طالبان دولت پاکستان را به بستن دائمی گذرگاه‌های تورخم و خرلاچی تهدید کرد

گذرگاه تورخم از پنج روز پیش به روی کامیون‌های حامل کالای تجاری مسدود است

رانندگان کامیون‌های متوقف‌شده در گذرگاه تورخم در گوشه‌ای استراحت می‌کنند‌ــ ABDUL MAJEED / AFP

روزنامه پاکستانی دان روز چهارشنبه ۲۷ دی‌ماه (۱۷ ژانویه) در گزارشی به نقل از یک منبع آگاه در تورخم نوشت که طالبان افغانستان در جریان گفت‌وگو با مقام‌های پاکستانی درباره وضعیت گذرگاه مرزی تورخم و بسته بودن آن به روی کامیون‌های تجاری، تهدید کرده‌اند که این گذرگاه و نیز گذرگاه خرلاچی را برای همیشه می‌بندند.

در حالی که از بسته شدن گذرگاه تورخم به روی وسایل‌ نقلیه باری پنج روز می‌گذرد، مقام‌های طالبان و دولت پاکستان هنوز در مورد پاسپورت و ویزای راننده‌کامیون‌هایی که از افغانستان وارد پاکستان می‌شوند، به نتیجه نرسیده‌اند و این گذرگاه همچنان بسته است.

روزنامه دان به نقل از یک منبع که در جلسات مذاکره حضور داشت، نوشت که مقام‌های طالبان روز سه‌شنبه در دیدار با مقام‌های دولت پاکستان و بازرگانان هشدار داده‌اند که «در صورت دست نیافتن به یک راه‌حل موردتوافق هر دو طرف، مرزهای تورخم و خرلاچی را برای همیشه خواهند بست».

دان به نقل از منابع در تورخم نوشت که مقام‌های طالبان صریحا به مقام‌های امنیتی پاکستان گفته‌اند که محدودیت‌های جدید در مرزهای افغانستان و پاکستان برای آن‌ها قابل پذیرش نیست زیرا هیچ‌گونه اطلاع رسمی قبلی به آنان داده نشده است؛ این در حالی است که پاکستان از ماه نوامبر سیاست جدیدش مبنی بر ورود با یک مدرک، یعنی ورود به پاکستان فقط به شرط داشتن پاسپورت و ویزا را اعلام و از اواخر دسامبر هم اجرای آن را آغاز کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش دان، در نشست دیگری که روز سه‌شنبه میان مقام‌های ارشد گمرکی و امنیتی پاکستان در مورد این مسئله برگزار شد، هم درباره وضعیت موجود در مرز تورخم و خرلاچی به‌تفصیل بحث و تبادل نظر شد.

مقام‌های گمرک پاکستان می‌گویند چندین بار به مقام‌های افغانستان [طالبان] در مورد اعمال سیاست ویزا اطلاع داده‌اند، «اما کابل برای پایبندی به قوانین بین‌المللی گذرگاه مرزی هیچ اقدام عملی انجام نداده است».

اکنون پنج روز است که مرزبانان پاکستانی گذرگاه تورخم را به روی کامیون‌های تجاری بسته‌اند و به آنان اجازه عبور از مرز را نمی‌دهند زیرا رانندگان این کامیون‌ها فاقد پاسپورت و ویزای پاکستان‌اند. پیش از این، عبور از این مسیر برای رانندگان کامیون‌های تجاری محدودیتی نداشت.

به گزارش رسانه‌های پاکستان، مقام‌های طالبان در مرز از همتایان پاکستانی‌شان خواسته‌اند اجازه دهند تمامی کامیون‌های تجاری متعلق به بازرگانان افغان که در خاک پاکستان مانده‌اند به کشورشان بازگردند و پس از آن، با کشیدن دیوار سیمانی در دروازه اصلی، مرز را برای همیشه ببندند. طالبان در حالی چنین هشداری به دولت پاکستان داده‌اند که به‌تازگی از تکمیل ساخت جاده واخان که شمال شرق افغانستان را به چین وصل می‌کند، خبر داده‌اند.

این وضعیت در حالی هر روز پیچیده‌تر می‌شود که تنش‌ها میان دولت پاکستان و طالبان بر سر حمایت و ارتباط طالبان افغانستان با طالبان پاکستانی هر روز بیشتر اوج می‌گیرد. در چهار روز گذشته پس از آنکه عبور کامیون‌های تجاری از گذرگاه تورخم در هر دو طرف مسدود شد، برخی کامیون‌های حامل میوه و سبزیجات که بار آن‌ها در خطر فاسد شدن قرار داشت، دوباره به پیشاور بازگشتند.

در همین حال، رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند که در روزهای اخیر شماری از بازرگانان و اعضای اتاق بازرگانی و صنایع پاکستان در مرز با ارشد حسین، وزیر دولت محلی خیبرپختونخوا پاکستان، ملاقات کرده و از او خواسته‌اند اجرای سیاست جدید ویزا برای رانندگان کامیون‌های تجاری را حداقل دو ماه به تعویق بیندازد تا رانندگان افغان بتوانند روند دریافت اسناد مسافرتی را طی کنند؛ اما او به آنان پاسخ داده با اینکه از خسارات مالی به بازرگانان به دلیل بسته ماندن مرز مطلع است و «پاکستان هم با خطر جدی از دست دادن دائمی بازار افغانستان برای کالاهای صادراتی مختلفش قرار دارد»، تنها می‌تواند شکایت بازرگانان را به دولت فدرال منتقل کند اما از ایجاد هرگونه تغییر در سیاست ویزا ناتوان است زیرا این مسئله نه استانی، بلکه کشوری است.

بیشتر از جهان