کارزار رهایی خبرنگار افغان فرانسوی؛ زمان‌سنج بازداشت مرتضی بهبودی در پاریس نصب شد

مرتضی بهبودی، خبرنگار افغان-فرانسوی، از شش ماه پیش در زندان طالبان است

با گذشت شش ماه از بازداشت خبرنگار افغان-فرانسوی به دست طالبان، کارزار رهایی او با کمک همسرش و سازمان خبرنگاران بدون مرز ادامه دارد. این سازمان همراه با شهرداری پاریس، روز پنجشنبه ۱۵ تیرماه (۶ ژوئیه)، پس از گذشت شش ماه از بازداشت مرتضی بهبودی، تابلوی زمان‌سنج بازداشت او را در مرکز شهر پاریس نصب کرد.

این تابلوی بزرگ، تعداد روزها، ساعت‌ها و دقیقه‌هایی را که مرتضی بهبودی در زندان طالبان می‌گذراند نشان می‌دهد. قرار است این تابلو تا زمان آزادی بهبودی روی دیوار شهرداری پاریس باقی بماند و بخشی از کارزار رهایی او باشد.

در مراسم رونمایی از این تابلوی الکترونیکی، آریل ویل، شهردار مرکز پاریس، ژان لوک رومرو میشل، معاون شهردار پاریس، الکساندرا مستووایا، همسر مرتضی بهبودی و کریستف دلور، دبیرکل سازمان خبرنگاران بدون مرز، سخنرانی کردند و بر لزوم ادامه کارزار رهایی این خبرنگار تاکید کردند.

دبیرکل سازمان خبرنگاران بدون مرز در این مراسم با اشاره به شش ماه بازداشت «خودسرانه» مرتضی بهبودی گفت: «هر دقیقه‌ای که این خبرنگار در سلول زندان می‌گذراند بیش از‌ حد است. کارزار ما را که یک کمیته حمایتی فعال تقویت کرده است، به گوش مقامات طالبان می‌رسد. ما کانال‌های گفت‌وگو را با آن‌ها باز نگه می‌داریم. این وضعیت پوچ بسیار طولانی شده است. اکنون زمان آزادی مرتضی است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرتضی بهبودی، خبرنگار افغان- فرانسوی، ششم ژانویه ۲۰۲۳، هنگامی که برای تهیه گزارش به افغانستان سفر کرده بود، بدون دلیل بازداشت شد. طالبان مانند ده‌ها خبرنگار دیگر، بهبودی را به «جاسوسی» متهم کرده‌اند.

الکساندار مستوویا، همسر مرتضی بهبودی که یک شهروند فرانسوی است، در شش ماه گذشته کارزارهای متعددی با همکاری سازمان خبرنگاران بدون مرز، برای آزادی همسرش به راه انداخته است.

هم‌زمان با رونمایی از تابلوی زمان‌سنج در مرکز شهر پاریس، ناوگانی از قایق‌های پوشیده از تصاویر مرتضی بهبودی و هشتگ FREEMORTAZA#  برای نشان دادن همبستگی‌، از بندر دوارننز به راه افتادند. تالارهای شهرداری منطقه ۱۷ و ۱۹ پاریس و شهرداری‌های دوارننز و بریست فرانسه نیز، روز جمعه هفتم ژوئیه، برنامه‌هایی برای حمایت از مرتضی بهبودی برگزار کردند.

سازمان خبرنگاران بدون مرز در بیانیه‌ای اعلام کرد که با توجه به‌احتمال طرح اتهام‌های رسمی علیه بهبودی، برگزاری رویدادهایی به مناسبت پایان شش ماه بازداشت او، از اهمیت بیشتری برخوردار است. در این بیانیه آمده است: «نمایش‌های حمایتی قوی و جاه‌طلبانه می‌تواند به جلوگیری از این امر و تسریع آزادی او کمک کند.»

بازداشت و شکنجه خبرنگاران در افغانستان در دو سال گذشته، از اتفاق‌های معمول به شمار می‌رود. طالبان تاکنون ده‌ها خبرنگار افغان و خارجی را به بهانه‌های نامعلوم بازداشت و شکنجه کرده‌اند. در مواردی نیز خبرنگاران خارجی را پس از مدت کوتاهی بازداشت، با تهدید و ارعاب از کشور اخراج کرده‌اند.

بیشتر از جهان