بیش از ۲۵هزار غیرنظامی در ۵۰۰ روز نخست جنگ اوکراین کشته یا مجروح شدند

شمار پناه‌جویان اوکراینی به بیش از شش میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسیده است

آخرین یافته‌های کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نشان می‌دهد در ۵۰۰ روزی که از شروع تهاجم نظامی روسیه به اوکراین گذشته است، بیش از ۲۵ هزار غیرنظامی کشته یا مجروح شده‌اند.

برابر داده‌های کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، در ۵۰۰ روز اول جنگ، دست‌کم ۹ هزار و ۱۷۷ شهروند غیرنظامی در درگیری‌های نظامی میان ارتش‌های روسیه و اوکراین جان خود را از دست داده‌اند.

بر اساس گزارش روز جمعه هفتم ژوئیه (۱۶ تیرماه ۱۴۰۲) کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل از ۲۴ فوریه سال ۲۰۲۲، روزی که تهاجم نظامی روسیه به اوکراین شروع شد، تا پایان ماه ژوئن سال جاری میلادی، دستکم ۱۵ هزار و ۹۹۳ غیرنظامی نیز مجروح شده‌اند.

این گزارش بر اساس داده‌های جمع‌آوری‌شده از ۱۵۰۴ شهر و منطقه‌ مسکونی در اوکراین تنظیم شده است.

بیشترین شمار قربانیان در ماه‌های نخست جنگ، به‌طور مشخص در ماه مارس و آوریل سال ۲۰۲۲، کشته و مجروح شدند.

بر اساس این آمار، مردان غیرنظامی بیشتر از زنان، قربانی درگیری‌‌های نظامی میان روسیه و اوکراین بوده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 برابر این آمار، ۶۱درصد از قربانیان مرد و ۳۹درصد زن بودند. در میان قربانیان کودکی که جنسیت آن‌ها گزارش شده است، ۵۷ درصد پسر و ۴۲درصد دختر بودند.

آخرین گزارش کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل که روز چهارشنبه منتشر شد نیز نشان می‌دهد که شمار پناه‌جویان اوکراینی هم به بیش از شش میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسیده است.

نکته مهم در بررسی وضعیت میلیون‌ها پناهجو و پناهنده اوکراینی این است که ۷۶درصد از آوارگانی که از کشور خارج شده‌اند برنامه دارند یا امیدوارند به کشورشان بازگردند.

در میان آوارگانی که پس از ترک خانه و محل زندگی خود، همچنان در مرزهای اوکراین باقی مانده‌اند، این آمار به ۸۲درصد می‌رسد.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در اوکراین فعال است و به برخی از پروژه‌های بازسازی کمک می‌کند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد در میان آوارگان و ساکنان مناطق شمالی اوکراین و نیز منطقه خارکوف، در شرق اوکراین، درصد پناه‌جویانی که می‌خواهند به محل زندگی خود بازگردند بیشتر است.

بیشتر از جهان