کنعانی: گروه‌های مقاومت نیروهای نیابتی ما نیستند

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که پایگاه‌های آمریکا در منطقه در تیررس گروه‌های شبه‌نظامی است

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در نشست خبری هفتگی‌ــ خبرگزاری دانشجو

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در نشست خبری روز دوشنبه ششم آذر بار دیگر ایالات‌ متحده آمریکا را به نقش داشتن در «جنگ تمام‌عیار علیه غزه» متهم کرد و گفت که جمهوری اسلامی خواهان پایان جنگ است و برای تحقق این موضوع با دبیرکل سازمان ملل متحد و مقام‌های کشورهای مختلف رایزنی می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اینکه حضور ناوگان آمریکا در منطقه در راستای حمایت از اسرائیل است، مدعی شد که حضور نیروهای این کشور در منطقه همواره موجب «ناامنی و بی‌ثباتی» شده است.

کنعانی در ادامه ادعا کرد که جمهوری اسلامی در «امنیت و ثبات» منطقه «نقش مثبتی» ایفا کرده است و افکارعمومی «فریب اظهارات فرافکنانه و اتهام‌های واهی آمریکا علیه جمهوری اسلامی را نمی‌خورد».

سخنگوی وزارت امور خارجه در موضوع هدف قرار گرفتن پایگاه‌های آمریکا از سوی گروه‌های مقاومت تحت‌حمایت حاکمان ایران، از جمهوری اسلامی سلب مسئولیت کرد و گفت: «ما بارها اعلام کرده‌ایم در این ارتباط نقشی نداریم و این اقدام‌ها واکنش طبیعی مردم و گروه‌های مقاومت به نقش غیرسازنده آمریکا در حمایت از رژیم صهیونیستی و حضور غیرقانونی این کشور در خاک برخی کشورهای منطقه از جمله سوریه است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کنعانی در ادامه، آمریکا را به تشدید حملات تهدید کرد و گفت: «در صورت تداوم حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی امکان تکرار این قبیل اقدام‌ها از سوی گروه‌های مقاومت متصور است.» او مدعی شد که گروه‌های مقاومت، نماینده ملت‌هایشان‌اند و گروه نیابتی جمهوری اسلامی به شمار نمی‌آیند.

کنعانی درباره توقیف کشتی‌های اسرائیل به دست جوثی‌های یمن نیز ادعا کرد که اقدام انصارالله یمن به جمهوری اسلامی ارتباطی ندارد و این گروه‌ها علیه «جنایت‌های رژیم صهیونیستی» اقدام می‌کنند. سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی در ادامه افزود: «ما اطلاع دقیق داریم که آمریکا برای ارسال تجهیزات و تسلیحات نظامی به رژیم صهیونیستی از پایگاه‌های منطقه‌ای‌اش استفاده می‌کند و ما به طرف‌هایی در منطقه این اطلاعات را ارسال کردیم.»

کنعانی با طرح این ادعا که کمک‌های بشردوستانه به غزه با «پیگیری و توجه» جمهوری اسلامی انجام شد، گفت که اسرائیل جز در برابر زور تمکین نمی‌کند و فشارهای بین‌المللی برای بازگشایی مسیرهای ارسال کمک‌های بشردوستانه باید بیشتر شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه سپس تصریح کرد که جمهوری اسلامی راه‌حل دو کشوری را در موضوع فلسطین «واقع‌گرایانه» نمی‌داند. او در عین دخالت آشکار در موضوع فلسطین، مدعی شد که آن‌ها حق دارند درباره آینده‌شان تصمیم بگیرند و طرف‌های جهان جز «تسلیم» در برابر ملت فلسطین راهی نخواهند داشت.

ناصر کنعانی جنگ غزه را به آمریکا نسبت داد و مدعی شد که اگر دولت آمریکا نبود، این جنگ اتفاق نمی‌افتاد؛ زیرا به گفته او، این کشور توان اثرگذاری بر اسرائیل را داشت.

سخنگوی وزارت امور خارجه بزرگ‌ترین کمک آمریکا به مسئله فلسطین را توقف «حمایت‌های بی‌بدیل» از اسرائیل دانست. او مدعی شد که طرح‌های آمریکا در مورد جنگ غزه «واقع‌بینانه و مبتنی بر عدالت و انصاف» نبوده و به منطقه و فلسطین کمکی نکرده است.

کنعانی در ادامه افزود: «دولت آمریکا مایل است آنچه را در جنگ علیه غزه محقق نکرد، از طریق شورای امنیت و در مسیر سیاسی محقق کند.»

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در مورد بیانیه اخیر سه کشور اروپایی نیز گفت که بندهای برجام مبتنی بر تعهدات متقابل است و همه اعضا باید به‌طور یکسان به تعهداتشان عمل کنند.

او بار دیگر ادعای صلح‌آمیز بودن فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی را مطرح کرد و مدعی شد که تهران به همه تعهداتش عمل کرده اما برخی طوری رفتار می‌کنند که گویی ایران با نقض قطعنامه ۲۲۳۱ از برجام خارج شده است.

کنعانی کشورهای اروپایی را به «انگیزه سیاسی» متهم کرد و مدعی شد که برخی طرف‌ها «تعمدا تعهدات داوطلبانه را با تعهدات قانونی مخلوط می‌کنند و تلاش می‌کنند با پنهان کردن برخی واقعیات به جمهوری اسلامی اتهام بزنند».

سخنگوی وزارت امور خارجه فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را تحت نظارت و راستی‌آزمایی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواند و افزود که همکاری بین دو طرف بر اساس توافق امضاشده ادامه می‌یابد.

او درباره توافق هسته‌ای ادعا کرد که مسیر مذاکرات و گفت‌وگوهای دیپلماتیک در بحث مذاکرات برجامی باز است و ایران برای مذاکره به منظور بازگشت متعهدانه همه طرف‌های برجامی به توافق محدودیتی ندارد.

ناصر کنعانی در پاسخ به سوالی درباره احتمال فعال شدن مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی، نیز گفت که هیچ تهدیدی بالای سر جمهوری اسلامی نیست و ایران به‌اندازه کافی اقتدار سیاسی، دفاعی و نظامی دارد.