گسترش اعتراض‌های کارگران و بازنشستگان؛ ادامه اعتصاب کارگران گروه ملی فولاد اهواز برای پنجمین روز

شعار کارگران اعتصابی در روز چهارشنبه: «مشکل ما حل نشه، اهواز قیامت می‌شه»

تصویری از پنجمین روز اعتصاب کارگران گروه ملی فولاد اهوازــ t.me/sedayemostaghelfolad/

هم‌زمان با گسترش اعتراض‌ها و تجمع‌های اعتراضی کارگران و بازنشستگان در شهرهای مختلف ایران، کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز روز چهارشنبه ۶ دی، ضمن ادامه اعتصاب برای پنجمین روز متوالی، در خیابان‌های اهواز راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند.

بنابر ویدیوهای منتشرشده از این راهپیمایی، کارگران فولاد اهواز با سر دادن شعارهایی، همسان‌سازی دستمزدها برابر دریافتی کارگران دیگر شرکت‌های فولاد و اجرای کامل و فوری طرح طبقه‌بندی مشاغل را خواستار شدند.

این کارگران خواهان لغو ممنوعیت ورود کارگران تعلیق‌شده و بازگشت به کار کارگران اخراج‌شده قبلی‌اند و خلع بانک ملی از مالکیت گروه ملی صنعتی فولاد اهواز و برکناری مدیرعامل هم از دیگر خواسته‌های آنان اعلام شده است.

«بانک ملی حیا کن، گروه ملی رو رها کن»، «درود بر کارگر، مرگ بر ستمگر»، «نه تهدید نه زندان، دیگر اثر ندارد» و «مشکل ما حل نشه، اهواز قیامت می‌شه»، «ما کارگران فولاد، علیه ظلم و بیداد، می‌جنگیم می‌جنگیم» و «گفته بودیم می‌آییم، این آغاز راه است»، «کارگر می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» از جمله شعارهای کارگران معترض و اعتصاب‌کرده گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در پنج روز اخیر بودند.

کارگران فولاد اهواز در جریان این اعتصاب‌‌ و راهپیمایی‌های اعتراضی با دست گرفتن پلاکاردهایی، بخشی از خواسته‌هایشان را بیان کرده‌اند. روی برخی از این پلاکاردها نوشته شده بود: «همسان‌سازی حقوق با شرکت‌های فولادی حق مسلم ما است»، «بانک ملی عرضه اداره کردن گروه ملی را ندارد».

دور جدید اعتراض‌های کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز از آبان‌ماه و با برگزاری اعتصابی سه روزه از ۲۰ تا ۲۲ آبان آغاز شد. مقام‌های مسئول از جمله مدیران این فولادسازی در جریان این اعتصاب سه روزه برای اجرای خواسته‌های کارگران وعده‌هایی دادند اما با گذشت بیش از یک ماه، کارگران گفتند نه‌تنها هیچ یک از این وعده‌ها محقق نشده‌اند، که مدیران این شرکت ۲۱ نفر از کارگران هم به دلیل شرکت در این اعتصاب سه روزه ممنوع‌الورود کرده‌اند.

پس از این بود که کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز از روز شنبه ۲ دی ماه بار دیگر اعتصاب کردند. این اعتصاب روز اول در محوطه این کارخانه برگزار شد. کارگران معترض از روز دوشنبه ۴ دی اعتصاب در محوطه این کارخانه را به برپایی راهپیمایی اعتراضی در محدوده میدان بقایی واقع در جاده اهواز به خرمشهر گسترش دادند. دستگاه‌های حکومتی در اهواز نیز تعداد زیادی نیروهای یگان ویژه و امنیتی در آن محل مستقر کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعتصاب و راهپیمایی کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در روز سه‌شنبه ۵ دی نیز ادامه داشت و این کارگران در روز چهارشنبه ۶ دی هم برای پنجمین روز پیاپی به اعتصاب و راهپیمایی اعتراضی ادامه دادند.

از روز دوشنبه، کارگران شرکت واسطه شفق راهیان اکسین نیز به اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز پیوستند. «تبدیل وضعیت قراردادی به استخدامی» از خواسته‌های کارگران اعتصاب‌کرده است.

هم‌زمان با پنجمین روز اعتصاب کارگران گروه ملی صنعتی فولاد اهواز در ۶ دی، جمعی از کارکنان شرکت بهره‌‌برداری نفت و گاز آغاجاری نیز مقابل ساختمان مدیریت این شرکت تجمع کردند. بنا بر گزارش شورای سازماندهی اعتراضات کارگران پیمانی نفت، خواسته‌های این کارگران حذف کامل سقف‌ حقوق، حذف محدودیت حق‌ سنوات بازنشستگی، برکناری مدیران نالایق، عودت کسورات مازاد مالیات، اجرای کامل ماده ۱۰، ادغام نشدن و توقف دست‌‌درازی به صندوق بازنشستگی کارکنان اعلام شده است.

هم‌زمان، خبرگزاری ایلنا گزارش داد که از روز سه‌شنبه ۵ دی، شماری از کارگران بیکارشده پروژه‌ تغلیظ مس درآلو در استان کرمان نیز در مسیر منتهی به ورودی این مجتمع تجمع کرده‌اند.

به گفته این کارگران، پیمانکار این پروژه روز ۲ دی با ۲۸۰ نفر از کارگران با سابقه حداقل ۱۰ سال تسویه حساب کرده و به کار آن‌ها پایان داده است. این کارگران می‌گویند که پس از سال‌‌ها تلاش در این پروژه، حق آن‌ها است که پس از بهره‌‌برداری، در پروژه‌ تغلیظ مس درآلو استخدام شوند.

اعتراض‌های کارگری، تجمع بازنشستگان تامین اجتماعی، تجمع بازنشستگان مخابرات و تجمع معلمان بازنشسته در شهرهای مختلف ایران در هفته جاری از دیگر اعتراض‌هایی‌اند است که از گسترش نارضایتی‌ها و اعتصاب‌های صنفی در شهرهای مختلف ایران خبر می‌دهند.