همه چیز درباره تجارت بزرگ ابرو

ابروها یک فرصت زیبایی‌شناختی منحصربه فرد و قابل‌توجه در دنیای زیبایی و لوازم آرایش‌اند

کارا دلوین مدل بریتانیایی به ابروهای پرپشت و بلند مشهور است-ANGELA WEISS /AFP

در گذشته، اگر در مورد رفتن به سالن زیبایی برای اصلاح، تغییر سبک، رنگ یا شکل صحبت می‌کردید، همه فکر می‌کردند دارید در مورد موهایتان صحبت می‌کنید اما در سال ۲۰۲۳، به همان اندازه محتمل است که در مورد ابروهایتان حرف زده باشید. دلیل آن تجارت بزرگی است که حول ابروها شکل گرفته و در حال رشد است؛ نه‌تنها از نظر درمان‌های سالنی، بلکه در محصولاتی که برای استفاده خانگی کاربرد دارند.

به گزارش سی‌ان‌ان، ژل ابرو تنها در سال ۲۰۲۱، مبلغ ۲۶۴ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار از سهم بازار جهانی را به خود اختصاص داد و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۱ این رقم به ۴۳۱ میلیون و ۷۰۰ هزار دلار برسد. بر اساس نظرسنجی شرکت «بنچ‌مارکینگ (The Benchmarking Company)، در ۱۲ ماه گذشته، ۷۳ درصد مصرف‌کنندگان لوازم آرایشی در ایالات متحده می‌گویند که هم ابزارها و محصولات آرایشی مژه و هم ابزار و محصولات ابرو خریده‌اند که در مقایسه با آمار ۶۶ درصدی سال ۲۰۱۸، رشد چشمگیری داشته است.

تشخیص اینکه دقیقا چه چیزی باعث وسواس ما در دوره معاصر به این نوارهای کوچک مو شد، کار سختی است. آیا محصولات ابروی «آناستازیا سوار» که اواخر دهه ۱۹۹۰ با نام تجاری آناستازیا به بازار آمدند، در شکل‌گیری این مد نقش داشتند یا کار ابروها وقتی بالا گرفت که زنان اهل آسیای جنوبی مانند ونیتا پارتی و شاواتا سینگ تکنیک بند انداختن را برای آراستن ابروها به اهالی غرب یاد دادند؟

رد این مد زیبایی اخیر را می‌توان در سال ۲۰۱۵ و زمانی دید که نشان تجاری گلاسیر (Glossier) محصول بوی‌برو (Boy Brow) را که بیشتر به اسم ریمل ابرو می‌شناسیم و فقط با یک بار کشیدن روی ابرو فرم آن را اصلاح می‌کند، به بازار عرضه کرد. در ژوئن ۲۰۲۳، گلاسیر رنگ‌بندی این محصول را افزایش داد و اکنون ادعا می‌کند در سطح جهانی، هر دقیقه یکی از ریمل‌های ابرویش را که در پنج رنگ موجود است، می‌فروشد.

در همین حال، در سال ۲۰۱۶، مارک بنفیت کازمتیک (Benefit Cosmetics) مجموعه‌ای از ۴۵ محصول ابرو را به بازار عرضه کرد. اگرچه این مارک از زمانی که اولین فروشگاهش را سال ۱۹۷۶ در سانفرانسیسکو افتتاح کرد و خدمات طراحی شکل ابرو ارائه می‌داد، روی ابروها متمرکز بود، با این مجموعه‌ای که به بازار عرضه کرد، به رشد این بازار کمک کرد.

شکل و نماد

البته آرایش ابروها چیز جدیدی نیست. در واقع ابروها یک فرصت زیبایی‌شناختی منحصربه‌فرد و قابل توجه در دنیای زیبایی و لوازم آرایش‌اند. جرد بیلی، مدیر ارشد تعامل با نشان تجاری بنفیت، در مصاحبه ایمیلی با سی‌ان‌ان می‌گوید ابروها «تعادل و تناسب را برای صورت و چشم‌ها به ارمغان می‌آورند. برای مثال اگر می‌خواهید پل بینی‌تان نازک‌تر به نظر برسد، ابروهایتان را به هم نزدیک‌تر کنید.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بیلی همچنین پیشنهاد می‌کند اگر می‌خواهید صورتتان کمی پرتر یا گردتر دیده شود، قد ابروهایتان را کوتاه کنید. او اضافه می‌کند که ابروها فرم مسطح صورت را می‌شکنند و تصویری متفاوت ارائه می‌دهد؛ شبیه کاری که کانتور کردن (ایجاد نقطه تاکید در صورت با استفاده از تیره و روشن کردن بخش‌هایی از آن) انجام می‌دهد.

اگر بخواهیم از نظر تاریخی به آن نگاه کنیم، می‌بینیم که مصریان باستان هم با استفاده از رنگ کربن سیاه ابروهایشان را ضخیم و برجسته می‌کردند تا شبیه خدای هوروس شوند یا در دوران رنسانس که داشتن مو غیرزنانه محسوب می‌شد اما فرم‌های هندسی مورداحترام بود، ابروهای کوتاه کمانی رواج داشت. در دهه ۱۹۲۰ هم با الهام از کلارا بو، هنرپیشه مشهور وقت، ابروهای نازک و صاف در کانون توجه قرار داشت.

بابی براون، هنرمند آرایشگر معاصر، تاریخچه معاصرتر ابروها را به یاد می‌آورد. او در مصاحبه تلفنی با سی‌ان‌ان، توضیح داد که در دهه ۶۰، ابروها هنوز خیلی نازک بودند اما بعد از آن، نسل هیپی‌ها در دهه ۱۹۷۰ باعث شدند فرم طبیعی‌تر آن‌ها مد شود.

بروان از بروک شیلدز به عنوان نمونه‌ای از مد «ابروی کامل» که در دهه ۸۰ رایج بود، نام می‌برد و ادامه می‌دهد تا به دوره زمانی لیندا اوانجلیستا و فرانسوا نارس می‌رسد. اشاره او به هنرمند آرایشگر، فرانسوا نارس، است که در دهه ۱۹۹۰ مد ابروی نازک را رواج داد.

نارس سال ۱۹۹۲ در مصاحبه‌ای به نیویورک تایمز گفت که برای برداشتن ابروهای ضخیم و پهن دخترها دست به موچین شده است. به این ترتیب، چشم‌ها بزرگ‌تر به نظر می‌رسد و دخترها دیگر شبیه زن گرگینه نیستند.

همان‌طور که وانیتا پارتی، بنیان‌گذار و مدیرعامل بلینک برو بار (Blink Brow Bar) که در بریتانیا و ایالات متحده چند سالن زیبایی ابرو دارد، از طریق ایمیل به سی‌ان‌ان توضیح داد، ابروها می‌توانند منعکس‌کننده ترجیحات فرهنگی باشند.

او می‌گوید مشتری‌ها در خاورمیانه به‌شدت روی ابروهایشان حساس‌اند و طرفدار ابروی پر‌ اما منظم و با خطوط مشخص‌اند. در مقابل، مشتریان بریتانیایی و ایالات متحده ترجیحشان بیشتر روی مرتب کردن ابرو، و حفظ ظاهر طبیعی آن است. مشتریان هندی نیز به حفظ ابعاد ابروهایشان بسیار مقیدند و با طراحی دقیق نقشه ابروها و مشخص کردن نقاط شروع، میانی و پایانی آن آن‌ها را مرتب می‌کنند.

مد قدرتمند و ماندگار

جیل برک، مورخ زیبایی، می‌گوید تغییر دادن ابروها نسبتا آسان و بدون درد است: «آن‌ها دوباره رشد می‌کنند و بازهم فرصتی برای آزمایش ارائه می‌‌دهند». بنابراین اگر به نظر می‌رسد مدهای ابرو را با سرعت بیشتری نسبت به قبل پشت سر می‌گذاریم، احتمالا به همین دلیل است. در همین چند سال گذشته، ابروهای سیاه و ضخیم کیم کارداشیان، ابروهای پر کارا دلوین و ابروهای بی‌رنگ شده لیزو را دیده‌ایم.

برک که استاد دانشگاه ادینبرو و نویسنده کتاب «چگونه یک زن رنسانس باشیم: تاریخ ناگفته زیبایی و خلاقیت زنانه» (How to be a Renaissance Woman: The Untold History of Beauty and Female Creativity)، توضیح می‌دهد که به لطف شبکه‌های اجتماعی، ما بیشتر از گذشته تحت تاثیریم و به دلیل فرهنگ سلفی گرفتن، چهره‌مان را به گونه‌ای می‌بینیم که اجدادمان نمی‌دیدند. آموزش‌ها و ابزارها را به همه این‌ها اضافه کنید. بنابراین سرعت تغییر بسیار سریع‌تر است.

البته به نظر نمی‌رسد این وسواس ابرو به جایی برسد. لیزا پین، رئیس بخش زیبایی در آژانس اطلاعات مدهای استایلوس (Stylus)، در ایمیلی اذعان کرد که محصولات ابرو در حال حاضر بخش بسیار کمی از بازار جهانی لوازم آرایش را تشکیل می‌دهند و طبق آماری که یورومونیتور اینترنشنال (Euromonitor International) ارائه می‌کند، این مقدار کمتر از سه درصد است.

او اشاره می‌کند که محصولات آرایشی صورت، رژ لب و سایه چشم طرفدار بیشتری دارند. با این حال پین می‌گوید: «از آنجا که مارک‌های بیشتری محصولات جدید و هیجان‌انگیزی را که بر اساس شبکه‌های اجتماعی مد می‌شوند، مثل صابون ابرو یا بی‌رنگ‌ کننده ابرو تولید می‌کنند، پیش‌بینی می‌کنیم سهم بازار محصولات ابرو رشد کند.»

بیشتر از زندگی