش یابد، بسیاری از مناطق دنیا دیگر سکونت‌پذیر نخواهد بود

اداره هواشناسی بریتانیا دوشنبه، سوم ژوئیه (۱۲ تیر)، اعلام کرد که این کشور گرم‌ترین ژوئن را از زمان ثبت آمارها از سر گذرانده است.

به گفته اداره هواشناسی بریتانیا، ژوئن سال جاری میلادی، میانگین یک درجه از گرم‌ترین دوره‌های زمانی مشابه در سال‌های گذشته گرم‌تر بوده است.

در طول ژوئن سال جاری میلادی، میانگین دمای ۱۵.۸ درجه سانتیگراد به ثبت رسید، در حالیکه رکورد قبلی گرم‌ترین ژوئن در بریتانیا ۱۴.۸ درجه سانتیگراد بوده که دو بار، در ۱۹۴۰ و ۱۹۷۶ ثبت شده است.

همچنین، به گفته اداره هواشناسی بریتانیا، دمای هوا در ژوئن سال جاری ۲.۵ درجه سانتیگراد از میانگین معمول بیشتر است.

دانشمندان می‌گویند گرم شدن بی‌سابقه دما در بریتانیا، نتیجه تغییرات اقلیمی و افزایش تولید گازهای گلخانه‌ای است. تحقیقات نشان می‌دهد که احتمال رکوردشکنی گرما در حال حاضر دو برابر شده است؛ رقمی تا پیش از ۱۹۴۰ تصورناپذیر بود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پل دیویس، کارشناس ارشد هواشناسی، به روزنامه گاردین گفت: «نکته فاجعه‌بار این است که تغییرات اقلیمی که به دست بشر ایجاد می‌شود، دمای هوا را با وقفه‌های کوتاهی با رکورد روبه‌رو خواهد کرد.»

این کارشناس گفت که نتیجه تحقیقات نشان می‌دهد که «افزایش دمای بی‌سابقه هوا، وابستگی کامل به انتشار گازهای گلخانه‌ای دارد که به دست انسان‌ها تولید می‌شود.»

به گفته دیویس، با افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای تا ۲۰۵۰، دست‌کم هر دو سال یک‌بار رکوردهای گرما جابه‌جا، و تغییرات عجیب حرارتی مشاهده خواهد شد.

مارک مک‌‌کارتی، پژوهشگر اداره هواشناسی بریتانیا، نیز به روزنامه گاردین گفت که «با بررسی دمای هوا در بریتانیا در ماه‌های مختلف، با افزایش متوالی حرارت» مواجهیم.

«برنامه کوپرنیک» که با سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا، تحولات زمین را بررسی می‌کند، اعلام کرده است که نخستین بار پس از «توافق پاریس»، میانگین دمای هوا در سراسر دنیا چند روز در ژوئن ۱.۵ درجه سانتیگراد افزایش یافت. توافق پاریس را ۱۹۵ کشور دنیا در ۲۰۱۵ تصویب کردند و در ۲۰۱۶ با رای ۱۴۷ پارلمان کشورهای مختلف اجرایی شد. طبق این توافق، کشورهای امضا‌کننده متعهد شدند که تدابیر ویژه‌‌ای برای کاهش گازهای گلخانه ای اتخاذ کنند.

دانشمندان می‌گویند، اگر تا پایان قرن بیست‌و‌یکم میانگین دمای هوای زمین تا دو درجه افزایش یابد، بسیاری از مناطق دنیا دیگر سکونت‌پذیر نخواهد بود.

گزارش‌های «برنامه کوپرنیک» نشان می‌دهد که در هفته‌های اخیر، دمای آب دریا در شمال اقیانوس اطلس نیم درجه سانتیگراد از گرم‌ترین دمای دوره‌های زمانی مشابه قبل بیشتر شده است.

افزایش دمای آب اقیانوس اطلس، باعث مرگ دسته‌جمعی بسیاری از آبزیان شده است. مارک اوون، رئیس ائتلاف شش انجمن ماهیگیری در بریتانیا، می‌گوید: «افزایش دمای آب اقیانوس اطلس جان صدها هزار ماهی را در ژوئن گرفته است.»

سازمان هواشناسی بریتانیا می‌گوید اگر ژوئیه نیز مانند ماه ژوئن باشد، تلفات ماهی‌ها بسیار بیشتر از آنچه تا امروز دیده‌ایم خواهد بود.

به گفته پژوهشگران، تلفات ماهی‌ها صرفا بخش مشاهده‌شدنی تاثیر تغییرات اقلیمی است و در مجموع، با گرم شدن آب دریاها، زیست‌بوم اقیانوس‌ها کاملا در حال نابودی است.

گزارش‌های متعدد رسانه‌های محلی در بریتانیا نشان می‌دهد که در بسیاری از نقاط، ماهیگیران با مرگ دسته‌جمعی ماهیان روبه‌رو شده‌اند.

جان الیس، اقیانوس‌شناس، در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی اعلام کرد که در ژوئن سال جاری، بیش از ۶۰ حادثه مرگ‌و‌میر دسته‌جمعی ماهی‌ها در ۲۱ کانال و رودخانه مختلف در شمال و جنوب بریتانیا به ثبت رسیده است. به گفته او، این رقم در سال‌های قبل شاید به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسید.

بیشتر از جهان