کشته‌‌شدن مقام‌های عالی‌رتبه سپاه قدس در سوریه و بازهم وعده انتقام و «مجازات سخت»

کنعانی در حالی از جامعه جهانی درخواست کرد این عملیات «تجاوزکارانه و تروریستی» به سوریه را محکوم کند که سپاه پاسداران ۲۶ دی‌ شهر ادلب در این کشور را هدف حمله موشکی قرار داده بود

واکنش مقام‌های ارشد سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به کشته‌ شدن جمعی از فرماندهان ارشد سپاه قدس در پی حمله اسرائیل به سوریه «وعده انتقام‌» است.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی، فرماندهان کشته‌شده سپاه را «مستشاران ایرانی در سوریه» معرفی کرد و مدعی شد که ترور آن‌ها «نقض حاکمیت و تمامیت سرزمینی سوریه» است.

کنعانی در حالی از جامعه جهانی درخواست کرد این «عملیات تجاوزکارانه و تروریستی» به سوریه را محکوم کنند که سپاه پاسداران ۲۶ دی‌ماه به شهر ادلب در این کشور حمله موشکی کرده بود. او بدون اشاره به این حمله موشکی چند روز قبل سپاه به سوریه، در مورد کشته‌ شدن فرماندهان سپاه قدس یادآور شد: «جمهوری اسلامی ایران حق خود برای پاسخ متقابل به تروریسم سازمان‌یافته اسرائیل را محفوظ می‌داند.»

سپاه پاسداران نیز طی یک بیانیه، با تایید کشته‌ شدن چهار ایرانی در حمله به دمشق، نام این افراد را حجت‌الله امیدوار، علی آقازاده، حسین محمدی و سعید کریمی اعلام کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعاتی بعد، سپاه پاسداران در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرد محمدامین اسدی، از مجروحان این حمله، نیز جانش را از دست‌ داده است.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، در واکنش به این اتفاق وعده داد: «به‌تلافی این جنایت، مجازات سختی در انتظار برای اسرائیل خواهد بود.»

رسانه‌های نزدیک‌ به سپاه و برخی چهره‌های نظامی این اقدام را نتیجه موفقیت‌آمیز بودن حمله سپاه به شهر اربیل دانسته‌اند؛ حمله‌ای که جمهوری اسلامی ادعا کرد به مقر سازمان اطلاعات اسرائیل انجام شد اما طبق اخبار منتشرشده، در نتیجه آن دو تاجر کرد عراقی و اعضای خانواده یکی از آن‌ها کشته شده‌اند.

اسماعیل کوثری، از اعضای سپاه پاسداران و نماینده مجلس شورای اسلامی، با رد شایعه برگزاری جلسه با اعضای ارشد گروه‌های فلسطینی در محل حمله، آنجا را از محل‌های تردد پنج نظامی ایرانی دانست. او حمله اسرائیل را نشانه‌ موفق‌ بودن حملات سپاه به اربیل اعلام کرد و گفت: «این حمله نشان می‌دهد نقاطی که سپاه در اربیل هدف قرارداد، چقدر اثرگذار و موثر بوده‌اند.»

ابراهیم رئیسی نیز ساعاتی پس از اعلام حمله اسرائیل مدعی شد این اقدام که به کشته‌ شدن فرمانده اطلاعات سپاه قدس در سوریه منجر شد، در نتیجه ناموفق بودن اسرائیل در مقابله با «محور مقاومت» صورت‌ گرفت و ایران آن را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

به ادعای سپاه پاسداران، حملات موشکی اخیر به اربیل عراق و قتل تجار کرد مرتبط با اسرائیل واکنش جمهوری اسلامی به ترور رضی موسوی، از فرماندهان سپاه قدس در سوریه، بود. حالا تحلیلگران سیاسی و نظامی کشته‌ شدن پنج عضو سپاه پاسداران در حمله اخیر به دمشق، پس از حمله هوایی پاکستان به سیستان و بلوچستان را نشانه آسیب‌پذیری جمهوری اسلامی در داخل و خارج از ایران دانسته‌اند.

سخنان تهدیدآمیز اخیر بنیامین نتانیاهو درباره حمله به ایران و وعده مقام‌های سپاه پاسداران در خصوص تداوم حملات مشابه به مواضع اسرائیل و هم‌پیمانانش در منطقه، این گمانه‌زنی را که در روزهای آینده درگیری و تنش‌های منطقه‌ای تشدید خواهند شد، تقویت کرده است.

در این میان، مسئله چگونگی شناسایی محل استقرار فرماندهان رده‌بالایی همچون رضی موسوی و صادق امیدزاده در سوریه یکی از مسائل موردتوجه افکار عمومی و کارشناسان سیاسی است. 

علی قلهکی از فعالان رسانه‌ای جریان اصول‌گرا، در شبکه اجتماعی اکس، با اشاره به نحوه شناسایی فرماندهان ارشد سپاه قدس خواستار شناسایی جریان نفوذ در نحوه فاش‌ شدن محل استقرار این افراد شد. این چهره اصول‌گرا هدف قرار گرفتن نیروهای ارشد «محور مقاومت» و ایران در لبنان و سوریه با دقت بالا را نشانه نفوذ و همکاری اطلاعاتی یک جریان موازی و همکار با اسرائیل دانست و پرسید: «آیا تشکیلاتی موازی، آشنا به مختصات جریان مقاومت و با اطلاعات دقیق در حال گرا دادن به صهیونیست‌ها و خیانت است؟»

با این حال اسماعیل کوثری با اشاره به این موضوع، ضمن رد احتمال نفوذ اسرائیل در بدنه گروه‌های موسوم به محور مقاومت، مدعی شده که اسرائیل از قدیم در لبنان، سوریه و کشورهای اطراف عواملی نفوذی داشته است و دارد. او با اشاره به دستگیری برخی عوامل نفوذی اسرائیل در ترکیه خواستار آن شد که جاسوس‌های اسرائیلی در دمشق شناسایی و دستگیر شوند.

پیش‌تر در زمان کشته‌ شدن رضی موسوی نیز مسئله نفوذ اطلاعاتی مطرح بود و تحلیلگران با اشاره به ناشناس بودن این فرد در رسانه‌ها، این نکته را مطرح کردند که اسرائیل چگونه محل تردد و استقرار چنین فردی رده‌‌بالایی در حوزه امنیتی و حفاظتی سپاه را شناسایی کرده و به‌راحتی هدف قرار داده است.

حالا با گذشت نزدیک به ۲۴ ساعت از کشته‌ شدن فرماندهان سپاه در سوریه، رسانه‌ها مدعی برخی تحرکات نظامی و موشکی در ایران‌اند. اما مشخص نیست با توجه‌ به آماده‌ شدن آمریکا و متحدانش برای حمله گسترده به حوثی‌ها در یمن و پس از تنش پیش‌آمده با عراق و پاکستان، جمهوری اسلامی برای انتقام همچنان به مواضعی بیرون خاک اسرائیل حمله می‌کند یا تقابل با اسرائیل به تنش مستقیم بین دو کشور ختم خواهد شد.