اصرار جمهوری‌خواهان برای دسترسی به پرونده رابرت مالی پس از حمله حماس

یک نماینده مجلس آمریکا تاکید کرد که هرگونه ارتباط رابرت مالی با حمله حماس نیازمند «بررسی گسترده» است

رابرت مالی به دلیل سوءاستفاده از اطلاعات محرمانه تحت‌تحقیق قرار گرفت و به مرخصی بدون حقوق فرستاده شد‌ــ AFP

جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان ایالات متحده در تدارک احضار مقام‌های وزارت خارجه ایالات متحده‌اند تا اسناد مربوط به تعلیق رابرت مالی، نماینده ویژه سابق آمریکا در امور ایران، را پس از تعلیق بی‌سروصدای مجوز امنیتی او در اوایل امسال، در اختیار آن‌ها قرار دهند.

نیویورک پست با انتشار گزارشی نوشت که ودانت پاتل، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با این رسانه تایید کرده که کمیته نظارت مجلس برای درخواست اطلاعات و مصاحبه شخصی با مالی درخواست داده است. به گفته او، نمایندگان جمهوری‌خواه می‌خواهند بدانند رابرت مالی تحت چه شرایطی به مرخصی بدون حقوق فرستاده شده و در پرونده او چه اطلاعاتی موجود است.

نیویورک پست همچنین نوشت که بر اساس اسناد فاش‌شده، کمیته نظارت مجلس نمایندگان آمریکا خواستار اطلاعاتی در مورد چگونگی اعطای مجوز امنیتی به آرین طباطبایی، یکی از مشاوران رابرت مالی است که به‌تازگی گزارش‌هایی درباره ارتباط او با جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است.

درخواست نمایندگان مجلس آمریکا برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره رابرت مالی پس از آن است که یکی از دستیاران ارشد کمیته نظارت تحت رهبری جمهوری‌خواهان به خبرگزاری آمریکایی سمافور گفت حتی پس از آنکه اف‌بی‌آی تحقیقاتی را درباره این موضوع آغاز کرد، قانون‌گذاران نتوانسته‌اند اطلاعات زیادی در مورد برکناری مالی کسب کنند.

این در حالی است که متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، روز ۲۶ سپتامبر در نشستی با خبرنگاران، مدعی شد که «نمایندگان مجلس به اندازه کافی در مورد این موضوع مطلع شده‌اند».

اصرار نمایندگان جمهوری‌خواه برای مشخص شدن وضعیت مالی به‌ویژه پس از آن قوت گرفت که وال‌استریت ژورنال در گزارشی نوشت که ایران به حماس کمک کرده است تا حمله تروریستی هفتم اکتبر به اسرائیل را طراحی کند؛ اتفاقی که پای تعدادی از شهروندان آمریکایی را نیز وسط کشید و گفته می‌شود دست‌کم ۱۴ آمریکایی گروگان گرفته شده‌اند.

درل آیسا، نماینده مجلس آمریکا، در این زمینه به پست گفت که هر نوع ارتباط رابرت مالی با این خونریزی فاجعه‌بار نیازمند «بررسی گسترده» است.  او با اشاره به گزارش‌هایی مبنی بر اینکه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران حمله حماس را طراحی کرده است، گفت: «فعالیت‌های رابرت مالی از گذشته تا امروز باید بررسی شوند تا واقعیت‌ها مشخص شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رابرت مالی فقط در دوران جو بایدن مسئولیت نداشته است. او در زمان روسای‌جمهور پیشین آمریکا، بیل کلینتون و باراک اوباما، هم به عنوان مشاور سیاست خارجی خاورمیانه خدمت می‌کرد؛ اما در سال ۲۰۰۸ برای مدت کوتاهی به دلیل ارتباط با کارزار حماس کنار گذاشته شد.

او همچنین معمار توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ با جمهوری اسلامی بود؛ توافقی که برای مدتی کوتاه از برخی تحریم‌ها علیه ایران چشم‌پوشی کرد اما دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا، سه سال بعد از آن خارج شد.

پرونده رابرت مالی را ارتباط او با اشخاصی از جمله آرین طباطبایی و برخی چهره‌های ایرانی دیگر سنگین‌تر کرده است. طباطبایی در حال حاضر رئیس دفتر معاون وزیر دفاع آمریکا در امور عملیات‌ ویژه و جنگ‌های محدود است و در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مشاور رسمی رابرت مالی بوده است. بر اساس عکسی که هیئت روسیه منتشر کرد، او همراه مالی در مذاکرات هسته‌ای در وین در سال ۱۴۰۰ حاضر بوده است.

جمهوری‌خواهان کنگره ضمن اشاره به چرایی نقش داشتن چنین چهره‌هایی در جایگاه‌های مهم و امنیتی، از دولت بایدن به دلیل داشتن موضعی «مسلمانانه» در قبال ایران که اجازه داده ده‌ها میلیارد دلار به گروه‌های تروریستی وابسته به تهران مانند حماس و حزب‌الله سرازیر شود، انتقاد کرده‌اند. به گفته آن‌ها، ضعف جو بایدن در صحنه جهانی رژیم ایران را جسورتر کرده و سیاست‌های فاجعه‌باری که دولت کنونی آمریکا اعمال کرده، به آشفتگی و هرج‌ومرج در منطقه منجر شده است.

فاکس‌نیوز نیز روز دوازدهم اکتبر در گزارشی، به ارتباط رابرت مالی با حماس و حزب‌الله اشاره کرد. در این گزارش آمده  که رابرت مالی، نماینده ویژه سابق آمریکا در امور ایران، به دلیل تلاش‌های قبلی‌اش برای عادی‌سازی روابط با جنبش تروریستی حماس که بیش از یک هزار و ۲۰۰ اسرائیلی و دست‌کم ۲۷ آمریکایی را قتل‌عام کرده، بار دیگر در کانون توجه قرار گرفته است.

زمانی که رابرت مالی به دلیل سوءاستفاده از اطلاعات محرمانه تعلیق شد، ارتباط او با حماس به‌ندرت موردتوجه قرار گرفت؛ اما حالا این پرونده بار دیگر باز شده است.

بررسی سوابق رابرت مالی نشان می‌دهد که او سال ۲۰۰۶ در مجله تایم مقاله‌ای با عنوان «سیاست ایالات متحده در خاورمیانه ناقص است» نوشت و در آن مطلب از اینکه ایالات متحده با ایران، سوریه، حماس، دولت منتخب فلسطین یا حزب‌الله گفت‌وگو نمی‌کند، انتقاد کرد. این در حالی است که ایالات متحده رژیم ایران را به عنوان بدترین دولت بین‌المللی حامی تروریسم در جهان طبقه‌بندی و حماس و جنبش حزب‌الله مستقر در لبنان را به عنوان سازمان‌های تروریستی معرفی کرده است.

مالی همچنین در مصاحبه‌ای در یک مستند در سال ۲۰۰۹، با اشاره به حماس‌، حزب‌الله و جنبش صدر در عراق گفت: «اشتباه است که فقط به این جنبش‌ها از نگاه خشونت تروریستی فکر کنیم. آن‌ها احتمالا جنبش‌های اجتماعی و سیاسی‌اند و ریشه‌دارترین جنبش‌ها در جوامع مربوطه به خودشان محسوب می‌شوند.»

مالی در این فیلم افزود: «اطلاعات نادرست زیادی در مورد آن‌ها وجود دارد... من و همکارانم با آن‌ها [حماس] صحبت می‌کنیم. ممکن است با آن‌ها مخالف باشیم اما آن‌ها عقلانیت خاص خودشان را دارند... هیچ‌کدام دیوانه نیستند.»

او درباره هم حماس گفته بود: «حماس یک سازمان خیریه است و یک شاخه اجتماعی دارد؛ این چیزی نیست که بتوان آن را از نظر نظامی شکست داد.»

 فاکس نیوز نوشت وقتی از سخنگوی وزارت امور خارجه پرسیدند که آیا مالی از حماس دفاع یا آن را تبلیغ کرده است، فقط این‌طور پاسخ گرفتند که «دولت ایالات متحده در سال ۱۹۹۷ حماس را به عنوان یک سازمان تروریستی خارجی معرفی کرده است».

با این حال سناتور بیل هگرتی در شبکه اجتماعی اکس به این نکته اشاره کرد که تماس‌های مالی با حماس و سایر گروه‌های افراطی نگرانی‌هایی را در میان نمایندگان مجلس برانگیخته است. با دانستن پیشینه و دیدگاه‌های مالی، باید پرسید که چرا چنین شخصیتی برای این پست حساس انتخاب شده بود؟

دن دایکر، رئیس موسسه تحقیقاتی «مرکز امور عمومی اورشلیم»، نیز از مالی انتقاد کرد و گفت که او «همسفر رژیم ایران و وفادار به جمهوری اسلامی است و از حزب‌الله و حماس دفاع می‌کند.» دایکر ادامه داد: «مالی ما را به این کوچه داعش‌مانند هدایت کرد که یهودیان از زمان هولوکاست ندیده‌اند.»

بیشتر از جهان