نتانیاهو: اسرائیل از خود در مقابل جمهوری اسلامی دفاع می‌کند

«بدون توافق یا تفاهم یا هرگونه معامله کوچک و بزرگ، اسرائیل هرآنچه را که لازم است برای دفاع از خود در برابر تهدید هسته‌ای تهران انجام می‌دهد»

بنیامین نتانیاهو گفت جمهوری اسلامی در ازای آنچه می‌گیرد، چیزی ارائه نمی‌دهد- ABIR SULTAN / POOL / AFP

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به نیوزمکس گفت که اگرچه دولت بایدن به‌دنبال از سرگیری توافق هسته‌ای با تهران است، اما این سیاست مانع استراتژی دولت اسرائیل در قبال جمهوری اسلامی ایران که بزرگ‌ترین دشمن دولت اسرائیل است، نمی‌شود. 

نتانیاهو روز دوشنبه ۳۱ ژوئیه، در این مصاحبه گفت: «بدون توافق، تفاهم، یا هرگونه معامله کوچک و بزرگ، اسرائیل آنچه را که لازم است برای دفاع از خود در برابر تهدید هسته‌ای ایران در نابودی اسرائیل انجام می‌دهد.»

دولت بایدن مدت‌ها است تلاش می‌کند تا بازگشت آمریکا به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) را امکان‌پذیر کند و این امر ناراحتی اسرائیل را به دنبال داشته است. واشنگتن در زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا، از برجام خارج شده بود.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روزنامه اسرائیلی هاآرتص در ۱۴ ماه ژوئیه گزارش داد که دولت بایدن به یک توافق احتمالی با جمهوری اسلامی ایران دست یافته است که به موجب آن تهران غنی‌سازی اورانیوم را در حد ۶۰ درصد نگه می‌دارد و به خلوص ۹۰ درصدی - که برای ساخت سلاح هسته‌ای لازم است- نمی‌رساند. در مقابل، واشنگتن مخالفت خود را با آزادسازی دارایی‌های مسدودشده ایران به ارزش ۲۰ میلیارد دلار که در چندین کشور است، پس خواهد گرفت. وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران نزدیک بودن چنین توافقی را رد کرده است. 

نتانیاهو به نیوزمکس گفت: «من دیدگاه دیرینه‌ای درباره تمامی این معاملات و توافق‌ها یا برجام قبلی و دیگر توافق‌های کوچک‌تر با جمهوری اسلامی ایران دارم.»‌ او گفت:‌ «گمان می‌کنم که هرگونه توافق با ایران که زیرساخت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی را به عقب نراند، در اصل هیچ گونه ارزشی ندارد زیرا بی‌معنی است.»

نتانیاهو گفت: «جمهوری اسلامی ایران هر آنچه را که به آن‌ها بدهید می‌گیرد، اما عقب‌نشینی نمی‌کند. آن‌ها از ظرفیت تولید سلاح‌های هسته‌ای یا اجزای سلاح هسته‌ای عقب نمی‌نشینند. بنابراین شما چیزی از آن‌ها دریافت نمی‌کنید. نمی‌توانم بگویم که آیا چنین توافقی پیش خواهد رفت یا نه، شاید این توافق سر بگیرد. اما چنین توافقی سربگیرد یا نه، دیدگاه من تغییری نخواهد کرد.»