وزارت دفاع اسرائیل: کشتی ربوده‌شده به دست حوثی‌ها، اسرائیلی نیست

وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد که کشتی ربوده‌شده اسرائیلی نیست و هیچ شهروند این کشور در آن حضور ندارد

جنگجویان وفادار به حوثی‌های یمن در صنعا ـ Mohammed HUWAIS/AFP

وزارت دفاع اسرائیل با صدور بیانیه‌ای، خبر ربوده شدن یک کشتی را به دست حوثی‌ها در دریای سرخ، تایید کرد و گفت که این کشتی اسرائیلی نیست. وزارت دفاع اسرائیل همچنین این اقدام حوثی‌های یمن را که از حمایت جمهوری اسلامی ایران برخوردارند، «حادثه‌ای بسیار جدی در مقیاس جهانی» دانست.

به گزارش اسرائیل‌تایمز، کشتی «گلکسی لیدر» با خدمه غیرنظامی و بین‌المللی که هیچ‌یک از آنان تبعه اسرائیل نیستند، از ترکیه به سمت هند در حال حرکت بود. وزارت دفاع اسرائیل افزوده است که حوثی‌ها را مسئول مستقیم این دزدی دریایی می‌داند.

رسانه‌های عرب‌زبان اعلام کردند که این کشتی تحت مالکیت یک شرکت انگلیسی ثبت شده و دارای ۵۲ خدمه بوده است. در عین حال، اشاره شده است که بخشی از سرمایه شرکت مزبور، متعلق به ابراهام اونگار، سرمایه‌دار اسرائیلی، است. بنا به گزارش‌ها، این کشتی در زمان ربوده‌شدن، در اجاره یک شرکت ژاپنی بوده است.

حوثی‌های برخوردار از حمایت جمهوری اسلامی ایران، پیش‌تر تهدید کرده بودند که کشتی‌های مرتبط با اسرائیل را در دریای سرخ هدف قرار خواهند داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل نیز در واکنش به ربوده شدن کشتی مزبور در دریای سرخ، با صدور بیانیه‌ای، جمهوری اسلامی ایران را مسئول این حادثه دانست. در این بیانیه نیز بار دیگر تاکید شده است که این کشتی، بریتانیایی است و هنگام ربوده شدن، یک شرکت ژاپنی آن را اجاره کرده بوده است.

در بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل آمده است که این اقدام نظامیان حوثی، به خواست جمهوری اسلامی ایران انجام گرفته، و در ادامه اشاره می‌شود که ۵۲ خدمه کشتی مزبور از اوکراین، بلغارستان، فیلیپین و مکزیک بوده‌اند و هیچ فردی با تابعیت اسرائیل در آن حضور نداشته است.

در این بیانیه همچنین آمده است: «این نیز یکی دیگر از اقدامات تروریستی ایران است که بیانگر شدت‌‌گرفتن تجاوز ایران به [حقوق و امنیت] شهروندان جهان آزاد است و پیامدهای بین‌المللی در مورد امنیت مسیرهای کشتیرانی جهانی ایجاد می‌کند.»

این اتفاق در حالی رخ می‌دهد که ارتش اسرائیل در غزه به‌شدت و در جبهه‌های مختلف، درگیر جنگ با حماس است. ارتش اسرائیل یکشنبه، ۱۹ نوامبر (۲۸ آبان)، همچنین اعلام کرد که برای اولین بار، یکی از گردان‌های جست‌وجو و نجات فرماندهی جبهه داخلی ارتش اسرائیل، متشکل از سربازان رزمنده مرد و زن، در نوار غزه به عملیات مشغول‌اند.

در این میان، فعالیت گروه‌های تندرو، از جدی‌ترین چالش‌های منطقه خاورمیانه و دیگر کشورها است و بیم آن می‌رود که ابعاد این جنگ، گسترده‌تر شود.

یکشنبه، ۱۹ نوامبر، در جریان تجمعی که با حضور ده‌ها هزار نفر در شهر لاهور پاکستان برگزار شد، شماری از حاضران خواستار عزیمت به غزه و جنگیدن در کنار حماس علیه اسرائیل شدند.