دولت آرژانتین همراه با اپوزیسیون بولیوی: همکاری نظامی با ایران باید توضیح داده شود

به‌دنبال امضای توافق‌نامه اخیر دفاعی میان حکومت ایران و دولت بولیوی، نگرانی‌ها از گسترش نفوذ جمهوری اسلامی در میان کشورهای آمریکای جنوبی افزایش یافته است

مقام‌های آرژانتینی و نیروهای مخالف دولت بولیوی، نگران همکاری‌های پنهانی یا توافق‌نامه‌های غیرشفافی‌اند که میان جمهوری اسلامی ایران و دولت لوئیس آرسه، رئیس‌جمهوری بولیوی، امضا شده است.

به‌‌ گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، به‌دنبال امضای توافق‌نامه اخیر دفاعی میان حکومت ایران و دولت بولیوی، نگرانی‌ها از گسترش نفوذ جمهوری اسلامی در میان کشورهای آمریکای جنوبی افزایش یافته است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از یک منبع آگاه، بدون ذکر نام نوشت: «پس از سفر اخیر ادموندو نوبیو آگیلار، وزیر دفاع بولیوی، به تهران، مقام‌های دولتی آرژانتین در نامه‌ای خطاب به نمایندگی دیپلماتیک بولیوی در بوئنوس‌آیرس از مقام‌های این کشور خواستند تا درباره دامنه گفت‌وگوها و توافق‌های احتمالی با حکومت ایران اطلاعات بیشتری را در میان بگذارند و شفاف‌ عمل کنند.»

نگرانی از حضور و نفوذ جمهوری اسلامی در آمریکای لاتین به سال‌های دور باز می‌گردد. دستگاه قضایی آرژانتین، عوامل وابسته به جمهوری اسلامی ایران را عامل انفجار سال ۱۹۹۴ در مرکز یهودیان شهر بوئنوس آیرس معرفی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به‌گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یادداشت دیپلماتیک مقام‌های دولتی آرژانتین خطاب به نمایندگی دولت بولیوی پنجشنبه هفته گذشته، درست در همان روزی منتشر شد که گروهی از نیروهای مخالف دولت بولیوی از دولت این کشور خواستند تا درباره توافق‌نامه نظامی اخیر و همکاری‌ با حکومت ایران توضیح دهد.

خبرگزاری‌های داخلی ایران هفته گذشته در جریان سفر وزیر دفاع بولیوی به‌نقل از محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران، نوشتند که کشورهای آمریکای لاتین با توجه به «منطقه بسیار حساس آمریکای جنوبی»، اهمیت زیادی برای سیاست خارجی و دفاعی جمهوری اسلامی دارد.

به گفته وزیر دفاع حکومت ایران، دولت بولیوی در زمینه‌های «دفاع مرزی» و «مبارزه با قاچاق مواد مخدر» نیازمند‌ی‌هایی دارد که موضوع گفت‌وگو دو طرف بوده است.

گوستاوو آلیاگا، یکی از نمایندگان مخالف دولت بولیوی در کمیته دفاع و نیروهای مسلح مجلس، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: «وزیر دفاع دولت لوئیس آرسه باید درباره امضای موافقت‌نامه با حکومت ایران که در صحنه بین‌المللی پیچیدگی‌هایی دارد توضیح دهد. چرا که کشور بولیوی، طبق قانون اساسی قرار است یک کشور صلح‌طلب باشد.»

بیشتر از جهان