نگرانی از حضور و تقویت داعش در افغانستان در نشست شورای امنیت سازمان ملل

نماینده روسیه کشورهای غربی به‌ویژه آمریکا را به تقویت تروریسم در افغانستان متهم کرد

شورای امنیت سازمان ملل نشستی در مورد افغانستان برگزار کردــ  Yuki IWAMURA / AFP

شماری از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد در نشستی که روز سه‌شنبه چهارم مهر (۲۶ سپتامبر) درباره افغانستان برگزار شد، از حضور و گسترش فعالیت‌های داعش در افغانستان ابراز نگرانی کردند.

در حالی که طالبان مدعی‌اند داعش را در افغانستان سرکوب کرده‌اند، ولادیمیر ورونکوف، دبیرکل مبارزه با تروریسم سازمان ملل، در نشست شورای امنیت به هفدهمین گزارش دبیرکل سازمان ملل در مورد تروریسم اشاره کرد و گفت که وضعیت در افغانستان «به‌شدت پیچیده‌تر می‌شود».

او گفت که بیش از ۲۰ گروه تروریستی مختلف در داخل افغانستان مستقرند و ترس از افتادن اسلحه و مهمات به دست تروریست‌ها در حال حاضر به یک واقعیت تبدیل شده است. این مقام سازمان ملل همچنین گفت که قابلیت‌های عملیاتی داعش در داخل افغانستان افزایش یافته و «از سوی دیگر، اقدام‌های سرکوبگرانه طالبان علیه جامعه، فقدان توسعه پایدار و وضعیت وخیم انسانی در افغانستان چالش‌های مهمی برای منطقه به وجود آورده است».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین حال، لیندا توماس گرینفیلد، سفیر آمریکا در سازمان ملل، نیز درباره حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت: «افغانستان باید پناهگاه امن را از گروه‌های تروریستی از جمله القاعده و داعش خراسان دریغ کند.» او تاکید کرد که در شرایط جاری، برای مقابله با تروریسم و افراطیت خشونت‌آمیز نیاز به خدمات امنیتی گسترده و نیز قوای اجرایی و قضایی توانمند در افغانستان به‌شدت محسوس است. 

ماریا زابولوتسکایا، معاون سفیر روسیه در سازمان ملل، نیز در این نشست، درباره وضعیت امنیتی و حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان صحبت کرد و کشورهای غربی را عامل تقویت تروریسم در افغانستان و کشورهای منطقه دانست. معاون سفیر روسیه گفت: «غرب منابع طبیعی این کشورها را غارت و تنها توسعه اقتصادی ضعیف و مدیریت دولتی را فراهم کرده است.»

او افزود: «نیروهای خارجی به رهبری ایالات متحده به مدت بیش از ۲۰ سال به بهانه مبارزه با تروریست‌ها در افغانستان بودند اما بدون شکست القاعده از آنجا خارج شدند و مقدار زیادی سلاح و تجهیزات نظامی به جا گذاشتند.» این دیپلمات روس مدعی شد که سلاح‌های جامانده نیروهای آمریکایی در افغانستان اکنون به دست گروه‌های تروریستی در داخل این کشور و نیز در کشورهای همسایه رسیده است.

در حالی که طالبان اخیرا در نشست‌هایشان با سیاستمداران و دیپلمات‌های خارجی، از تامین امنیت کامل در افغانستان و سرکوب داعش در این کشور دم می‌زنند، گزارش‌های اخیر سازمان ملل همچنان حاکی از تقویت داعش در داخل خاک این کشور و برنامه‌ریزی این گروه برای تهدید کشورهای منطقه و جهان است. گزارش سازمان ملل همچنین نشان می‌دهد که طالبان به طور مستمر با القاعده در ارتباطند و از آموزش‌های القاعده در زمینه نظامی و عقیدتی استفاده می‌کنند. اما طالبان این گزارش را رد کرده و مدعی‌اند که ارتباطی با القاعده ندارند.

بیشتر از جهان