واکنش شخصیت‌های سیاسی داخل ایران به بازداشت امیر تتلو

یک فعال اصولگرا: تتلو را در ملأعام اعدام کنید

امیر تتلو در ترکیه- دنیای اقتصاد

صفحه یوتیوبی امیرحسین مقصودلو، معروف به امیر تتلو، اعلام کرد این خواننده که به‌تازگی در بازداشت نیروهای امنیتی قرار گرفته، به زندان اوین منتقل شده است. البته این صفحه یوتیوبی مانند دفعات قبلی که برخی خبرهای مربوط به تتلو را حذف می‌کرد، این خبر را نیز پس از چند ساعت حذف کرد.

هم‌زمان روز جمعه، ۱۷ آذرماه، اظهارنظرهایی از شخصیت‌های سیاسی منتشر شد که خواهان اعدام امیر تتلو شده بودند.

محمد مهاجری، وکیل پایه یک دادگستری، طی روزهای گذشته و در واکنش به افزایش شایعات درباره احتمال صدور حکم اعدام برای تتلو گفت: «جرم‌هایی که تتلو در ترکیه مرتکب شده است در ایران قابل پیگیری است و نیاز به شاکی خصوصی ندارد. تتلو طیف وسیعی از پرونده‌ها را با عناوین مختلف دارد که می‌تواند مجازات آن اعدام باشد.»

وحید اشتری، فعال طیف عدالت‌خواه اصولگرا، نیز پس از بازداشت امیرحسین مقصودلو خواستار اعدام او درملأعام شد. وحید اشتری در صفحه شخصی خود در رسانه اجتماعی ایکس نوشت: «انحطاط فرهنگی نوجوان‌ها و ترویج فحشا شوخی ندارد. تتلو را در یکی از میدان‌های شهر به‌عنوان سلطان فساد و فحشا اعدام کنید و خلاص.»

او در ادامه نوشت: «برای مراسم از بزرگان روحانیت، وزیران آموزش‌و‌پرورش و فرهنگ‌و‌ارشاد، مدیران صداوسیما، مسئولان فرهنگی سپاه و سازمان تبلیغات و کلی سازمان دیگر هم دعوت کنید.»

از سوی دیگر، عباس عبدی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در واکنش به صدور احتمالی حکم اعدام علیه تتلو نوشته است که اگر خواستید او را اعدام کنید، از یکی از مسئولان بخواهید چهارپایه را از زیر پای او بکشد که نقشی در شکل‌گیری فرهنگ تتلیتی او نداشته باشد.

عبدالرضا داوری، فعال سیاسی اصولگرا، نیز در‌خصوص دستگیری تتلو نوشت: «من درباره سایر اتهامات امیر تتلو یا علت شکایات خصوصی علیه او اطلاعی ندارم. اما درباره اتهام سب النبی یا توهین به مقدسات، اگر اعلام توبه کند یا اثبات کند که در حالت عادی نبوده، مثلا مست یا نشئه بوده یا از روی عصبانیت حرفی زده، حکم اعدام دریافت نخواهد کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی‌ است که نزدیکان به جمهوری اسلامی و به‌خصوص اصولگراها طی سال‌هایی که این خواننده در ایران بود، بارها از او حمایت کرده بودند. علیرضا پناهیان، فعال سیاسی نزدیک به جبهه پایداری، در یکی از سخنرانی‌هایش در دفاع از دیدار رئیسی و تتلو گفته بود: «این سید بزرگوار با ترانه‌خوانی که خودش می‌گوید آقا من این کارها را کنار گذاشته‌ام و چند سال است برای نظام و انقلاب و... می‌خوانم، جلسه گذاشته، عرق دینداری برخی‌ها، یک دفعه زده بالا... آقا امام حسن از ظهیر کمک گرفته، ظهیر می‌دانید یعنی کی؟ در واقع از دشمنان سیاسی پدرش علی ابن ابی‌طالب کمک خواسته است. برای کمک به حق باید کمک بگیریم، اما یک دفعه عرق دینی برخی‌ها بالا می‌زند.»

عبدالله گنجی، مشاور زاکانی، شهردار تهران، نیز یکی از افرادی بود که در سال ۹۶ از امیرحسین مقصودلو دفاع کرده بود. گنجی همچنین جزو افرادی بود که در ماجرای تقدیر از امیر تتلو حضور فعال داشت و از آن حمایت کرده بود.

گنجی در واکنش به بازداشت تتلو نوشت: «بر‌خلاف عده‌ای که مرعوب و شرمنده تقدیر نیرو‌های مومن‌به‌انقلاب از تتلو هستند، بنده آن حرکت را در زمان خودش نقطه قوت می‌دانم. آن رفتار مبتنی بر "ملاک حال فعلی افراد است" صورت گرفت و تقدیر‌کنندگان منفعت شخصی در آن تقدیر نداشتند.»

گنجی همچنین در ادامه با دفاع از آن حرکت گفت: «آن حرکت پاسخ و اتمام حجتی علیه اتهاماتی همچون: مرزبندی، خالص‌سازی، انحصارطلبی، عدم درک جوانان، بی‌توجهی به سلایق متفاوت، قطب‌بندی انقلابی-غیر‌انقلابی... بود.»

در حال حاضر بازداشت امیر تتلو به بهانه‌ای برای درگیری میان گروه‌های سیاسی در ایران تبدیل شده است و اصلاح‌طلبان با استفاده از آن تلاش می‌کنند به اصولگرایان بتازند. این در حالی‌ است که برخورد امنیتی با خوانندگان و هنرمندان و غیر‌قانونی دانستن موسیقی رپ در دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی پا‌برجا بوده است و این خوانندگان هیچ‌وقت مورد حمایت قرار نمی‌گرفتند و همواره با فشار، بازداشت و مشکلات امنیتی روبه‌رو بوده‌اند.