در آموزش‌وپرورش چه می‌گذرد، اینجا مدرسه است یا پایگاه عقیدتی سیاسی؟

هدف غایی آموزش‌وپرورش در ایران؛ دختران «مهارت خانه‌داری» بیاموزند و پسران «سرباز ولایت» ‌شوند

بیش از سه میلیون دانش‌آموز ایرانی در کلاس‌های خطرآفرین درس می‌خوانند-فرارو

تغییر محتوای بیش از ۵۰ کتاب درسی در سال تحصیلی جدید، دخترانه و پسرانه کردن محتوای آموزشی، استخدام طلاب و مربیان پرورشی، برگزاری‌ اردوهای محرم‌سازی‌شده دختران با موضوع «حیا»، داشتن مدرک روخوانی قرآن به عنوان شرط استخدام معلمان، غربالگری روانی دانش‌آموزان با ادعای محافظت از آسیب‌های اجتماعی و تبدیل کردن مدارس به پایگاه‌های عقیدتی و سیاسی به نام دین از خیز بلند حاکمیت برای شست‌وشوی مغزی حدود ۱۶ میلیون دانش‌آموز ایرانی خبر می‌دهد و آشکار می‌کند که جمهوری اسلامی می‌کوشد همان‌طور که رضامراد صحرایی، وزیر آموزش‌وپرورش اذعان کرد، فرهنگ خانواده‌ها را از طریق مدارس تغییر دهد.

مسئولان آموزش‌وپروش، نه‌تنها قصد ندارند، تلاش حاکمیت برای شست‌وشوی مغزی کودکان را پنهان کنند، بلکه طی ماه‌های اخیر به صراحت از اجرای برنامه‌ها و اقدام‌هایی در راستای رسیدن به این هدف خبر دادند.

در یکی از تازه‌ترین خبرها، علی فرهادی، سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش، در نشستی خبری گفت به زودی ۱۹ هزار مشاور و مربی امور تربیتی در مدارس ایران استخدام می‌شوند. به گفته این مقام دولتی، در حال‌ حاضر بین دو تا سه میلیون دانش‌آموز تحت پوشش برنامه‌های پرورشی مدارس‌اند و این «مطلوب» نیست.

مربیان پرورشی در مدارس ایران، ماموریت جذب دانش‌آموزان در پایگاه‌های بسیج دانش‌آموزی، پاسخ‌گویی به سوالات دینی کودکان و استفاده از آن‌ها در جهت تبلیغات عقیدتی و سیاسی حاکمیت را برعهده دارند.

آموزش‌وپرورش در قالب «طرح امین» نیز اقدام به استخدام طلاب در مدارس می‌کند. بر اساس اعلام حسین ملانوری، معاون تبلیغ و امور فرهنگی حوزه‌های علمیه، تاکنون ۲۱ هزار طلبه مرد و زن در طرح امین به استخدام آموزش‌وپرورش درآمده‌اند و از این وزارتخانه حقوق می‌گیرند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با این حال، چنین به نظر می‌رسد که این فراوانی هم مقبول حکومتی‌ها نیست. خبرگزاری فارس، نزدیک به سپاه پاسداران، با راه‌اندازی کارزاری خواستار استخدام بیشتر طلاب در مدارس با هدف مقابله با «نفوذ رسانه‌های معاند» شده است.

مدتی پیش نیز ویدیویی از سخنرانی علیرضا پناهیان، چهره مذهبی نزدیک به علی خامنه‌ای در رسانه‌های اجتماعی فراگیر شد که در آن می‌گوید، آموزش‌وپرورش چون در معرفی «مظلومان فلسطین» به دانش‌آموزان موفق عمل نکرده است، باید تعطیل شود.

اکنون استخدام هزاران طلبه و مشاور تربیتی و دینی در مدارس در حالی‌ به‌عنوان یک اولویت اساسی در آموزش‌وپرورش دنبال می‌شود که گزارش‌ها از کمبود ۲۰ هزار معلم حکایت دارد. همچنین کمبود مراقبان سلامت به خصوص در مدارس روستایی و محروم که فاقد امکانات بهداشتی‌اند، به شدت محسوس است.

از مجموع سخنان وزیر و مدیران آموزش‌وپرورش چنین برمی‌آید که اولویت فعلی این وزارتخانه مطابق با سند تحول بنیادین که با دستور علی خامنه‌ای تدوین و تصویب شده است، همسو کردن دانش‌آموزان با ذائقه فکری و عقیدتی حاکمیت است.

وزیر آموزش‌وپرورش، روز یکشنبه ۱۹ آبان، در مراسمی به صراحت گفت که بر اساس سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش، کتاب‌های درسی دانش‌آموزان دختر باید با کتاب‌های درسی دانش‌آموزان پسر متفاوت باشد.

او همچنین اذعان کرد که طبق برنامه آموزش‌وپرورش خانواده باید از طریق مدرسه آموزش ببیند و معلمان زن باید دانش‌آموزان را طوری تربیت کنند که «نجابت، عفت و حیا» را به نسل آینده منتقل کنند.

سخنان رضامراد صحرایی، واکنش‌های زیادی در میان مردم و رسانه‌های اجتماعی به دنبال داشت اما سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش در نشست خبری دوشنبه از سخنان مافوقش دفاع کرد و خبر داد که تفکیک جنسیتی محتوای آموزشی مدارس آغاز شده است و «اثرات مطلوب» آن در «پایان برنامه» مشاهده خواهد شد.

وزیر آموزش‌وپرورش که در ابتدای سال تحصیلی جدید از تغییر محتوای بیش از ۵۰ کتاب درسی خبر داده بود، در یکی از تازه‌ترین سخنانش نیز گفت که اگر غربی‌ها اسپایدرمن دارند، ما هم «الگوهای بزرگ و ظالم‌ستیزی» مثل قاسم سلیمانی و طهرانی‌مقدم را داریم و باید آن‌ها را به عنوان «بانی صلح» معرفی کنیم.

اوایل آبان‌، سید مهدی باقریان، مدیرکل تالیف کتب درسی آموزش‌وپرورش گفت که در ۱۴ کتاب درسی به‌طور مستقیم مسئله فلسطین مطرح شده است. او همچنین افزود که طبق دستور علی خامنه‌ای، «اکنون بیش از «۵۰ سند جاسوسی در کتب درسی قرار گرفته‌اند».

مرور گذرای کتاب‌های درسی مدارس در مقاطع مختلف تحصیلی نشان می‌دهد که حجم انبوهی از این کتاب‌ها را موضوع‌هایی مانند «مقاومت، مبارزه با استکبار، ایثار، شهادت، ظلم‌ستیزی، دشمنی با غرب، نابودی اسرائیل و ادبیات پایداری» شامل می‌شوند.

همچنین آموزش‌وپرورش در برنامه‌ای هدفمند دختران دانش‌آموز را به خانه‌داری و بالا بردن مهارت‌های تربیت فرزندان سوق می‌دهد. به‌تازگی نیز این وزارتخانه اعلام کرد در اردوهای محرم‌سازی‌شده، دختران دانش‌آموز با «فرهنگ حجاب و حیا» آشنا می‌شوند.

صرف بودجه‌های کلان برای برگزاری برنامه‌های عقیدتی و سیاسی و پرداخت حقوق‌ از جیب مردم به طلاب و مربیان پرورشی در حالی است که وزارت‌ آموزش‌وپرورش در دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی همواره با کمبود بودجه مواجه بوده است.

در حال حاضر گزارش‌های میدانی آشکار می‌کند که بسیاری کلاس‌ها معلم ندارند و والدین دانش‌آموزان به عنوان معلم به کلاس‌های می‌روند. این وضعیت در حالی ادامه دارد که حکومت فعالان صنفی معلمان را زندانی، بازداشت و اخراج می‌کند.

در ابتدای سال تحصیلی جدید نیز ۲۰ هزار مدیر مدرسه کنار گذاشته شدند تا افراد همسو با حاکمیت جای آن‌ها را پر کنند. سخنگوی آموزش‌وپرورش در نشست خبری دوشنبه، خالی ماندن کلاس‌های درس از معلمان را انکار کرد.

او منکر فرسودگی کلاس‌های درس نشد و گفت که سالانه ۲۰ تا ۳۰ هزار کلاس درس باید تخریب، نوسازی و مقاوم‌سازی شوند اما ادعا کرد که نوسازی کلاس‌های درس با «مولدسازی، همراهی خیرین و اختصاص بودجه» امکان‌پذیر است.

پیش‌تر حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس نیز گفته بود که ۱۰۴ هزار کلاس درس در کشور وجود دارند که باید تخریب، مقاوم‌سازی و بازسازی شوند و چنانچه قرار باشد این کار با اعتبارهای دولتی انجام شود، حدود۵۰ سال طول می‌کشد، او نیز مدعی شد که این مشکل را باید با کمک خیرین حل کرد.

تعلل در نوسازی مدارس فرسوده در حالی است که به گفته ناصر قفلی، رئیس جامعه خیرین مدرسه‌ساز، بیش از سه میلیون دانش‌آموز ایرانی در کلاس‌های خطرآفرین درس می‌خوانند و دولت ۵۰ درصد سهم خود را برای نوسازی مدارس پرداخت نمی‌کند.

مرکز پژوهش‌های مجلس نیز به‌تازگی در گزارشی اعلام کرد که بیش از پنج هزار مدرسه در ایران سرویس بهداشتی‌ ندارند. همچنین از مجموع حدود ۱۰۷ هزار مدرسه در کل کشور، بیش از هفت هزار مدرسه یعنی بالغ‌بر ۱۱ درصد آن‌ها، آب لوله‌کشی شهری و روستایی‌ ندارند.

بر مبنای این گزارش، بالغ‌بر ۱۵ هزار مدرسه نیز آبخوری مجزا از روشویی ندارند و نزدیک به ۱۲ هزار مدرسه نیز فاقد سیستم دفع بهداشتی فاضلاب‌‌اند. به این موارد باید آمار تکان‌دهنده کودکانی که در پی فقر محروم از تحصیل می‌شوند یا به دلیل نبود فضای آموزشی ترک تحصیل می‌کنند را نیز اضافه کرد.

جمهوری اسلامی در طول بیش از چهار دهه گذشته گنجاندن محتوای ایدئولوژیک و عقیدتی در محتوای آموزشی مدارس، شست‌وشوی مغزی کودکان را آغاز کرد.

تلاش‌های حاکمیت برای همسو کردن جریان فکری جامعه در اوایل دهه ۹۰ با تصویب سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش در شورای عالی انقلاب فرهنگی چارچوب هدفمندتری هم پیدا کرد. برمبنای این «سند بالادستی» دانش‌آموزان باید نسلی «فرمان‌بردار و ولایت‌پذیر» تربیت شوند. هدف غایی آموزش‌وپرورش هم تربیت پسران به عنوان «سربازان تمدن نوین اسلامی» و محدود کردن دختران به «نهاد خانواده» است.

در جریان خیزش سراسری ۱۴۰۱ و شکل‌گیری گسترده اعتراضات دانش‌آموزی، مقام‌های حاکمیت دریافتند که تلاش‌های آنان برای تاثیرگذاری بر کودکان بی‌نتیجه بوده است. از این رو با متهم کردن رسانه‌های خارج از کشور و فضای مجازی، به سیاست‌گذاری جدید برای تغییر ذائقه فکری کودکان روی آوردند. به نظر می‌رسد که مجموعه اقدام‌های جدید آموزش‌وپرورش نیز در راستای پیاده‌سازی همین هدف انجام می‌شود.

دانش‌آموزان ایرانی در حالی آماج محتوای عقیدتی و سیاسی حاکمیت در مدارس قرار گرفته‌اند که طبق پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، حکومت‌ها باید زمینه آزادی انتخاب عقیده و آموزش بدون تبعیض را برای کودکان فراهم کنند.

همچنین ده‌ها کشور جهان، ذیل سند آموزش ۲۰۳۰ که در کره‌جنوبی امضا شد، خود را متعهد می‌دانند که تمام اقدام‌های لازم برای رفع تبعیض و برقراری عدالت آموزشی را اجرا و کودکان را با مفاهیمی مانند صلح، توسعه پایدار، مشارکت اجتماعی و برابری آشنا کنند.