زیردریایی‌های جدید و شهپادهای هسته‌ای: چرا کره شمالی نیروی دریایی‌اش را توسعه می‌دهد؟

پیونگ‌یانگ از نخستین زیردریایی تهاجمی هسته‌ای تاکتیکی و عملیاتی خود رونمایی کرد و آن را به ناوگان دریایی شرقی این کشور اختصاص داد

کره شمالی از زیردریایی هسته‌ای جدیدش رونمایی کرد- KCNA VIA KNS / AFP

کره شمالی طی سال گذشته، به‌منظور توسعه صنایع جنگی خود با سلاح‌های هسته‌ای جدید، با اضافه کردن شناور زیرآبی هدایت‌پذیر از دور، کشتی‌های جنگی و نخستین زیردریایی موشکی عملیاتی، به تجهیز نیروی دریایی خود اقدام کرده است. آخرین مورد آن نیز زیردریایی با قابلیت هسته‌ای است که روز جمعه از آن رونمایی شد.

نیروی دریایی کره شمالی در طول تاریخ همواره زیر سایه نیروهای زمینی این کشور قرار داشته و تحت‌الشعاع سرعت پیشرفت برنامه موشک‌های بالیستیک بوده است. به گزارش رویترز، اکنون کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، اعلام کرده است که نیروی دریایی نقشی مهم و کلیدی در بازدارندگی هسته‌ای این کشور ایفا خواهد کرد. به گفته تحلیلگران، این اظهارات ممکن است فرماندهان نیروی دریایی را دلگرم و حس غرور ملی را برانگیخته کند.

آنکیت پاندا، تحلیلگر بنیاد صلح بین‌المللی کارنگی مستقر در ایالات متحده، می‌گوید تا همین اواخر به نظر می‌رسید که کیم تا حد زیادی از برنامه‌های هسته‌ای دریایی غافل شده است. تمرکز مجدد اخیر بر قابلیت‌های هسته‌ای دریایی احتمالا با استقبال نیروی دریایی کره مواجه شده است. اما در مورد نیروی دریایی کره شمالی و آخرین پیشرفت‌های آن چه می‌دانیم؟

نیروی دریایی کره شمالی چقدر بزرگ است؟

بر اساس گزارش رسمی دفاعی دولتی ۲۰۲۲ ارتش کره جنوبی، نیروی دریایی ارتش خلق کره (KPANF) حدود ۴۷۰ کشتی، ازجمله کشتی‌های با قابلیت حمل موشک هدایت‌شونده، قایق‌های اژدر، کشتی‌های کوچک گشت‌زنی و قایق‌های پشتیبانی آتش دارد. این کشور همچنین حدود ۷۰ زیردریایی ازجمله شناورهای کلاس «رومئو» با طراحی دوران شوروی و زیردریایی‌های کوچک دارد. نیروی دریایی ارتش هم حدود ۴۰ فروند شناور پشتیبانی و ۲۵۰ فروند شناور دارد.

در گزارش رسمی کره جنوبی آمده است که نیروی دریایی کره شمالی به دو فرماندهی ناوگان تقسیم می‌شود که سواحل شرقی و غربی این کشور را پوشش می‌دهند و حدود ۶۰ درصد از این نیروها در جنوب پیونگ‌یانگ مستقرند.

این گزارش می‌افزاید که نیروی دریایی کره شمالی قادر است در هر زمان یک حمله غافلگیرکننده انجام دهد. با این حال، ظرفیت آن برای عملیات در اعماق دریا محدود است، چرا که عمدتا از کشتی‌های کوچک و سریع تشکیل شده است.

سلاح‌های جدید نیروی دریایی

کره شمالی در ماه‌های مارس و آوریل، آنچه را که به گفته خودش یک سلاح تهاجمی بدون سرنشین زیرآبی با قابلیت حمل اتمی بود، آزمایش کرد. رسانه‌های دولتی کره گفتند که سامانه‌ هدایت‌پذیر جدید که سونامی [Haeil] نامیده می‌شود، برای انجام حملات مخفیانه در آب‌های دشمن و از بین بردن گروه‌های مهاجم دریایی و بندرهای عملیاتی اصلی از طریق ایجاد انفجار در زیر آب، در نظر گرفته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تحلیلگران می‌گویند طراحی عملیاتی این سلاح، شبیه به اژدرهای هسته‌ای پوسایدون روسیه است، دسته جدیدی از سلاح‌های تلافی‌جویانه که از آن‌‌ها به منظور ایجاد انفجارهای مخرب و رادیواکتیو در مناطق ساحلی استفاده می‌شود.

با این حال، گزارش وب‌سایت «38 North» مستقر در واشنگتن در آن زمان نشان داد که سرعت کم و برد محدود این سلاح سبب شده است که این سلاح از نظر زمان رسیدن به هدف، دقت و قدرت تخریب به‌طور قابل‌توجهی از موشک‌های بالیستیک و کروز مجهز به سلاح هسته‌ای موجود کره شمالی ضعیف‌تر باشد.

کیم در ماه اوت از یک ناو جدید کلاس آمنوک بازدید کرد، یک کشتی گشتی که به گفته رسانه‌های دولتی این کشور، قادر به شلیک موشک‌های کروز مجهز به سلاح هسته‌ای است.

وب‌سایت تخصصی «NavalNews» در گزارشی در این زمینه می‌نویسد با وجود این واقعیت که اغلب تسلیحات و حسگرهای موجود در این ناو در مقایسه با طراحی‌های غربی یا آسیایی، قدیمی و از رده خارج محسوب می‌شوند، اما این یک گام بزرگ رو به جلو برای کره شمالی است. این وب‌سایت توانایی موشکی کره شمالی را در صورت بروز جنگ این کشور با دشمنان بالقوه‌اش، تعیین‌کننده ارزیابی می‌کند.

کره شمالی، روز جمعه، از نخستین زیردریایی تهاجمی هسته‌ای تاکتیکی و عملیاتی خود رونمایی کرد و آن را به ناوگان دریایی شرقی این کشور اختصاص داد. به نظر می‌رسد این شناور، یک زیردریایی اصلاح‌شده کلاس رومئو با ۱۰ لوله پرتاب باشد که به‌احتمال‌زیاد به موشک‌های بالیستیک و کروز مجهز است. مقام‌های کره جنوبی می‌گویند که به نظر می‌رسد زیردریایی جدید بدون کارایی کامل باشد، اما توضیح بیشتری در این رابطه ندادند. به گفته تحلیلگران، درست مانند شهپاد هسته‌ای کره شمالی، استفاده از این زیردریایی در جنگ نیز در مقایسه با موشک‌های قدرتمند مستقر در زمین این کشور محدود است.

ون ون دیپن، کارشناس سابق تسلیحات دولت ایالات متحده که با وب‌سایت «38 North» همکاری می‌کند، می‌گوید زیردریایی‌های کره شمالی نمی‌توانند به اندازه نیروهای مستقر در خشکی‌ دوام بیاورند. به گفته او، کره شمالی برای به‌کارگیری موشک‌های کافی در دریا به شکلی که تاثیری داشته باشد، با مشکل مواجه خواهد شد.