معمای بازداشت، مفقود شدن، و آزادی شاکر بوری طنزپرداز از زندان

خبر مفقود شدن شاکر بوری طنزپرداز پس از احضار به ساختمان اطلاعات سپاه در شهرستان آبادان و سپس آزادی ‏او از زندان این شهر در صبح روز پنجشنبه ۱۹ مرداد مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی بود

شاکر بوری آزاد شد- عکس شبکه‌های اجتماعی

در هفته اخیر خبر مفقود شدن شاکر بوری طنزپرداز اینستاگرامی پس از احضار به ساختمان اطلاعات سپاه در شهرستان آبادان و سپس آزادی او از زندان این شهر در صبح روز پنجشنبه ۱۹ مرداد مورد توجه رسانه‌ها و افکار عمومی بود.

در پی مراجعه خانواده این طنزپرداز فعال در اینستاگرام به اطلاعات سپاه، این نهاد به آن‌ها گفته بود شاکر بازداشت نشده و مفقود شدن او را به نیروی انتظامی اعلام کنند. دادستانی آبادان نیز ضمن تایید اظهارات دستگاه امنیتی تاکید کرد که حکم بازداشتی برای این فرد از سوی دستگاه قضایی صادر نشده است. این در حالی بود که نزدیکان شاکر بوری ادعا داشتند او را هنگام ورود به ساختمان اطلاعات دیده‌اند.

پس از واکنش گسترده افکار عمومی به تکذیب خبر احضار و بازداشت شاکر از سوی اطلاعات سپاه خوزستان، پایگاه خبری جماران با انتشار گزارشی اعلام کرد که خبرنگار این رسانه با فرماندار ویژه آبادان در خصوص وضعیت شاکر بوری تماس گرفته و این مقام دولتی حاضر به دادن توضیح در این‌ خصوص نشده است. همچنین، به گزارش جماران، رئیس دادگستری استان خوزستان اظهارنظر در مورد وضع این طنزپرداز را موکول به بررسی بیشتر کرد.

ساعتی پس از بازتاب‌ یافتن این اظهارنظرها، رئیس دادگستری شهرستان آبادان ضمن امنیتی دانستن پرونده شاکر بوری، خبر صدور قرار تامین متناسب و آزادی او از زندان را اعلام کرد.

دهم مرداد، یک روز پس از یورش شبانه نیروهای امنیتی به منزل شاکر و توقیف تلفن همراه او، گفته شد این فعال اینستاگرامی برای دریافت گوشی تلفنش به ساختمان اطلاعات آبادان فراخوانده شده و به آنجا رفته است. در فاصله ۱۶ تا ۱۸ مرداد، پس از مراجعه مکرر خانواده به اداره اطلاعات، بازداشت این طنزپرداز خوزستانی انکار شد.

اما منابع مطلع در استان خوزستان از همان ساعت‌های اول تاکید کردند که قرارگاه امنیتی ابوالفضل، وابسته به سپاه ولیعصر، شاکر بوری را در ارتباط با انتشار ویدئوی طنز و انتقادی درباره حجاب اجباری و فساد مسئولان جمهوری اسلامی، از جمله امام‌جمعه مشهد، بازداشت کرده است.

در پی افزایش پیگیری رسانه‌ها و انعکاس گسترده خبر مفقود شدن شاکر بوری، بسیاری در خصوص دچار شدن او به سرنوشت امین بذرگر، کشتی‌گیر فرنگی‌کار شناخته‌شده شیرازی و دوست نزدیک نوید افکاری، ابراز نگرانی کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بذرگر در مرداد سال ۱۴۰۰، یک روز پیش از ناپدید شدن، در صفحه اینستاگرامش ضمن حمایت از نوید افکاری نوشته بود سکوت ما خیانت است. یک سال بعد، دستگاه امنیتی خبر پیدا شدن بقایای جسد او شامل چند تکه استخوان در کوه‌های حوالی شیراز را به خانواده این ورزشکار اعلام کرد.

با توجه‌ به آنچه در یک هفته گذشته به سر شاکر بوری آمد، کارشناسان حقوقی این پرسش را کرده‌اند که چگونه این شهروند خوزستانی بدون حکم بازداشت دستگاه قضایی جلب و بیش از یک هفته نگهداری و به زندان منتقل شده است. با توجه‌ به سکونت این فرد در آبادان، چطور دادستان این شهرستان یک روز پیش (۱۸ مرداد) و چند روز پس از حضور او در ساختمان اطلاعات و مفقود شدنش ادعا کرده است هیچ شکایتی علیه شاکر مطرح نیست و او بازداشت نشده و سپس روز بعد، او با اتهام امنیتی از زندان آبادان آزاد شده است.

طبق مستندات موجود، به نظر می‌آید دستگاه امنیتی و اطلاعاتی سپاه خوزستان، با هماهنگی دستگاه قضایی، در روندی غیرقانونی شاکر بوری را بازداشت و پس از پیگیری افکار عمومی آزاد کرده است. در این مدت، با وجود صراحت قانونی در موضوع حقوق افراد بازداشت‌شده برای تماس با خانواده، این طنزپرداز از حق قانونی خود محروم شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفته است.

در یک سال گذشته و همچنین در ایام اعتراض‌های مردمی در سال‌های قبل، بسیاری از چهره‌های حقوقی و افراد بارها به بازداشت خودسرانه و شکنجه در دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی اعتراض کرده‌اند.

در جریان خیزش مردمی اخیر ایران نیز بارها اخبار و تصاویر ربوده و مفقود شدن افراد و آزادی آن‌ها پس از مدتی با پیگیری افکار عمومی و رسانه‌ها انعکاس پیدا کرد. در مواردی نیز شهروندان پس از مفقود و ربوده شدن به‌شکل مشکوکی جان خود را ازدست‌ داده‌اند که تا کنون دستگاه قضایی و امنیتی حاضر به تشکیل پرونده برای روشن‌ شدن این قتل‌ها نشده‌ است.