هشدار درباره افزایش ۵۰درصدی موارد سرطان پوست تا سال ۲۰۴۰

بنابر اعلام مرکز سرطان بریتانیا، افزایش چشمگیر این موارد ناشی از رونق «بسته‌های مسافرتی ارزان» از دهه ۶۰میلادی به این‌سو است

سرطان پوست یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در سراسر دنیاست- Canva

جیمی بافت پس از سال‌ها مبارزه در خفا با سرطان پوست، روز جمعه اول سپتامبر در ۷۶ سالگی در بیمارستان درگذشت.

در بیانیه‌ای که در وب‌سایت او منتشر شده آمده است که این خواننده، که بیشتر برای آهنگ موفقش «مارگاریتاویل» (Margaritaville) شناخته می‌شود، چهار سال بود با سرطان پوست سلول مرکل مبارزه می‌کرد.

مرکز سرطان بریتانیا به‌تازگی هشدار داده است که موارد سرطان پوست تا سال ۲۰۴۰ پنجاه درصد افزایش می‌یابد و افزایش چشمگیر این تشخیص‌ها ناشی از رونق «بسته‌های مسافرتی ارزان» دهه ۱۹۶۰ است.

سرطان پوست شایع‌ترین نوع سرطان در بریتانیا است که سالانه جان حدود ۲ هزار و ۱۰۰ نفر را می‌گیرد. یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در جهان نیز همین نوع سرطان است.

سرطان پوست سلول مرکل چیست؟

کارسینوم سلول مرکل (MCC) نوع نادری از سرطان پوست است. براساس پژوهش‌های مرکز سرطان بریتانیا، این بیماری در سلول‌های مرکل شروع می‌شود که معمولا در لایه بالایی پوست جای دارند. این سلول‌ها در نزدیکی پایانه‌های عصبی قرار دارند و به ما در واکنش نشان دادن به لمس بدن کمک می‌کنند.

به گفته این موسسه خیریه، سرطان سلول مرکل نوع «بسیار نادر» سرطان پوست است که بین سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸، هزار و ۵۰۰ نفر در انگلستان به آن مبتلا شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دلایل [ابتلا به] سرطان سلول مرکل چیست؟

قرار گرفتن درازمدت در معرض نور خورشید ممکن است خطر ابتلا به بیشتر انواع سرطان پوست را افزایش دهد. عوامل دیگری که خطر ابتلا را افزایش می‌دهند عبارت‌اند از قرار گرفتن در معرض پرتو فرابنفش، داشتن شرایطی که باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود، یا آلودگی ویروسی به نام پلیومای سلول مرکل (MCPyV).

نشانه‌های آن چیست؟

سرطان سلول مرکل معمولا به صورت توده روی پوست ظاهر می‌شود. پژوهش‌های مرکز سرطان بریتانیا نشان می‌دهد که این توده‌ها اغلب به رنگ آبی/قرمزند و کمتر از ۲ سانتی‌متر قطر دارند، اما گاهی ممکن است بزرگ‌تر باشند. پوست روی آن‌ها معمولا سفت است و درد ندارد.

این توده‌ها اغلب در مناطقی از بدن دیده می‌شوند که بیشترین تماس را با نور مستقیم خورشید دارند، مانند سر، گردن، بازو، یا پا.

برخلاف بیشتر انواع رایج سرطان پوست، سرطان سلول مرکل به‌سرعت طی چند هفته یا چند ماه پدید می‌آید و به دیگر قسمت‌های بدن مانند ریه، غدد لنفاوی، کبد، یا استخوان می‌رسد.

توصیه سازمان ملی خدمات سلامت (ان‌اچ‌اس) بریتانیا این است که اگر شک دارید، با پزشک عمومی تماس بگیرید.

چگونه از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری کنیم

سرطان پوست را همیشه نمی‌توان پیشگیری کرد، اما با پرهیز از قرار گرفتن بیش از حد در معرض پرتو فرابنفش می‌توان احتمال ابتلا به آن را کاهش داد.

می‌توانید با استفاده از کرم ضدآفتاب با فاکتور حفاظتی بیشتر، پوشاندن پوست هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید، و کاهش مدتی که در گرم‌ترین موقع روز زیر نور خورشید می‌مانید از خود در برابر آفتاب‌سوختگی محافظت کنید. از تخت‌ آفتاب [مخصوص آفتاب‌ گرفتن] و لامپ آفتابی [فرابنفش] نیز دوری کنید.

© The Independent

بیشتر از بهداشت و درمان