وزیر نفت جمهوری اسلامی: انتظار داریم مباحث میدان آرش با مذاکره حل‌وفصل شود

اوجی همکاری با روسیه در حوزه‌های انرژی را بخشی از دیپلماسی وزارت نفت دانست

وزیر نفت جمهوری اسلامی‌ــ عکس ایرانا

جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی، از تمایل دولت برای رفع‌ اختلاف با کویت و عربستان سعودی بر سر میدان نفتی آرش خبر داد اما تاکید کرد حکومت ایران از سهمش در این میدان نمی‌گذرد.

اوجی روز یکشنبه ۲۶ شهریور در حاشیه بازدید از هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست در جمع خبرنگاران، به موضوع توسعه میدان نفتی آرش اشاره کرد و در خصوص این اختلاف گفت: «انتظار داریم مباحث مربوط به این میدان را هم از طریق مذاکره حل‌وفصل کنیم.»

وزیر نفت دولت ابراهیم رئیسی همکاری با روسیه در حوزه‌های انرژی را بخشی از دیپلماسی وزارت نفت دانست و اعلام کرد قرارداد توسعه هفت میدان بزرگ نفتی با شرکت‌های بزرگ روسیه منعقد شده که فاز‌های نخست بعضی از این میدان‌ها به تولید رسیده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اوجی بخش دیگر فعالیت‌های وزارت نفت را مسئله فعالیت‌های فراسرزمینی اعلام کرد و گفت: «جدا از ورود به موضوع پالایشگاه‌های فراسرزمینی، کار روی پتروشیمی‌های فراسرزمینی را هم آغاز کرده‌ایم.»

وزیر نفت در بخش دیگری از سخنانش، همانند دیگر مقام‌های ارشد دولت رئیسی با زیرسوال‌ بردن عملکرد دولت حسن روحانی و محمود احمدی‌نژاد، مدعی شد که دولت‌ها در دو دهه گذشته به بخش زنجیره ارزش به‌ویژه در بخش پتروشیمی توجه نکرده‌اند؛ «اما در این دولت، خوشبختانه طرح‌های زیادی شناسایی، مطالعات آن‌ها انجام و عملیات اجرایی بعضی از این طرح‌ها نیز آغاز شده است».

در حالی‌ که دولت رئیسی تلاش دارد از سطح مناقشات منطقه‌ای بکاهد و موضوع بهبود روابط با عربستان سعودی را با دیگر کشورهای عربی منطقه نیز پیش بگیرد، اختلاف‌نظر در مورد سهم ایران از میدان نفتی آرش به یکی از مسائل موردمناقشه میان جمهوری اسلامی و کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس بدل شده است.

وزرای شورای همکاری خلیج‌فارس ۱۶ شهریور در بیانیه‌ای اعلام کردند که «میدان گازی الدره (آرش) به طور انحصاری متعلق به عربستان سعودی و کویت است و آن‌ها به‌تنهایی حق استفاده از منابع طبیعی آن را دارند».

این بیانیه اعتراض مقام‌های جمهوری اسلامی را در پی داشت و برخی رسانه‌های نزدیک به دولت بر خلاف رویه ماه‌های اخیر که از هرگونه سخنان تنش‌آفرین در خصوص عربستان سعودی پرهیز می‌کردند، این بیانیه را «گزافه‌گویی» نامیدند.

احمد مرادی، از اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، گفته بود: «در مورد مسئله میدان مشترک گازی آرش، توصیه ما به عربستان سعودی و کویت این است که تابع کشور‌های تنش‌آفرین نباشند.»

در حالی که اختلاف سر میدان نفتی آرش می‌تواند بر روابط  جمهوری اسلامی و عربستان سعودی تاثیر بگذارد، کارشناسان معتقدند دولت ابراهیم رئیسی به دنبال راهی برای مصالحه در این‌ خصوص است.