وکیل توماج صالحی خبرسازی و ادعای رسانه سپاه پاسداران علیه این خواننده معترض را «کذب محض» خواند

رزا اعتماد انصاری: ادعای خبرگزاری تسنیم «کذب محض» است و پرونده توماج هنوز به انشای رای نرسیده است

وکیل توماج صالحی ادعای خبرگزاری وابسته به سپاه مبنی بر «صدور حکم این خواننده معترض و تقلیل آن از اعدام به حبس» را از اساس «کذب محض» خواند و گفت که «پرونده توماج هنوز در جریان است و به مرحله انشای رای نرسیده است.» اقدام خبرگزاری وابسته به سپاه در اتهام‌افکنی و حمله به توماج صالحی پس از آن صورت گرفت که حمایت‌ عمومی از این خواننده معترض در چند روز اخیر و در پی برگزاری غیرعلنی جلسه دوم دادگاه او بار دیگر اوج گرفته است.

رزا اعتماد انصاری، وکیل توماج صالحی، گفت: «پس از خبر خبرگزاری تسنیم، برای پیگیری موضوع به شعبه یک دادسرای انقلاب شهرستان اصفهان رفتم. چنین خبری کذب محض است و پرونده توماج هنوز به مرحله انشای رای هم نرسیده است.»

این وکیل در مصاحبه با سایت خبری روزنامه شرق افزود: «روی سامانه ثنا هم که پرونده توماج را بررسی می‌کنیم، درباره وضعیت پرونده نوشته شده که این پرونده در جریان است. به این معنا که این پرونده هنوز مختومه نشده که وارد مرحله انشای رای شده باشیم و بررسی‌ها تمام شده باشد.»

رزا اعتماد انصاری گفت که «از زمان آخرین جلسه رسیدگی تا اتخاذ تصمیم و ابلاغ رای چیزی حدود ۱۰ روز طول می‌کشد. بنابراین، برای هفته آینده منتظر تصمیم‌گیری دادگاه و ابلاغ رای پرونده توماج صالحی هستیم.»

وکیل توماج صالحی تاکید کرد که «خبرگزاری تسنیم با خبری که منتشر کرده اخلاق حرفه‌ای رسانه را رعایت نکرده است» و افزود: «شخصا به نتیجه رای صادره از سوی دادگاه امیدوارم.»

این وکیل با اشاره به اینکه روز یکشنبه ۱۱ تیر آخرین جلسه رسیدگی به پرونده توماج صالحی برگزار شد، گفت: «انشا و ابلاغ رای بین یک هفته تا ۱۰ روز زمان می‌برد. خبر منتشر شده از سوی خبرگزاری تسنیم برای من هم عجیب بود، چرا که هنوز به مرحله انشای رای هم نرسیده‌ایم.»

در پی برگزاری غیرعلنی دومین جلسه دادگاه توماج صالحی در روز یکشنبه ۱۱ تیر، حمایت از این خواننده معترض که از هشت ماه پیش در بازداشت موقت است در روزهای اخیر گسترش یافت. به‌ویژه، حمایت کاربران توییتر فقط در یک روز، سه‌شنبه ۱۳ تیر، با بیش از ۱۰۲ هزار توییت در حمایت از توماج صالحی جالب توجه بود. کاربران اتهام‌های وارد شده به توماج را رد کردند و خواهان آزادی فوری او شدند.

پس از آن، خبرگزاری تسنیم وابسته به سپاه پاسداران صبح روز چهارشنبه ۱۴ تیر، با هدف تخریب چهره و کاستن از اثر این حمایت‌های گسترده و بر اساس آنچه «اخبار شنیده‌ شده» خواند، مدعی «تقلیل حکم» توماج صالحی شد و نوشت: «حکم اولیه توماج صالحی اعدام بوده است، اما به‌دلیل همکاری موثر با مسئولین پرونده به حبس محکوم شده است.»

این خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران هم‌زمان توماج صالحی را متهم کرد که در جریان اعتراض‌های سراسری «به تبلیغ خشونت و درگیری با نیروهای مسلح» پرداخته است، «با انتشار فراخوان‌های مختلف برای شهرهای کشور در تبلیغ اغتشاشات نقش داشت»، و حمله به شاهچراغ را که «گروه داعش مسئولیت آن را به‌ عهده گرفت، متوجه نظام» کرده بود.

خبرگزاری وابسته به سپاه پاسداران مدعی شد که این خواننده معترض در «آبان‌ ماه ۱۴۰۱ در حال فرار از کشور دستگیر شده است». این در حالی است که آبان گذشته و پس از بازداشت توماج صالحی، دایی او اقبال اقبالی با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد این خواننده معترض «در گِردبیشه بختیاری بوده که از ساعت چهار و نیم بامداد از مشاهده موارد مشکوک در اقامتگاه مخفی خود خبر داد و پس از آن ارتباط قطع شد و همسایه‌ها از دستگیر شدن او و تعدادی از دوستانش خبر دادند.»

منطقه‌ای که این خواننده معترض بازداشت شد روستای گِردبیشه از توابع بخش گندمان شهرستان بروجن در استان چهارمحال و بختیاری ایران است و به لحاظ جغرافیایی ارتباطی با «مرز» ندارد.

توماج صالحی در سال‌های گذشته با انتشار ترانه‌های انتقادی تلاش کرد تا به جهانی شدن اعتراض‌های گسترده مردم ایران علیه جمهوری اسلامی ایران کمک کند. او همچنین در جریان اعتراض‌های سراسری اخیر در چند ویدیو به مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی به‌دلیل سرکوب اعتراض‌های مردمی اعتراض کرد.

دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی ایران در اولین روزهای اعتراض‌های سراسری اقدام به بازداشت توماج صالحی کردند، اما مدتی بعد او آزاد شد. این خواننده رپ پس از آزادی به اعتراض خود ادامه داد و با وجود تهدید دستگاه‌های امنیتی جمهوری اسلامی به «بازداشت دوباره» به بیان اعتراضی خود ادامه داد. او همچنین در یکی از تظاهرات‌های شاهین شهر در میان مردم حضور یافت.

نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی روز هشتم آبان‌ سال گذشته و در اوج خیزش سراسری، با هجوم به یک منزل روستایی در استان چهارمحال‌ و بختیاری، توماج صالحی را بازداشت کردند.

به گفته نزدیکان توماج صالحی، این خواننده رپ ۳۳ ساله و اهل شاهین‌ شهر اصفهان از زمان بازداشت تا کنون ماه‌ها از دسترسی به وکیل مستقل محروم بوده و همچنان از دادرسی عادلانه محروم است. او در حین بازداشت و پس از آن به دست نیروهای سرکوبگر به‌شدت شکنجه‌ شده و چند نقطه از بدنش دچار شکستگی و خون‌ریزی شده است.

امیر رئیسیان، که وکالت او و رزا اعتماد انصاری برای دفاع از توماج صالحی پس از چند ماه و در آستانه برگزاری جلسه محاکمه این خواننده معترض در دادگاه انقلاب اصفهان پذیرفته شد، دو روز پیش گفت که جلسه دوم محاکمه توماج صالحی «غیرعلنی» بوده و «اجازه حضور اشخاص ثالث و خبرنگاران یا نمایندگان جامعه مدنی و همین طور خانواده موکل» در دادگاه داده نشده است.

این وکیل گفت که مهم‌ترین اتهام‌های وارد شده به این خواننده معترض اتهام «افساد فی‌الارض» است و «دادسرا مدعی است که توماج صالحی با انتشار توییت‌هایش مرتکب نشر اکاذیب به شکل گسترده و در نهایت موجب افساد فی‌الارض شده است.»

رئیسیان افزود که اتهام دیگر وارد شده به توماج صالحی «همکاری با دولت متخاصم» است و «مصاحبه با رسانه سی‌بی‌سی که یک رسانه کانادایی است مصداق همکاری موکل با دولت کانادا» عنوان شده است و «از آنجایی که دولت کانادا از نظر دادسرای اصفهان دولت متخاصم» محسوب می‌شود، چنین اتهامی به توماج وارد شده است.

امیر رئیسیان، وکیل این خواننده رپ، به بازداشت هشت ماهه توماج صالحی در بازداشتگاه اداره کل اطلاعات اصفهان اشاره کرد و گفت: «گرچه آقای توماج صالحی نزدیک به هشت ماه است که در زندان اختصاصی اطلاعات اصفهان نگهداری می‌شود، اما به‌علت ویژگی‌های شخصیتی که دارد، از نظر روحی و جسمی به خود مسلط بود و در دادگاه نیز توضیحات دقیق و واضحی ارائه کرد.»