انتقام قتل بسیجی محبوب علی خامنه‌ای از متهمان پرونده شهرک اکباتان

خطر صدور احکام سنگین میلاد آرمون و هفت متهم دیگر پرونده شهرک اکباتان را تهدید می‌کند

تصویری از حضور متهمان پرونده اکباتان در این شهرک چند روز پس از مرگ آرمان علی‌وردی‌ــ میزان

کمتر از سه روز پس از برگزاری نخستین جلسه دادگاه متهمان پرونده موسوم به «شهرک اکباتان» که موضوع آن کشته شدن یک طلبه بسیجی به نام آرمان علی‌وردی است، شهرداری تهران تابلو ایستگاه مترو «کوهسار» را به «شهید آرمان علی‌وردی» تغییر داد. ابراهیم رئیسی نیز روز سه‌شنبه ۱۸ مهر در مراسم افتتاح این ایستگاه حضور یافت. هم‌زمان کاربران شبکه‌های اجتماعی از خطر صدور احکام سنگین برای متهمان پرونده اکباتان، به‌خصوص میلاد آرمون، متهم ردیف اول این پرونده، ابراز نگرانی کردند.

ابراهیم رئیسی در مراسم افتتاح ایستگاه مترو به نام آرمان علی‌وردی که با حضور خانواده او برگزار شد، دستور داد تابلویی از زندگی‌نامه این بسیجی در ورودی ایستگاه نصب شود. خانواده علی‌وردی درخواست قصاص داده‌اند، در حالی‌ که اسناد و یافته‌های سازمان‌های حقوق بشری نشان می‌دهند که متهمان این پرونده زیر شکنجه و تحت اجبار علیه خود اعتراف کرده‌اند و قوه قضاییه اینک قصد دارد با اتکا به اعترافات اجباری حکم آنان را صادر کند.

آرمان علی‌وردی؛ طلبه بسیجی محبوب خامنه‌ای

آرمان علی‌وردی عضو بسیج یگان امنیتی امام رضا، طلبه حوزه علمیه آیت‌الله مجتهدی و ساکن منطقه شهران تهران بود. او روز چهارم آبان با هدف سرکوب مردم معترض به شهرک اکباتان رفت و بنا بر ادعای نهادهای امنیتی و انتظامی، در جریان اعتراض‌های خیابانی زخمی شد و روز ششم آبان در بیمارستان جان باخت.

حدود ۱۰ روز پس از مرگ این طلبه بسیجی، نیروی انتظامی از دستگیری ۱۵ نفر در ارتباط با این موضوع خبر داد و حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی هم گفت که پنج متهم اصلی این پرونده دستگیر شده‌اند. او مدعی شد که این افراد با چاقو و سنگ به علی‌وردی ضربه زده‌ و از او فیلمبرداری کرده‌اند.

هم‌زمان، رسانه‌های حکومتی از جمله خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، نیز به میدان آمدند و ادعا کردند که ضاربان این طلبه بسیجی را برای توهین به علی خامنه‌ای تحت‌فشار گذاشته‌اند و امتناع از این کار موجب شده است که او را به قتل برسانند.

داستان محبوبیت آرمان علی‌وردی برای علی خامنه‌ای و تدارکات حکومتی ویژه برای این بسیجی از همین‌جا آغاز شد. علی خامنه‌ای کمتر از یک هفته پس از کشته شدن آرمان علی‌وردی، در دیدار با شماری از دانش‌آموزان دستور مجازات افرادی را که به گفته او در این «جنایت» همکاری داشتند، صادر کرد. او حدود سه ماه پس از آن، سر مزار این طلبه بسیجی رفت و رسانه‌های حکومتی هم ویدیوها و تصاویر حضور او را به شکل گسترده‌ای پوشش دادند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او خرداد ۱۴۰۲ در مراسم سی‌وچهارمین سالگرد مرگ روح‌الله خمینی هم ضمن اشاره به آرمان علی‌وردی، از بسیجی‌ها در سرکوب مردم تقدیر کرد و گفت: «در شرایطی که دشمن شمشیر را از رو بسته، دانشجوی انقلابی در فلان دانشگاه فحش ناموسی می‌شنود، از میدان خارج نمی‌شود. طلبه بسیجی زیر شکنجه به شهادت می‌رسد، اما حاضر نیست حرفی را که دشمن می‌خواهد، بر زبان جاری کند.»

محبوبیت آرمان علی‌وردی برای علی خامنه‌ای مقام‌های حکومتی را به سلسله‌ اقدام‌هایی در جهت حمایت از این طلبه بسیجی ملزم می‌کرد؛ از آن جمله اقدام شورای شهر تهران در تغییر نام خیابان نیلوفر جنوبی به «شهید آرمان علی‌وردی». در چهلمین روز مرگ این طلبه بسیجی هم میدان اصلی شهرک اکباتان به نام او تغییر یافت. اینک نیز نام‌گذاری یک ایستگاه مترو به نام این طلبه بسیجی در حالی است که متهمان پرونده اکباتان در آستانه صدور حکم قرار دارند و خطر صدور احکام سنگین از جمله اعدام آنان را تهدید می‌کند.

متهمان پرونده اکباتان؛ پرونده‌ای با ایرادهای اساسی

پس از اینکه آرمان علی‌وردی در بیمارستان جان باخت، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی دست‌کم ۵۰ تن از ساکنان شهرک اکباتان را به ظن مشارکت در قتل این بسیجی بازداشت کردند. از این میان، برای ۱۴ تن از متهمان پرونده تشکیل شد. در نهایت نیز قوه قضاییه برای هشت متهم در ارتباط با این پرونده کیفرخواست صادر کرد.

میلاد آرمون، محمدمهدی حسینی،‌ مهدی ایمانی، علیرضا کفایی، حسین نعمتی، امیرمحمد خوش‌اقبال، علیرضا برمرزپورناک و نوید نجاران شهروندانی‌اند که با اتهام «مشارکت در قتل عمد، اخلال در نظم و آسایش عمومی و مشارکت در ضرب‌وجرح عمدی» در دادگاه کیفری استان تهران محاکمه شده‌اند.

پیش‌تر مرکز مشاوره حقوقی دادبان به نقل از وکلای متهمان خبر داده بود که پرونده آنان با «ایرادهای اساسی و فراوان» به دادگاه ارسال شده است. این مرکز همچنین گزارش داد که امیرمحمد خوش‌اقبال، از متهمان پرونده شهرک اکباتان، در بازداشتگاه حفاظت اطلاعات نیروی هوایی ارتش به‌شدت شکنجه شده است تا به مشارکت در قتل آرمان علی‌وردی اعتراف کند.

دادبان در گزارش دیگری خبر داد که علیرضا برمرزپورناک، یکی دیگر از متهمان این پرونده، در تصاویر مربوط به ضرب‌و‌شتم بسیجی کشته‌شده حضور نداشته است. گزارش‌های مستند دادبان و دیگر سازمان‌های حقوق بشری آشکار می‌کند که متهمان این پرونده در طول بازداشت زیر شکنجه‌های شدید قرار گرفته و به اعتراف علیه خود و دیگر متهمان وادار شده‌اند.

میلاد آرمون؛ جوانی که اصلا چاقو نداشت

در میان متهمان پرونده شهرک اکباتان، میلاد آرمون به‌عنوان متهم ردیف اول این پرونده در معرض خطر صدور حکم اعدام است و جمهوری اسلامی قصد دارد این جوان ۲۶ ساله را با ادعای مشارکت در قتل آرمان علی‌وردی مجازات کند. در‌ صورتی‌ که به‌صراحت گفته که هرگز هیچ سلاحی اعم از سرد و گرم در دست نداشته است.

رسانه‌های حکومتی آبان‌ گذشته، ویدیویی از حسن رحیمی، فرمانده انتظامی تهران، و میلاد آرمون در حضور شماری از خبرنگاران منتشر کردند که در آن رئیس پلیس تهران اصرار دارد متهم اعتراف کند با چاقو مقتول را زده اما میلاد آرمون در همان ویدیو هم با تاکید می‌گوید که اصلا چاقویی در دست نداشته است.

این ویدیو موجی از واکنش‌ها در شبکه‌های اجتماعی را به دنبال داشت و برخی کاربران نوشتند که جمهوری اسلامی «به دنبال یک گردن برای طناب دارش می‌گردد».

دیگر متهمان پرونده اکباتان از جمله علیرضا کفایی و محمدمهدی حسینی هم در معرض خطر صدور احکام سنگین قرار دارند. پیش‌تر کانون حقوق بشر ایران اعلام کرده بود که علیرضا کفایی «تحت آزار و شکنجه شدید» اعتراف کرده است و شرایط وخیمی دارد.

اکنون در حالی‌ که کاربران و معترضان یک‌صدا تلاش‌ می‌کنند صدای متهمان پرونده شهرک اکباتان باشند، جمهوری اسلامی قصد دارد انتقام بسیجی محبوب علی خامنه‌ای را از جوانان معترض شهرک اکباتان بگیرد.

حکومت ایران هفدهم دی‌ ۱۴۰۱ نیز محمدمهدی کرمی و سیدمحمد حسینی را با اتهام واهی و ساختگی دست داشتن در قتل یک بسیجی به نام روح‌الله عجمیان اعدام کرد.