بیش از ۶۰ درصد جایگاه‌های سوخت در ایران هنوز خارج از شبکه هستند

اختلال گسترده در سیستم توزیع سوخت ایران پس از حمله سایبری به سامانه سوخت‌رسانی به وجود آمد

تصویری از صف طولانی خودروها در پمپ‌بنزین‌ــ دیدارنیوز

جعفر سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی، که شامگاه دوشنبه ۲۷ آذر وعده داده بود امکان سوخت‌گیری با کارت بنزین از سه‌شنبه در تمام پمپ‌بنزین‌های ایران فراهم می‌شود، صبح سه‌شنبه در یک مصاحبه تلویزیونی، گفت که در حال حاضر ۴۰ درصد جایگاه‌ها به صورت آنلاین به سامانه هوشمند سوخت متصل‌اند.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی همچنین ادعا کرد که تا صبح سه‌شنبه «تقریبا همه جایگاه‌های سوخت وارد مدار شدند». او گفت: «با تلاش شبانه‌روزی سعی کردیم دسترسی همه مردم به بنزین را فراهم کنیم.»

سالاری‌نسب قطع دسترسی ۶۰ درصد جایگاه‌های سوخت ایران به سامانه هوشمند سوخت را تایید کرد و گفت که امکان استفاده از بنزین سهمیه‌ای در «اسرع وقت» فراهم خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مدیر دولتی شامگاه دوشنبه در یک برنامه تلویزیونی گفته بود تاکنون چهار هزار جایگاه سوخت وارد مدار شده‌اند و دسترسی مردم به سامانه هوشمند و بنزین سهمیه‌ای «ظرف چند ساعت آینده» فراهم می‌شود. سالاری‌نسب همچنین ادعا کرد که فقط ۱۲۰ جایگاه سوخت در برخی مناطق استان‌ها با اختلال مواجه‌اند که این جایگاه‌ها نیز تا پایان روز دوشنبه فعال می‌شوند.

اختلال گسترده در سیستم توزیع سوخت ایران پس از حمله سایبری گروه هکری «گنجشک درنده» به سامانه سوخت‌رسانی ایران به وجود آمد.

به‌رغم اینکه مسئولان دولتی ادعا می‌کنند اختلال را رفع و شرایط را به حالت عادی بازگردانده‌اند، گزارش‌های میدانی مردم در شبکه‌های اجتماعی آشکار می‌کند که اختلال گسترده در جایگاه‌های سوخت بسیاری از مناطق و شهرها همچنان ادامه دارد.

در شبانه‌روز منتهی به صبح سه‌شنبه ۲۸ آذر، ویدیوها و تصاویری از ازدحام مردم مقابل جایگاه‌های سوخت و صف‌های طولانی برای بنزین منتشر شد. برخی کاربران هم با انتشار ویدیوهایی از پمپ‌بنزین‌ها گفتند که سوخت‌رسانی در برخی جایگاه‌ها به‌‌کل متوقف و در برخی موارد به درگیری مردم و کارکنان جایگاه‌های سوخت منجر شده است.

گروه هکری گنجشک درنده که مسئولیت حمله سایبری به سامانه سوخت‌رسانی ایران را برعهده گرفته است، در کانال تلگرامی‌اش خبر داد که این حمله سایبری را از قبل به «خدمات اورژانس» در سراسر ایران اطلاع و هشدار داده بود و به‌رغم «دسترسی و توانایی» برای مختل کردن عملکرد تمام جایگاه‌های سوخت، برخی از آن‌ها به همین دلیل سالم مانده‌اند.

روز دوشنبه، شمار قابل‌توجهی از جایگاه‌های سوخت در سراسر ایران در پی یک حمله سایبری از کار افتادند. سازمان پدافند غیرعامل ابتدا حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت را انکار کرد اما جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی، کمی بعد اذعان کرد که اختلال گسترده در شبکه توزیع سوخت به دلیل حمله سایبری بوده است.

گروه هکری گنجشک درنده پیش از آن نیز برخی عملیات سایبری علیه زیرساخت‌ها و تاسیسات ایران را سازماندهی کرده بود. پاییز سال ۱۴۰۰ نیز در پی حمله سایبری این گروه اختلالی گسترده در جایگاه‌های توزیع هوشمند سوخت ایران به وجود آمد.