مجید ایرانمنش؛ دومین مدیر جمهوری اسلامی که در آستانه اخراج از کانادا قرار دارد

در یک دهه اخیر، بسیاری از مدیران دولتی در ایران پس از پایان دوران مدیریتشان به همراه اعضای خانواده‌ به کانادا مهاجرت کرده‌اند

مجید ایرانمنش، مدیر دولت حسن روحانی که در آستانه اخراج از خاک کانادا قرار دارد‌- رسانه‌های اجتماعی

شبکه تلویزیونی گلوبال‌نیوز در گزارشی جدید مدعی شد که مجید ایرانمنش، مدیرکل دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری در دولت حسن روحانی، دومین مقام جمهوری اسلامی است که در هفته‌های اخیر، پرونده‌ اخراجش از کانادا در حال بررسی است. هنوز مقامات جمهوری اسلامی و مجید ایرانمنش این خبر را تایید یا تکذیب نکرده‌اند.

جست‌وجوی نام مجید ایرانمنش در اینترنت نشان می‌دهد که او علاوه بر مدیریت دفتر فناوری اطلاعات و ارتباطات در معاونت علمی و فناوری حسن روحانی، سمت‌هایی چون رئیس مركز مدیریت اطلاعات و حوادث وزارت كشور، مدیركل امور كاركنان وزارت راه و شهرسازی و همچنین مدیركل دفتر آمار سازمان ملی جوانان ایران هم داشته است.

گلوبال‌نیوز ششم دسامبر (۱۵ آذر) هم در گزارشی مدعی شده بود که سلمان سامانی، سخنگوی سابق وزارت کشور و قائم‌مقام وزیر کشور در امور مجلس در دولت حسن روحانی که در تورنتو زندگی می‌کند، در آستانه اخراج از کانادا قرار دارد.

اداره مهاجرت و پناهندگی کانادا اکنون می‌گوید که دولت این کشور علیه مجید ایرانمنش پرونده‌ تشکیل داده است تا به دلیل تحریم‌هایی که از زمان خیزش سراسری سال گذشته ایرانیان اعمال شد و اعضای ارشد حکومت ایران را از حضور در کانادا منع کرد، این مقام دولت روحانی را تحت پیگرد قانونی قرار دهد.

به گزارش گلوبال‌نیوز، آنا پاپ، سخنگوی اداره مهاجرت کانادا، گفت که بخش مهاجرت این اداره پرونده مجید ایرانمنش را در تاریخ ۲۹ نوامبر (۸ آذر) دریافت کرد و آن را برای رسیدگی به هیئت مهاجرت و پناهندگی در تورنتو فرستاد. بررسی این پرونده قرار است از تاریخ ۱۷ ژانویه ۲۰۲۴ (۲۷ دی) آغاز شود تا هیئت مذکور تصمیم بگیرد آیا برای اخراج مجید ایرانمنش از کانادا دلایل کافی وجود دارد یا خیر.

سازمان امنیت مرزی کانادا ۱۶ آذر اعلام کرده بود که ۱۰ مقام‌ ارشد حکومت جمهوری اسلامی باید به‌زودی خاک این کشور را ترک کنند. این سازمان از ایرانیان ساکن کانادا خواست هرگونه اطلاعاتی از مقام‌ها و نزدیکان جمهوری اسلامی در کانادا دارند، به این نهاد ارائه کنند.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا، پیش‌تر به عزم جدی دولت این کشور برای ممانعت از ورود مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران به خاک کانادا اشاره و اعلام کرده بود که برای مسدود کردن دارایی‌ چهره‌های نظام ایران که تحت تحریم کانادا قرار دارند، نهادی ویژه تشکیل می‌دهد.

بیل بلر، وزیر دفاع ملی کانادا، هم در اتاوا گفت: «این افراد در کشور کانادا جایی ندارند و اخراج خواهند شد. ما به همکاری افراد جامعه در این روند نیاز داریم. ما برای برخورد موثر با این افراد به اطلاعات بیشتری نیاز داریم. زمانی که آن‌ها وارد این کشور شوند، ما برای اخراج آن‌ها هرکاری که بتوانیم انجام خواهیم داد.»

از زمان جان‌ باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد در ایران و سپس آغاز خیزش سراسری و میلیونی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، این دومین پرونده‌ای است که به دلیل «تروریست» خوانده شدن نظام جمهوری اسلامی از سوی دولت کانادا، برای اخراج یک مقام وابسته به دولت و حکومت جمهوری اسلامی تشکیل می‌شود.

به‌نظر می‌رسد پرونده مجید ایرانمنش و سید سلمان سامانی دو مورد از ۱۰ پرونده‌ای است که رسیدگی قضایی به آن‌ها برای اخراج از خاک کانادا شروع شده است.

به‌ گزارش گلوبال‌نیوز، سازمان خدمات مرزی کانادا پیش از این از اداره مهاجرت و پناهندگی آن کشور خواسته بود برای رسیدگی به پرونده سیدسلمان سامانی، ۴۲ساله و ساکن تورنتو، دادگاهی تشکیل دهد. نتیجه این دادگاه ممکن است به اخراج سامانی از کانادا منتهی شود. این دادگاه اواسط دی ماه برگزار خواهد شد.

روز ۱۷ آذرماه هم اعلام شد که روح‌الله فیروزنام، شهروند ایرانی ساکن کانادا، به وابستگی به نهادهای امنیتی و نظامی در جمهوری اسلامی متهم شده و اکنون با حکم ابطال شهروندی‌ در کانادا و اخراج از خاک این کشور مواجه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روح‌الله فیروزنام به مدت ۱۲ سال در شیراز، شرکتی را اداره می‌کرد که وظیفه‌اش نصب و راه‌اندازی دوربین‌های امنیتی برای رژیم جمهوری اسلامی بود؛ دوربین‌هایی که از آن‌ها برای نظارت بر زندانیان سیاسی و مخالفان جمهوری اسلامی که تحت شکنجه و آزار حکومتی قرار داشتند، استفاده می‌شد.

طی یک دهه اخیر، بسیاری از مدیران حکومتی و دولتی در نظام جمهوری اسلامی پس از پایان دوران مدیریتشان ایران را ترک و به همراه اعضای خانواده‌شان به کانادا مهاجرت کردند.

مقام‌های دولت جاستین ترودو می‌گویند تحقیق درباره ۱۴۱ نفر دیگر از چهره‌های وابسته به جمهوری اسلامی که تابعیت کانادا را دریافت کرده‌اند، همچنان در جریان است.

سازمان امور مهاجرتی کانادا توضیح داد که در یک سال اخیر، ۱۷ هزار و ۸۰۰ درخواست ویزا را با در نظر گرفتن ارتباط این افراد با نظام جمهوری اسلامی دقیق‌تر بررسی کرده و در نتیجه، مانع ورود ۷۸ ایرانی به خاک کانادا شده است.

بیل بلر، وزیر دفاع کانادا، چهارشنبه هفته گذشته گفته بود: «پرونده‌ برخی افراد نشان می‌دهد که برای ورود به کانادا مناسب نیستند و ما برای حفاظت از منافع ملی کانادا، هر کاری لازم باشد انجام خواهیم داد.»

با این حال گلوبال‌نیوز این سوال را مطرح کرد که با توجه به حجم پرونده‌ها و تحقیقات، چگونه ایرانیانی که گفته می‌شود با رژیم تهران ارتباط دارند، توانسته‌اند قبلا وارد خاک کانادا شوند؟

این تلویزیون کانادایی ادامه داد: «تهران اگرچه هیچ حضور دیپلماتیک و رسمی در اتاوا ندارد، مدت‌ها است تلاش می‌کند نفوذش را بر جامعه بزرگ ایرانیان کانادا تحمیل کند. دولت کانادا در سال ۲۰۱۲ (۱۳۹۱) روابطش را با ایران قطع و جمهوری اسلامی را به عنوان کشور حامی تروریسم معرفی کرد. این اتفاق به قربانیان گروه‌های تروریستی تحت حمایت ایران مانند حماس اجازه داد دارایی‌های جمهوری اسلامی در کانادا را تصرف کنند؛ سیاستی که خشم رژیم ایران را برانگیخت. نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که به آموزش، تسلیح و تامین مالی حماس و سایر گروه‌های تروریستی می‌پردازد، در سال ۲۰۱۲ به فهرست سازمان‌های تروریستی در کانادا اضافه شد. پس از حمله ۷ اکتبر حماس به اسرائیل، نیز علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، از آن افراد مسلح تمجید کرد و در شبکه اکس نوشت که ما به آن‌ها افتخار می‌کنیم.»