ادامه جنگ اسرائیل در غزه بدون راه‌حل سیاسی

به گزارش وال استریت ژورنال سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده تخمین می‌زنند که نیروهای اسرائیلی ۲۰ تا ۳۰ درصد نظامیان حماس را کشته‌اند

حملات اسرائیل در خان یونس در جنوب نوار غزه، ۱۸ ژانویه ۲۰۲۴ - AFP

در حالی که میدان نبرد اسرائیل به جنوب غزه منتقل شده است، وزارت بهداشت حماس در نوار غزه یکشنبه، ۲۱ ژانویه (یکم بهمن)، مدعی شد که تعداد کشته‌شدگان حمله‌های اسرائیل در نوار غزه به ۲۵ هزار نفر رسیده است.

به گزارش سی‌ان‌ان، همچنین در جریان حمله‌های اسرائیل در ۲۴ ساعت گذشته در نوار غزه ۱۷۸ نفر کشته شده‌اند.

به گزارش بانک جهانی که تایمز اسرائیل منتشر کرده است، بر اساس تصاویر ماهواره‌ای، از زمان وقوع جنگ بین اسرائیل و حماس تاکنون حدود ۴۵ درصد از ساختمان‌های مسکونی در نوار غزه تخریب و سکونت‌ناپذیر شده‌اند.

از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، در بیانیه ویدیویی که احتمالا تنش‌ها با دولت جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده را درباره برنامه بعد از جنگ برای غزه افزایش می‌دهد، تاکید کرد که اسرائیل به «پیروزی کامل» دست خواهد یافت و پس از آن «هیچ نهادی در غزه وجود نخواهد داشت که تامین مالی کند یا تروریست‌ها را آموزش دهد».

این درحالی است که به گزارش وال استریت ژورنال سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده تخمین می‌زنند که نیروهای اسرائیلی ۲۰ تا ۳۰ درصد نظامیان حماس را کشته‌اند؛ تلفاتی که به نوشته وال‌‌استریت ژورنال، تا هدف اعلام‌شده اسرائیل برای «نابودی» این گروه فاصله زیادی دارد.

نتانیاهو همچنین در بیانیه خود خواستار غیرنظامی شدن غزه تحت کنترل کامل امنیتی اسرائیل شد که در تضاد با مواضع واشنگتن برای پایه‌گذاری کشور فلسطینی  مستقل است. نتانیاهو تاکید کرد که اصرار او «بر چیزی است که سال‌ها مانع از ایجاد یک کشور فلسطینی شد که می‌توانست برای اسرائیل یک خطر وجودی باشد». او تاکید کرد: «تا زمانی که نخست‌وزیرم، قاطعانه بر این موضع خواهم ایستاد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که ایالات متحده آشکارا نارضایتی‌ از این موضع نتانیاهو اعلام کرده است. وزیر دفاع بریتانیا نیز یکشنبه گفت که «اظهارات نتانیاهو مبنی بر رد [احتمال تشکیل] کشور [مستقل] فلسطینی، مایوس‌کننده» است.

همچنین، شاهزاده فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی، در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان با اشاره بر تمرکز این کشور به کاهش تنش‌ها در غزه، بر ضرورت تشکیل کشور فلسطین به شکلی معتبر و برگشت‌ناپذیر تاکید کرد. شاهزاده فیصل ‌بن فرحان همچنین تنها راه عادی‌سازی روابط با اسرائیل را از طریق ثبات منطقه‌ای و حل مسئله فلسطین دانست.

فقدان توافق بین متحدان غربی اسرائیل بر سر راه‌حلی برای روز بعد از پایان جنگ در غزه و طرحی برای تشکیل کشور فلسطین، نشان می‌دهد که دورنمای جنگ در غزه، طولانی و نامشخص است.

نخست‌وزیر اسرائیل، یکشنبه اعلام کرد که شرایط شبه‌نظامیان حماس را برای آزادی گروگان‌ها رد کرده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سخنان نتانیاهو ساعتی پس از انتشار بیانیه حماس مبنی بر توجیه حمله‌های هفتم اکتبر بیان شد. نتانیاهو گفت: «حماس در ازای آزادی گروگان‌هایمان، پایان جنگ، خروج نیروها از غزه و رهایی همه قاتلان را درخواست کرده است. موافقت ما با این خواسته‌ها به معنای پایمال کردن خون سربازانمان است. اگر ما با این درخواست‌ها موافقت کنیم، قادر به تضمین امنیت شهروندانمان نخواهیم بود.»

از سوی دیگر، حمله‌های پهپادی اسرائیل در روز یکشنبه به جنوب لبنان، باعث کشته شدن یک نفر و زخمی شدن پنج نفر دیگر شد.

تعداد کشته‌شدگان حمله‌ها به نیروهای سپاه پاسداران در سوریه افزایش یافت

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که تعداد کشته‌شدگان حمله به دمشق که به کشته‌شدن  تعدادی از فرماندهان ارشد سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران انجامید و ناظران، اسرائیل را عامل آن می‌دانند، به ۱۳ نفر افزایش یافته است.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تاکید کرده بود که در این حمله پنج عضوش کشته شده‌اند، و انگشت اتهام را به ‌سوی اسرائیل به مثابه دشمن منطقه‌ای خود گرفت. سپاه پاسداران در بیانیه‌ای، با تایید بر کشته‌ شدن چهار ایرانی در حمله به دمشق، نام این افراد را حجت‌الله امیدوار، علی آقازاده، حسین محمدی و سعید کریمی اعلام کرد.

سپاه پاسداران سپس در بیانیه‌ای دیگر اعلام کرد که محمدامین اسدی، از مجروحان این حمله، نیز جانش را از دست‌ داده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفت که ساختمانی که هدف قرار گرفته بود، به سپاه پاسداران تعلق داشت و در منطقه‌ای با امنیت بالا، محل زندگی رهبران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جناح‌های فلسطینی طرفدار ایران بود.

این دومین حمله هدفمند در سوریه در کمتر از یک ماه گذشته است که در آن فرماندهان سپاه پاسداران کشته ‌می‌شوند، و نگرانی‌ها را از احتمال گسترش بیشتر درگیری‌ها در منطقه افزایش داده است.

بیشتر از جهان