هم‌زمان با سفر زلنسکی به هلند، روسیه از حمله پهپادهای اوکراینی خبر داد

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین، روز یکشنبه وارد هلند شد تا بتواند دفاع هوایی کشورش را تقویت کند

روسیه روز یکشنبه، بیستم اوت (۲۹ مرداد)، اعلام کرد که پهپادهای اوکراینی به سه منطقه جداگانه حمله کردند که در نتیجه آن پنج نفر مجروح شدند و دو فرودگاه مسکو برای مدت کوتاهی برنامه پروازها را تغییر دادند.

به گزارش رویترز، مناطق کورسک و روستوف روسیه که هر دو با اوکراین هم‌مرزند، از حملات هواپیماهای بدون سرنشین خبر دادند. در همین حال وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که یک پهپاد اوکراینی دیگر را در منطقه مسکو شناسایی و آن را مجبور به سقوط در یک منطقه خالی از سکنه کرده است.

فرماندار منطقه کورسک درباره حمله پهپادی به این شهر توضیح داد: «بر اثر برخورد یک پهپاد به ایستگاه راه‌آهن پنج نفر مجروح شدند و آتش‌سوزی رخ داد». فرماندار روستوف گفت که هیچ تلفات یا خسارتی رخ نداده است.

در ماه‌های اخیر حمله پهپادهای اوکراینی به مناطق مرزی و فراتر از آن به پایتخت روسیه شدت گرفته است.

خبرگزاری رویترز روز جمعه، ۱۸ اوت (۲۷ مرداد)، در گزارشی به‌نقل از مقام‌های دولتی روسیه نوشت که حمله پهپادی اوکراین به پایتخت روسیه موجب انفجاری شد که در سراسر منطقه شنیده شد. در این حمله یک ساختمان تجاری در مرکز مسکو آسیب دید. روسیه در ماه مه نیز اعلام کرد که دو پهپاد اوکراینی سعی کردند به کرملین حمله کنند.

اوکراین معمولا در مورد اینکه چه کسی مسئول حملات در خاک روسیه است اظهارنظر نمی‌کند، اگرچه مقامات اوکراینی از این حملات ابراز رضایت کرده‌اند.

تلاش زلنسکی در هلند برای تقویت دفاع هوایی

روز یکشنبه و همزمان با حملاتی که مسکو آنها را به کی‌یف نسبت می‌دهد، ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین وارد هلند شد تا بتواند دفاع هوایی کشورش را تقویت کند. این سفر زلنسکی چند روز پس از تایید ایالات متحده برای تحویل احتمالی جنگنده‌های اف-۱۶ از سوی هلند و دانمارک انجام می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بنا به گزارش رویترز، هلند به همراه دانمارک در ماه‌های اخیر تلاش‌های بین‌المللی را برای آموزش خلبانان اوکراینی برای استفاده از جت‌های اف-۱۶انجام داده‌اند. این دو کشور گام‌هایی را نیز به منظور تحویل جت‌های جنگنده برای کمک به نیروی هوایی کی‌یف در برابر برتری هوایی روسیه برداشته‌اند.

ولودیمیر زلنسکی با اشاره به سفرش به هلند در تلگرام نوشت: «مسئله اصلی برخورداری از اف-۱۶ برای اوکراین این است که از مردم کشورمان در برابر ترور روسیه محافظت کنیم. ما با داشتن این جت‌ها قوی‌تر خواهیم شد.»

دفتر نخست‌وزیر هلند بدون ارائه جزئیاتی درباره دیدار مارک روته با ولودیمیر زلنسکی، از این خبر داد که دیدار آنها در پایگاه هوایی نظامی در آیندهوون برگزار می‌شود.

مارک روته، نخست‌وزیر هلند، در ماه مه گفت که کشورش به طور جدی در حال بررسی اف-۱۶ به اوکراین است، اما مشخص نیست که چه تعدادی و در چه زمانی این اتفاق می‌افتد.

الکسی رزنیکوف، وزیر دفاع اوکراین روز شنبه گفت که آموزش اوکراینی‌ها برای استفاده از اف-۱۶ آغاز شده است، اما افزود که آموزش مهندسان و مکانیک‌ها دست‌کم شش ماه و شاید بیشتر طول می‌کشد.

مقامات ائتلافی متشکل از ۱۱ کشور گفته‌اند که آموزش این خلبان‌ها در کشورهای دانمارک و رومانی برگزار خواهد شد.

اوکراین که انتظار دارد ده‌ها خلبان این کشور از آموزش استفاده جت‌ها بهره‌مند شوند، هفته گذشته اعلام کرد که انتظار نمی‌رود بتواند از اف-۱۶ در پاییز یا زمستان امسال استفاده کند.

برای کشور هلند انتقال جت‌های اف-۱۶میسر است زیرا نیروهای مسلح این کشور در حال انتقال به جنگنده‌های جدیدتر یعنی اف-۳۵ هستند.

بر اساس آمار وزارت دفاع هلند، این کشور در حال حاضر ۲۴ جنگنده اف-۱۶ عملیاتی دارد که تا اواسط سال ۲۰۲۴ از مدار خارج خواهند شد. ۱۸ جت دیگر ساخته شده از سوی شرکت لاکهید مارتین در حال حاضر برای فروش موجود است که ۱۲ فروند آن به طور موقت فروخته شده است.

سفر زلنسکی به هلند پس از حضور روز شنبه او در سوئد اتفاق می‌افتد که در آنجا در مورد امکان دریافت جت‌های گریپن گفتگو کرده بود.

سفر زلنسکی به سوئد تقریبا یک سال و نیم پس از حمله نظامی روسیه به اوکراین و در حالی انجام شد که سوئد در آستانه پیوستن به پیمان نظامی آتلانتیک شمالی است. پیش‌تر فنلاند، کشور همسایه سوئد، موفق شد به ناتو بپیوندد.

پارلمان سوئد در هفته جاری با انتقال حدود ۳۱۰ میلیون دلار کمک نظامی مضاعف به اوکراین موافقت کرد. این کمک شامل مهمات، قطعات یدکی، تجهیزات خنثی کردن مین و همچنین خودروهای نظامی است. 

بیشتر از جهان