ادامه ابهام درباره علت آتش‌سوزی بیمارستان گاندی؛ ته‌سیگار یک کارگر؟

سازمان آتش‌نشانی تهران همچنان با مشکل کمبود نیرو، خودرو و تجهیزات به‌روز اطفای حریق مواجه است

آتش گرفتن ساختمان بیمارستان گاندی در تهران، ۵ بهمن ۱۴۰۲- AFP

روزنامه اعتماد در گزارش روز شنبه ۷ بهمن خبر داده است که «بر اساس شنیده‌ها»، علت آتش‌سوزی بیمارستان گاندی تهران ته‌سیگار یک کارگر بوده که در کارتن‌های دارو در طبقه پانزدهم این بیمارستان رها شده و به شعله‌ور شدن کارتن‌ها و سرایت آتش به باقی طبقات ساختمان بیمارستان منجر شده است.

یکی از کارکنان بیمارستان گاندی به خبرنگار روزنامه اعتماد گفته است: «شنیدیم که می‌گویند کارگری که در طبقه پانزدهم بیمارستان مشغول کار بوده، ته‌سیگارش را روی زمین پرت کرده که موجب شروع آتش‌سوزی شده است. حالا هم می‌گویند این کارگر فرار کرده است.»

از طرفی درباره اینکه جرقه‌های ناشی از جوشکاری کارگران در طبقه بالایی ساختمان بیمارستان گاندی دلیل اصلی آغاز این آتش‌سوزی بوده، نیزاخباری در رسانه‌های ایران منتشر شده است.

اما معاون پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با رد این ادعا گفته: «علت وقوع حریق در بیمارستان گاندی از سوی کارشناسان سازمان آتش‌نشانی تهران در حال بررسی است و با توجه به اینکه بررسی‌ها ادامه دارد، تاکنون موردی به‌عنوان دلیل این حادثه اعلام نشده است.»

آتش‌سوزی بیمارستان گاندی در شامگاه پنجشنبه پنجم بهمن بار دیگر موضوع بیمارستان‌های ناایمن و فرسوده را در کانون توجه عمومی قرار داد و بسیاری از کاربران رسانه‌های اجتماعی با یادآوری آتش‌سوزی کلینیک سینا در تهران، از مسئولان جمهوری اسلامی خواستند که توضیح دهند در سه سال گذشته چه اقدام موثری برای ایمن‌سازی مراکز درمانی انجام داده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، تاخیر و دیر رسیدن نیروهای سازمان آتش‌نشانی تهران به محل وقوع حادثه در بیمارستان گاندی تهران نیز موجب افزایش انتقادها از شهرداری تهران بابت بی‌توجهی به نوسازی و تجهیز ناوگان سازمان آتش‌نشانی، کمبود نیروی آتش‌نشان و همچنین نبود خودروهای اطفای حریق و  به میزان نیاز پایتخت ایران شده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران دی‌ماه سال گذشته اعلام کرده بود که این سازمان در پایتخت ایران با کمبود دو هزار نیروی آتش‌نشان مواجه است، اما سالانه تنها مجوز جذب ۲۰۰ نیروی آتش‌نشان را دریافت کرده‌اند.

تیرماه امسال نیز استاندار تهران از پیگیری‌هایش برای تامین منابع مالی با هدف خرید تجهیزات مورد نیاز آتش‌نشانی در استان تهران خبر داد، اما هنوز خبری درباره خرید این تجهیزات و تامین منابع مالی آن منتشر نشده است.

روزنامه اعتماد در گزارش تازه خود درباره آتش‌سوزی ساختمان ۱۷ طبقه بیمارستان گاندی تهران، نوشته این بیمارستان ۱۷ طبقه در خیابانی کم‌عرض واقع شده است و خانواده و همراهان بیماران بستری در این بیمارستان نیز پس از انتشار خبر آتش‌سوزی، به محل حادثه آمده بودند و با نگرانی سراغ بیمارانشان را می‌گرفتند. تعدادی از بیماران نیز با برانکارد به خیابان منتقل شده بودند و خانواده‌های آنان بالای سر بیمارشان ایستاده و گریه می‌کردند.

بر اساس این گزارش، بعضی از بیماران با پای خود از بیمارستان فرار کرده بودند؛ «مانند مرد میانسالی که لباس مخصوص بیماران به تن داشت و از ساختمان به سمت خیابان می‌دوید. با خارج شدن این مرد، خانمی که در خیابان بالایی مقابل بیمارستان ایستاده بود جیغ زد بابا، بابا... یکی از کارکنان که تازه از داخل بیمارستان خارج شده بود هم با چهره‌ای برافروخته می‌گفت یک دختر جوان داخل اتاق عمل است، هنوز موفق نشده‌اند او را خارج کنند و بیمارانی که در بخش سی‌سی‌یو و‌ آی‌سی‌یو هستند آمبولانس‌های مخصوص لازم دارند.»

همچنین اعتماد نوشته است که اگرچه ماموران حراست بیمارستان گاندی تا جای ممکن از صحبت کردن کارکنان این بیمارستان با خبرنگاران و شهروند-خبرنگاران حاضر در محل حادثه جلوگیری کردند، اما یکی دیگر از پرستاران شاغل در بیمارستان گاندی به خبرنگار این روزنامه گفته است: «شنیدیم که می‌گویند یک کارگر که در طبقه پانزدهم بیمارستان مشغول کار بوده، ته‌سیگارش را روی زمین پرت کرده و آتش‌سوزی شروع شده است. حالا می‌گویند این کارگر فرار کرده است.»

یکی دیگر از کارکنان بیمارستان گاندی نیز می‌گوید: «علت آتش‌سوزی کارگرانی بودند که در طبقات آخر بیمارستان مشغول کار بودند. یکی از همکارانم شنیده است که کارگران در طبقات آخر مشغول جوشکاری بودند که جرقه‌ها باعث آتش ضلع شرقی ساختمان بیمارستان شدند.»

اینکه چرا با وجود آغاز حریق و علائم اولیه آتش‌سوزی، سیستم اطفای حریق بیمارستان گاندی فعال نشده است، چرا کارکنان حاضر در طبقات برای خاموش کردن آتش از کپسول‌های آتش‌نشانی استفاده نکرده‌اند و چرا سیستم اطفای حریق و تجهیزات خاموش کردن آتش در این بیمارستان، کافی و به‌روز نبوده، ازجمله سوال‌های اصلی مربوط به این حادثه است که هنوز مدیران بیمارستان گاندی، مسئولان آتش‌نشانی و شهرداری تهران یا وزارت بهداشت و درمان جوابی برای آن‌ها ارائه نکرده‌اند.