درخواست روسیه برای کسب کرسی در شورای حقوق بشر سازمان ملل رای نیاورد

بلغارستان ۱۶۰ رای و آلبانی ۱۲۳ رای آورد و روسیه تنها توانست ۸۳ را به‌دست آورد

سرگئی لاوروف در جلسه شورای امنیت-REUTERS/Brendan McDermid

روسیه سه‌شنبه شب در تلاش برای به‌دست آوردن کرسی در شورای حقوق بشر سازمان ملل ناکام ماند. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، اکثریتی که پیش‌تر و پس از حمله روسیه به اوکراین به تعلیق مسکو رای داده بودند، در جلسه روز سه‌شنبه با اعطای کرسی به روسیه مخالفت کردند.

روسیه با آلبانی و بلغارستان برای دو کرسی در شورای حقوق بشر سازمان ملل رقابت می‌کرد. این کرسی‌ها گروه منطقه‌ای اروپای شرقی را نمایندگی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این رای‌گیری که به‌طور غیرعلنی انجام شد، بلغارستان ۱۶۰ رای و آلبانی ۱۲۳ رای آورد و روسیه تنها توانست ۸۳ را به‌دست آورد.

به گزارش آسوشیتدپرس، روسیه ادعا می‌کند که از حمایت اکثریت خاموش برخوردار است. از سوی دیگر باوجود اینکه ۸۳ رای که خیلی کمتر از نصف آرای ۱۹۳ کشور است به نفع روسیه داده شده است، باز هم حمایت این تعداد از روسیه نگران کننده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات آمریکایی به شدت نگران انتخاب روسیه بودند.

بر اساس این گزارش به نقل از یک دیپلمات، آمریکا و برخی دیگر از کشورها برای ۱۹۳ عضو سازمان ملل نامه ارسال کردند و از آنها خواستند علیه روسیه رای بدهند.

این رای‌گیری چند روز پس از آن انجام شد که روسیه در حمله موشکی به روستای گروزا در اوکراین ۵۰ نفر را کشت و حمله‌ها به اوکراین همچنان ادامه دارد.

با این حال روسیه تلاش می‌کرد که حمایت اعضای سازمان ملل را برای کسب کرسی در شورای حقوق بشر جلب کند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو ۴۷ عضو دارد که برای دوره‌ای سه‌ساله انتخاب می‌شوند.

بیشتر از جهان