آمریکا برای محافظت از کشتی‌های تجاری، جنگنده‌های اف-۱۶ را روانه خلیج ‌فارس می‌کند

به گفته یک مقام دفاعی آمریکایی جت‌‌های اف-۱۶ این هفته روانه خلیج فارس می‌شوند

جت اف-۱۶، جنگنده سبک چندمنظوره ایالات متحده آمریکا - AFP

یک مقام ارشد دفاعی آمریکا گفت جت‌های اف-۱۶ این هفته روانه خلیج فارس می‌شوند تا هواپیماهای فیرچایلد ریپابلیک ای-۱۰ را که از بیش از یک هفته پیش تاکنون در منطقه در حال گشت‌زنی‌اند پشتیبانی کنند.

این مقام دفاعی که نخواست نامش فاش شود، به آسوشیتدپرس گفت که جنگنده‌های اف-۱۶ با پوشش دادن کشتی‌هایی که در این آبراه در حال حرکت‌اند، دید ارتش را در منطقه تقویت می‌کنند و به این ترتیب مانع تحرکات ایران علیه نفت‌کش‌ها در آب‌های بین‌المللی منطقه می‌شوند.

پس از آنکه جمهوری اسلامی بار دیگر در هفته گذشته درصدد توقیف دو نفت‌کش تجاری در نزدیکی تنگه هرمز برآمد، آمریکا تصمیم گرفت که جنگنده‌های اف-۱۶ خود را راهی خلیج فارس کند.

تلاش هفته گذشته جمهوری اسلامی با مقاومت نیروهای آمریکایی ناکام ماند. به گفته تیموتی هاوکینز، سخنگوی ناوگان پنجم آمریکا، نیروهای نظامی ایران به سوی یکی از این نفت‌کش‌ها آتش گشوده بودند.

خبرگزاری دولتی ایرنا در ایران که چهارشنبه گذشته گزارش نیروی دریایی آمریکا را تکذیب کرده بود، یک روز پس از آن در خبری متناقض، به نقل از مقام‌های سازمان بنادر و دریانوردی ایران، اعلام کرد که پس از برخورد نفت‌کش ریچموند ویجر با پرچم باهاما با یک شناور ایرانی، و شکایت مالک شناور مذکور به مراجع قضایی هرمزگان، حکم قضایی برای توقیف این نفت‌کش صادر شد و اجرای آن در دستور‌کار قرار گرفت.

بخش دیگری از نگرانی‌های واشینگتن در خاورمیانه به سوریه باز‌می‌گردد. آن‌طور که این مقام دفاعی می‌گوید، نگرانی‌های ایالات متحده از تقویت همکاری‌های نظامی بین ایران و روسیه در سراسر خاورمیانه افزایش یافته است. به گفته او، واشینگتن در حال بررسی گزینه‌های مختلف برای مقابله با تحرکات روسیه در سوریه است، آنچه که ادعا می‌شود حمله‌های نیروهای آمریکایی به مواضع رهبران گروه داعش در سوریه را دشوار کرده است.

واشینگتن ریشه افزایش تحرکات روسیه در آسمان سوریه را در همکاری‌های رو به رشد بین مسکو، تهران و دولت سوریه برای فشار بر آمریکا با هدف بیرون کشیدن نیروهایش از این منطقه، در همسایگی با اسرائیل، متحد نزدیک ایالات متحده می‌داند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این مقام آمریکایی، روسیه در میدان جنگ اوکراین به ایران وابسته است و خواسته تهران نیز خروج نیروهای آمریکایی از سوریه برای هموار کردن مسیر ارسال کمک‌‌‌های نظامی خود به نیروهای حزب‌الله و تهدید اسرائيل است.

نزدیک به ۹۰۰ نیروی نظامی آمریکایی در سوریه حضور دارند. همچنین تعدادی نیز در زمان‌های حمله‌ به نیروهای داعش به این جمع اضافه می‌شوند.

این مقام آمریکایی به صراحت اعلام کرد که ایالات متحده هیچ سرزمینی را واگذار نمی‌کند و پروازهای جنگنده‌های این کشور بر فراز سوریه ادامه دارد.

هفته گذشته دریاسالار اولگ گورینوف، رئیس مرکز روسی «آشتی برای طرف‌های متخاصم»، در اظهاراتی که از تلویزیون سوریه پخش شد، با اشاره به تمرین‌های نظامی مشترک دو کشور گفت که مسکو پروازهای پهپادهای نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا در آسمان سوریه را «نقض نظام‌مند پروتکل‌ها» می‌داند؛ آنچه موجب بالا گرفتن تنش میان مسکو و واشینگتن شده است. با این حال، این تنش‌ها در حد لفاظی باقیمانده و واکنش‌های نظامی در پی نداشته است.

به گفته این مقام دفاعی آمریکا، فرماندهان نظامی ایالات متحده و روسیه برای پرهیز از درگیری‌های ناخواسته در سوریه، جایی که نیروهای هر دو طرف در زمین و هوا حضور دارند، از چند سال پیش از طریق یک خط تلفنی ویژه با یکدیگر در ارتباط‌اند. گفته می‌شود روزانه تماس‌های زیادی بین دو طرف در جریان است که لحنشان اغلب جدی و تهدیدآمیز ارزیابی شده است.

روسیه پیش‌ازاین، بارها اقدام‌های اتئلاف بین‌المللی علیه شبه‌نظامیان داعش در سوریه را تحریک‌آمیز خوانده و به  نیروهای آمریکایی اعتراض کرده است.