پیشنهاد ایران برای میزبانی نشست سازمان بین‌المللی دریانوردی رد شد

حکومت ایران متهم است که تنها در دو سال گذشته مانع حرکت دست‌کم ۲۰ کشتی تجاری شده است

حکومت ایران بارها متهم شده که امنیت کشتی‌رانی تجاری در آب‌های بین‌المللی را به خطر انداخته است-AFP

سازمان بین‌المللی دریانوردی پیشنهاد نمایندگی جمهوری اسلامی ایران برای میزبانی یک نشست تخصصی دریانوردی در ماه اکتبر را رد کرد.

خبرگزاری رویترز، روز پنجشنبه ۲۰ ژوئیه (۲۹ تیرماه ۱۴۰۲)‌، در گزارشی نوشت رد میزبانی جمهوری اسلامی با رایزنی‌ها و تلاش‌های مشترک ایالات متحده آمریکا و بریتانیا انجام شده است.

به نوشته رویترز، اقدام اخیر نیروهای نظامی جمهوری اسلامی در توقیف نفت‌کش ریچموند ویجر در آب‌های خلیج فارس، احتمالا در این تصمیم موثر بوده و موجب تشدید‌ تنش‌ها میان واشینگتن و تهران شده است.

سازمان بندرها و دریانوردی جمهوری اسلامی، روز ۱۵ تیرماه، مدعی شد نفت‌کش ریچموند ویجر با پرچم باهاما پس از برخورد با شناوری ایرانی، «بدون توجه به قوانین و مقررات بین‌المللی دریایی و هشدارها و اخطارهای ناو نیروی دریایی ارتش ایران»، با تغییر دادن مسیر خود، وارد آب‌های عمان و سپس متواری شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر، مقام‌های آمریکایی اعلام کرده بودند ایران، صبح روز ۱۴ تیرماه ۱۴۰۲‌، تلاش کرده است تا دو تانکر نفت‌کش را در نزدیکی تنگه هرمز توقیف کند، اما با مقاومت نیروی دریایی آمریکا مواجه شده و عقب کشیده است.

مقام‌های مختلف آمریکا و برخی از کشورهای منطقه در سال‌های گذشته بارها حکومت ایران را متهم کرده‌اند که امنیت کشتی‌رانی تجاری در آب‌های بین‌المللی را به خطر انداخته است.

بر اساس یافته‌های خبرگزاری رویترز، در نامه‌ای که نمایندگی ایالات متحده برای مدیران سازمان بین‌المللی دریانوردی فرستاده است حکومت ایران متهم شده که تنها در دو سال گذشته در مسیر حرکت بیش از ۲۰ کشتی تجاری اخلال ایجاد کرده یا آن‌ها را توقیف کرده است. 

سازمان بین‌المللی دریانوردی وابسته به سازمان ملل متحد است. این سازمان از سال ۲۰۱۵ در کشورهای مختلف جهان نشست‌های سالانه‌ برگزار می‌کند. میزبانی این نشست‌ها نوعی امتیاز و اعتبار بین‌المللی برای کشورهای محسوب می‌شود.