کنعانی: اسرائیل می‌خواهد آمریکا را به صورت مستقیم وارد جنگ کند

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران تاکید کرد که روابط ایران و عربستان سعودی رو به پیشرفت است

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، روز دوشنبه دوم بهمن در نشست خبری هفتگی با خبرنگاران، به پرسش‌هایی درباره حملات اخیر به کشورهای همسایه پاسخ داد و ادعا کرد که روابط ایران و عراق «قوی و مستحکم» است.

به گزارش رسانه‌های داخلی، کنعانی با تاکید بر اینکه «ایران نمی‌تواند به امنیت ملی‌اش بی‌تفاوت باشد» اضافه کرد: «در حوزه اقلیم کردستان عراق، به‌رغم همکاری‌هایی که وجود دارد، تهدیدهایی عینی متوجه امنیت ملی ایران و شهروندان ایرانی شده است. اقدام اخیر ایران در منطقه اقلیم کردستان علیه تهدیدات و دشمنانش، اقدام علیه عراق و اقلیم کردستان عراق نبود.»

او در توضیحی در مورد حمله اخیر ایران به پاکستان نیز آن تهاجم را «ضرورتی برای مقابله با تروریست‌های آماده عملیات در ایران» خواند و افزود: «این تروریست‌ها حدود نیم ساعت با مرز مشترک فاصله داشتند و آماده حمله تروریستی به مرز ایران، پایگاه‌های کشور و چه بسا شهروندان ایرانی بودند.»

جمهوری اسلامی ایران در حالی مدعی است که حملاتش علیه پایگاه جیش‌العدل در خاک پاکستان صورت گرفت که مقام‌های پاکستانی این ادعا را رد و آن را «حمله به غیرنظامیان» توصیف کرده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به رغم اظهارات کنعانی درباره اقدام ایران برای مقابله با تروریسم در خاک کشورهای همسایه، مقام‌های دو کشور عراق و پاکستان پس از حملات موشکی سپاه پاسداران به خاک کشورشان با عنوان «حمله به مقر موساد و داعش»، از مدیران ارشد جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران به‌دلیل نقض حریم هوایی و سرزمینی کشورهایشان به‌تندی انتقاد کردند و عراق شکایتی رسمی علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل متحد ثبت کرده است.

کنعانی در پاسخ به سوال دیگری در مورد صحت این خبر که عربستان سعودی در جریان تحولات اخیر در منطقه، پیام‌های ایران و آمریکا را میان آن‌ها ردوبدل کرده است، گفت: «لزوما نمی‌توانم این خبر را تایید کنم. آمریکا برای ارسال پیام به ایران از مسیرهای مختلفی استفاده می‌کند و این امری مرسوم بوده است.»

او در عین حال تاکید کرد که روابط ایران و عربستان سعودی «رو به پیشرفت» است و بین مقام‌های دو کشور «گفت‌وگوهای مستمری» انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به جنگ غزه، گفت: «اسرائیل قصد دارد آمریکا را به صورت مستقیم وارد جنگ با طرف‌های مقاومت در منطقه کند. این در حالی است که اسرائیل از جنگی که آغاز کرده است، پیروز خارج نخواهد شد.»

کنعانی درباره واکنش تهران به کشته شدن «مستشاران ایرانی» در سوریه هم تهدیدهای همیشگی مقام‌های ایرانی را تکرار و تصریح کرد: «ایران به روش خود پاسخ این جنایات را می‌دهد.»

او ادعا کرد که افرادی از جمله صادق امیدزاده که در جریان حمله اخیر اسرائیل در سوریه کشته شدند، «در چارچوب فعالیت‌های مستشاری ایران و در پاسخ به دعوت و درخواست دولت سوریه در این کشور حضور داشتند و برای مبارزه با تروریسم فعالیت می‌کردند».

کنعانی پیش‌تر نیز در واکنش به کشته شدن مقام‌های عالی‌رتبه سپاه قدس در سوریه حالی از جامعه جهانی درخواست کرد این «عملیات تجاوزکارانه و تروریستی» به سوریه را محکوم کنند که سپاه پاسداران خود ۲۶ دی‌ماه به شهر ادلب در این کشور حمله موشکی کرده بود.

 این دیپلمات ارشد ایرانی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با این محوریت که اینکه ایران همکاری با آژانس محدود کرده است، گفت: «همکاری‌های ایران و آژانس ادامه دارد و این همکاری‌ها مبتنی بر چارچوب‌های موجود بین ایران و آژانس ادامه خواهد یافت.»

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در تازه‌ترین موضع‌گیری درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گفته بود که به‌نظر می‌رسد جمهوری اسلامی در مسئله اختلاف با کشورهای غربی، آژانس را «گروگان» گرفته است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه ۲۸ دی ‌(۱۸ ژانویه) به خبرگزاری فرانسه گفت که تهران «به‌سختی» با آژانس همکاری می‌کند. رافائل گروسی، در این مصاحبه‌ که در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در داووس انجام شد، افزود: «این یک وضعیت ناامیدکننده است. ما به فعالیت‌هایمان در آنجا (ایران) ادامه می‌دهیم اما آن‌ها همکاری با آژانس را به شکلی بی‌سابقه‌ محدود کرده‌اند.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی احتمال سفر دوباره‌ به ایران را رد نکرد. او روز سه‌شنبه نیز در مصاحبه‌ای با نشنال گفت که جمهوری اسلامی ایران برنامه غنی‌سازی اورانیومش را به‌سرعت به پیش می‌برد و همچنان به ایجاد موانع برای بازرسی‌های این سازمان ادامه می‌دهد.

در چنین شرایطی، ناصر کنعانی در پاسخ به سوالی درباره احتمال سفر گروسی به ایران، اماواگرهای زیادی را مطرح و تاکید کرد: «هر زمان که اقتضا کند، در چارچوب تماس‌ها، گفت‌وگوها، مشورت‌ها و هماهنگی‌ها بین سازمان انرژی اتمی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، انجام شدن سفرها می‌تواند موضوعیت داشته باشد.»

بیشتر از جهان