اسرائیل: سفیر غیرمقیم عربستان سعودی برای فلسطینی‌ها در اورشلیم مستقر نمی‌شود

اسرائیل می‌گوید به هیچ کشوری امکان نخواهد داد در شرق اورشلیم دفتر نمایندگی سیاسی نزد فلسطینیان داشته باشد

در میانه تلاش‌ آمریکا برای برقراری رابطه رسمی میان اسرائیل و عربستان سعودی، اسرائیل روز یکشنبه این احتمال را که سفیر غیرمقیم عربستان سعودی برای فلسطینی‌ها در اورشلیم (بیت‌المقدس) دفتر سیاسی داشته باشد، رد کرد.

نایف بن بندر السدیری که سفیر عربستان سعودی در اردن است، روز شنبه به‌ سمت سفیر غیرمقیم عربستان سعودی برای فلسطینی‌ها منصوب شد. سفارت عربستان سعودی در امان اعلام کرد سدیری اکنون «سرکنسول در اورشلیم» نیز هست.

به گزارش رویترز، الی کوهن، وزیر امور خارجه اسرائیل، به رادیو تل‌آویو گفت سدیری «می‌تواند نماینده‌ای باشد که با نمایندگان تشکیلات خودگردان فلسطینی ملاقات کند اما اسرائیل اجازه افتتاح هیچ‌گونه دفتر سیاسی در اورشلیم را نمی‌دهد».

وزیر امور خارجه اسرائیل گفت: «آیا یک مقام رسمی در اورشلیم مستقر می‌شود؟ ما چنین اجازه‌ای نخواهیم داد.»

کوهن با اشاره به ارتباط احتمالی میان انتصاب سدیری و چشم‌انداز عادی‌سازی روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل، گفت با توجه به پیشرفت گفت‌و‌گوهای آمریکا با عربستان سعودی و اسرائیل، «سعودی‌ها می‌خواهند این پیام را به فلسطینی‌ها بدهند که آن‌ها را فراموش نکرده‌اند».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به نظر می‌‌رسد این اقدام هم‌راستا با تلاش فلسطینی‌ها برای تاسیس یک کشور در مناطق اشغالی با پایتخت بیت‌المقدس شرقی باشد.

اسرائیل اورشلیم را پایتخت خود می‌داند، و مقام‌های اسرائیل مانع فعالیت دیپلماتیک فلسطینی‌ها در این شهر می‌شوند.

عربستان سعودی همواره از آرمان فلسطینی‌ها حمایت کرده و از برقراری رابطه رسمی با اسرائیل امتناع کرده است، اما ایالات متحده آمریکا در تلاش است در چارچوب پیمان ابراهیم، روابط میان اسرائیل و عربستان سعودی را عادی‌ کند.

ریاض پیش‌تر به رسمیت شناختن اسرائیل را به تشکیل کشور مستقل فلسطین مشروط دانسته بود. از چالش‌های موجود بر سر راه تحقق تشکیل کشور فلسطین، شکافی است که میان تشکیلات خودگردان فلسطین و حماس وجود دارد.

بسام الاغا، سفیر فلسطین در ریاض، در گفت‌وگو با رادیو «صدای فلسطین»، انتصاب سدیری را تاکید عربستان سعودی بر آرمان تشکیل کشور فلسطین و ادامه موضع پیشین عربستان سعودی خواند.

این اولین بار است که عربستان سعودی سفیری در فلسطین منصوب می‌کند. به گزارش رسانه‌های عربستان سعودی، نایف بن بندر السدیری روز شنبه استوارنامه‌اش را تقدیم مجید الخالدی، مشاور امور دیپلماتیک محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، کرد.

بیشتر از جهان