پهپاد جدید جمهوری اسلامی؛ پهپاد «مهاجر ۱۰» شبیه به پهپاد «ام کیو ۹ ریپر» آمریکاست

پهپادهای مهاجر را از اواسط دهه ۶۰ شمسی جمهوری اسلامی تولید کرده است و این آخرین نمونه آن‌ها است

مراسم رونمایی از پهپاد با حضور ابراهیم رئیسی و محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع، و برخی از فرماندهان نظامی برگزار شد-Iranian Presidency / AFP

وزارت دفاع جمهوری اسلامی صبح روز سه‌شنبه، هم‌زمان با روز صنعت دفاعی، از پهپاد جدیدی به نام «مهاجر ۱۰» رونمایی کرد که به نظر می‌رسد از پهپاد «ام کیو ۹ ریپر» آمریکا الگوبرداری شده است؛ همان پهپادی که در ژانویه ۲۰۲۰ قاسم سلیمانی، فرمانده وقت نیروی قدس سپاه پاسداران، با آن کشته شد. جمهوری اسلامی مدعی است که این پهپاد جدید قابلیت ۲۴ ساعت در هوا ماندن در ارتفاع هفت هزار متری را دارد و بُرد ۲۰۰۰ کیلومتری‌اش به معنای این است که قابلیت رسیدن به اسرائیل را دارد. 

به گفته تسنیم، خبرگزاری نزدیک به سپاه، پهپاد «مهاجر ۱۰» ۴۵۰ لیتر بیشینه ظرفیت سوخت دارد و بیشینه وزن محموله آن ۳۰۰ کیلوگرم است. به گفته مقام‌های ایران، این پهپاد قابلیت حمل دوربین و دستگاه‌های تجسسی را نیز دارد. پهپادهای مهاجر را از اواسط دهه ۶۰ شمسی جمهوری اسلامی تولید کرده است و این آخرین نمونه آن‌ها است.

مراسم رونمایی از پهپاد با حضور ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری جمهوری اسلامی، محمدرضا آشتیانی، وزیر دفاع، و برخی از فرماندهان نظامی برگزار شد. رئیسی در ضمن دستور آغاز الحاق و واگذاری انبوه موشک‌های راهبردی «خرمشهر» و «حاج قاسم» به نیروهای مسلح و نیروی هوافضای سپاه را نیز صادر کرد. به غیر از مهاجر ۱۰ از بمب هواپرتاب هدایت‌شونده «آرمان ۱» نیز رونمایی شد. رئیسی در صحبت‌های خود مدعی شد که ایران در مورد تمام کشورهای جهان موضع دوستانه دارد.

مقام‌های اسرائیل هنوز واکنشی به این پهپاد جدید و تهدیدهای جدید جمهوری اسلامی نشان نداده‌اند. اما برخی حامیان این کشور در رسانه‌های اجتماعی تهدیدهای انجام‌شده را محکوم کردند و از دولت آمریکا به‌دلیل آزاد کردن دارایی‌های جمهوری اسلامی در کره جنوبی انتقاد کردند.

ایران در گذشته به برخی پهپادهای آمریکایی یا قطعاتشان دست پیدا کرده است، اما شواهدی در دست نیست که نشان دهد به ریپرهای آمریکایی که در اختیار نیرو هوایی این کشور و برخی کشورهای متحد‌ آن قرار دارند، رسیده باشد (پهپاد ریپر یک نوع هواپیمای تجسسی بزرگ است که طول دو بال آن به ۲۰ متر می‌رسد). کره شمالی نیز در ماه ژوییه پهپادهایی را نشان داد که شکل و شمایلی شبیه ریپر داشتند. کارشناسان می‌گویند پیونگ‌یانگ احتمالا طراحی این پهپاد را با استفاده از اطلاعات عمومی انجام داده است. جمهوری اسلامی در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۹ به ترتیب موفق به انهدام دو پهپاد «آر کیو ۱۷۰ سنتینل» و «آر کیو ۴ آ گلوبال هاک» شد و از آن‌ها برای افزایش دانش نظامی خود استفاده کرده است.

پهپادهای ایرانی نقش مهمی در تسلیح روسیه در جریان جنگ اوکراین داشته‌اند.