قطعنامه پیشنهادی اردن در سازمان ملل برای آتش‌بس اسرائیل و حماس چه موضوعاتی را مطرح می‌کند؟

تایمز اسرائیل نوشت که باتوجه به شمار حامیان فلسطینیان در بین ۱۹۳ کشور عضو، احتمال تصویب این قطعنامه غیر الزام‌آور در روز جمعه وجود دارد

کشورهای عمدتا مسلمان، با هدف توقف خصومت‌ها خواستار یک آتش‌بس بشردوستانه فوری، بادوام و پایدارند - Reuters

گروهی از کشورهای عمدتا مسلمان ازجمله اردن، عربستان سعودی، ترکیه، عراق و اندونزی، روز پنجشنبه ۴ آبان، قطعنامه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با هدف برقراری آتش‌بس میان حماس و اسرائیل ارائه کردند. این قطعنامه که قرار است، روز جمعه ۵ آبان، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به رای گذاشته شود،  بر راه‌حل دو کشوری برای حل مناقشه اسرائیل و فلسطینیان تاکید دارد و «ضمن ابراز نگرانی شدید از تشدید خشونت‌ها در نوار غزه» در‌پی حملات ۷ اکتبر حماس به اسرائیل، «هرگونه اقدام خشونت‌آمیز که شهروندان فلسطینی یا اسرائیلی را هدف قرار دهد»، محکوم می‌کند. همچنین از کمک‌های بشردوستانه و ارسال آن به نوار غزه حمایت می‌کند و به حماس اشاره‌ای ندارد.

تایمز اسرائیل در گزارشی نوشت که باتوجه به شمار حامیان فلسطینیان در بین ۱۹۳ کشور عضو، احتمال تصویب این قطعنامه غیر الزام‌آور وجود دارد. براساس این گزارش، این قطعنامه در صورت تصویب، اقدامی «نمادین» به‌شمار می‌رود و الزام‌آور نخواهد بود.

پیش‌تر روسیه و آمریکا قطعنامه‌هایی را در این زمینه به شورای امنیت ارایه داده بودند که هیچ کدام به تصویب نرسیدند. قطعنامه روسیه به دلیل محکوم نکردن حمله حماس با رای وتوی آمریکا و اروپاییان مواجه شد. روسیه و چین نیز قطعنامه آمریکا را به دلیل لحن تند آن و اینکه خواستار وقفه بشردوستانه و نه آتش‌بس بود، وتو کردند. در حال حاضر اتحادیه اروپا نیز پیشنهاد «وقفه‌های بشردوستانه» را درباره بحران جاری بین اسرائیل و حماس روی میز گذاشته‌اند. با این وجود گروهی از کشورها به رهبری اردن قطعنامه‌ای را برای آتش‌بس ارایه کرده‌اند.

در این قطعنامه پیشنهادی اردن آمده است که «کشورهای حامی این قطعنامه با هدف توقف خصومت‌ها خواستار یک آتش‌بس بشردوستانه فوری، بادوام و پایدارند:

این قطعنامه همچنین از همه طرفین درگیر می‌خواهند که فورا و به‌طور کامل به تعهدات خود تحت قوانین بین‌المللی، ازجمله حقوق بین‌الملل بشردوستانه و حقوق بشر بین‌المللی، به‌ویژه در رابطه با حفاظت از غیرنظامیان و همچنین حفاظت از کارکنان بشردوستانه، افراد غیرنظامی و تاسیسات و تجهیزات بشردوستانه پایبند باشند و توزیع کمک‌های بشردوستانه به همه غیرنظامیان را تسهیل کنند.

 بند دیگری از این قطعنامه همچنین خواهان ارائه فوری، مستمر، کافی و بدون مانع کالاها و خدمات ضروری به غیرنظامیان در سراسر نوار غزه، شامل (و نه محدود به) آب، غذا، تجهیزات پزشکی، سوخت و برق است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این قطعنامه بر ضرورت تضمین حقوق بشردوستانه بین‌المللی مبنی بر حصول اطمینان از آن‌که غیرنظامیان از وسایل ضروری برای بقای خود محروم نمی‌شوند، تاکید دارد.

قطعنامه پیشنهادی اردن خواستار دسترسی فوری، کامل، پایدار، ایمن و بدون مانع برای نهاد امداد و کار سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک و سایر نهاد‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد و شرکای اجرایی آن‌ها، ازجمله کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سایر سازمان‌های بشردوستانه است. همچنین از ایجاد مسیر‌های بشردوستانه و دیگر ابتکارات برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به نوار غزه حمایت می‌کند.

این قطعنامه همچنین خواستار لغو دستور اسرائیل مبنی بر تخلیه غیرنظامیان فلسطینی و کارکنان سازمان ملل و کارکنان سازمان‌های بشردوستانه و پزشکی از مناطق شمالی نوار غزه و جابجایی آن‌ها به جنوب غزه است.

کشورهای امضاکننده این قطعنامه همچنین متذکر می‌شوند که «غیرنظامیان تحت قوانین بشردوستانه بین‌المللی محافظت ‌شوند.»

در بند دیگری از این قطعنامه آمده است که «قاطعانه هرگونه تلاش برای انتقال اجباری جمعیت غیرنظامی فلسطینی را منع می‌کنند»

این قطعنامه همچنین خواستار »آزادی فوری و بدون قید‌و‌شرط همه غیرنظامیانی است که به‌طور غیرقانونی در اسارت به سر می‌برند».

«حفاظت از تاسیسات غیرنظامی شامل بیمارستان‌ها و مدارس و عبادتگاه‌ها» از دیگر مفاد این قطعنامه است.

این قطعنامه تاکید می‌کند که «تنها راه‌حل عادلانه و پایدار برای مناقشه اسرائیل و فلسطینیان از را‌ه‌های مسالمت‌آمیز و بر اساس قطعنامه‌های سازمان ملل متحد، راه‌حل دو کشوری است».

۲۱ روز پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل و آغاز جنگ، هزاران نفر تا کنون در اسرائیل و نوار غزه کشته شده‌اند و هزاران نفر دیگر نیز مجروح‌اند و حماس ۲۰۰ تا ۲۵۰ گروگان در اختیار دارد. اما همچنان جامعه بین‌المللی نتوانسته‌ است به موضعی واحد با هدف حل این بحران دست یابد.

بیشتر از جهان