اتهام تازه علیه دونالد ترامپ؛ دخالت در انتخابات ۲۰۲۰ ایالت جورجیا

از زمان خروج ترامپ از کاخ سفید، این چهارمین پرونده کیفری است که علیه رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده تشکیل می‌شود

رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده از زمان خروج از قدرت در مشکلات حقوقی گرفتار شده است‌ــ REUTERS

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق ایالات متحده، با یک اتهام قضایی جدید مواجه است. او که با چالش‌های حقوقی متعددی درگیر است و اتهام‌های پیشین را رد کرده، این بار با اتهام دخالت در نتایج انتخابات ۲۰۲۰ ایالت جورجیا روبرو شده است.

به گزارش رویترز، در کیفرخواستی که دادگاه ایالت جورجیا صادر کرده، ترامپ و ۱۸ تن از مشاورانش به تلاش‌های مختلف برای تغییر نتایج شکست در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری آمریکا به نفع خود متهم شده‌اند. این اتهامات که فانی ویلیس، دادستان منطقه فولتون، اواخر وقت دوشنبه ۱۴ اوت (۲۳ مرداد) مطرح کرد، به مشکلات حقوقی پیش‌روی ترامپ می‌افزاید؛ آن هم در حالی که او نامزد پیشتاز جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا است.

در کیفرخواست ۹۸صفحه‌ای منتشرشده دادگاه ایالت جورجیا، این ۱۹ متهم با ۴۱ مورد اتهام مجرمانه مواجه‌اند. آنچه به آن‌ها نسبت داده شده، اتهاماتی است که می‌تواند تا ۲۰ سال حبس به دنبال داشته باشد. مارک میدوز، رئیس دفتر سابق ترامپ در کاخ سفید، رودی جولیانی و جان ایستمن، وکلای او، از جمله این متهمان‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دادستان منطقه فولتون درباره این اتهام‌ها گفت: «متهمان این پرونده به جای پیروی از روند قانونی ایالت جورجیا در رقابت‌‌های انتخاباتی، در یک اقدام جنایتکارانه و تلاش برای از اعتبار انداختن نتیجه انتخابات شرکت کردند.»

او گفت که ترامپ و دیگر متهمان تا ظهر جمعه ۲۵ اوت فرصت دارند داوطلبانه تسلیم شوند وگرنه بازداشت خواهند شد. این مقام قضایی همچنین افزود که قصد دارد همه ۱۹ متهم را با هم محاکمه کند.

 درو فیندلینگ، جنیفر لیتل و ماریسا گلدبرگ، وکلای ترامپ، در واکنش به این موضوع با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند: «کیفرخواست یک‌طرفه هیئت منصفه پس از شهادت افرادی صادر شده است که با اغراض شخصی و سیاسی وارد قضیه شده‌اند. ما مشتاق بررسی دقیق این کیفرخواست‌ایم که بدون شک، مغایر با قانون اساسی انجام گرفته است.»

در کیفرخواست صادرشده علیه ترامپ و مشاورانش به جرائمی اشاره شده است که گفته می‌شود ترامپ یا نزدیکانش از پیش از انتخابات سوم نوامبر ۲۰۲۰ تا سپتامبر ۲۰۲۲ مرتکب شده‌اند؛ از جمله شهادت دروغ نزد قانون‌گذاران مبنی بر وقوع تقلب در انتخابات و ترغیب مقام‌های ایالتی برای تغییر نتایج.

این بیانیه همچنین می‌گوید که متهمان با ارائه فهرست‌های جعلی از رای‌دهندگان تلاش کردند روند انتخابات ایالات متحده را به هم بزنند. در عین حال این اتهام مطرح می‌شود که جولیانی، میدوز و دیگران با مقام‌های آریزونا، پنسیلوانیا و مناطق دیگر تماس گرفتند تا از آن‌ها بخواهند که نتیجه را در این ایالت‌ها تغییر دهند. در کیفرخواست، به ۳۰ همدست دیگر هم اشاره شده، هرچند از آن‌ها نام برده نشده است.

ترامپ ارتکاب هرگونه تخلف در پرونده‌های پیشین و همچنین این پرونده رد کرده است. او و وکلایش می‌گویند طرح چنین اتهام‌هایی با اهداف سیاسی انجام گرفته است و تلاش می‌شود حضور او در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری ایالات متحده را تحت تاثیر قرار دهد.

اگرچه برخی معتقدند دعواهای حقوقی علیه ترامپ ممکن است در انتخابات به ضرر او تمام شود، او هنوز در نظرسنجی‌های رای‌دهندگان جمهوریخواه محبوبیت بالایی دارد. نتیجه نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که بخش قابل‌توجهی از رای‌دهندگان جمهوری‌خواه طرح اتهام‌های جدید علیه ترامپ را با منحرف کردن افکار عمومی از پرونده هانتر بایدن، پسر رئیس‌جمهوری آمریکا، مرتبط می‌دانند.

نیویورک‌‌پست روز سه‌شنبه هشتم اوت (هفدهم مرداد) نوشت که با وجود ماجراهای قضایی پیش‌آمده برای دونالد ترامپ و دادگاه‌هایی که در پیش دارد، بیشتر رای‌دهندگان نیوهمشایر همچنان از رئیس‌جمهوری سابق آمریکا حمایت می‌کنند. بنا بر این گزارش، اکثریت قاطع رای‌دهندگان در مرحله مقدماتی انتخابات جمهوری‌خواهان در نیوهمشایر می‌گویند که حتی اگر در روز رای‌گیری هم دونالد ترامپ به ارتکاب تخلف‌هایی که به آن‌ها متهم شده است محکوم شود، همچنان به او رای خواهند داد.

نظرسنجی سی‌بی‌اس‌ نیوز نیز نشان داد که تقریبا از هر ۱۰ آمریکایی، شش نفر فکر می‌کنند تحقیق درباره ترامپ تلاشی برای جلوگیری از پیروزی او در انتخابات سال آینده است. ترامپ نیز می‌گوید به این دلیل متهم شده است که مخالفانش می‌خواهند حامیانش را مجازات کنند.

بیشتر از جهان