گزارش سرویس اطلاعاتی نروژ: روسیه در جنگ اوکراین «دست‌بالا» را دارد

تازه‌ترین گزارش سازمان اطلاعات نظامی نروژ نشان می‌دهد که روسیه در جنگ اوکراین مزیت‌های بیشتری برای کنترل جنگ و ابتکار عمل دارد

تبلیغات نمایشگاه جنگ در مسکو-NATALIA KOLESNIKOVA / AFP

خبرگزاری فرانسه به نقل از سرویس اطلاعاتی نروژ اعلام‌ کرد که روسیه در جنگ با اوکراین «دست‌بالا» را دارد، زیرا هم راه «دور زدن تحریم‌ها را بلد است» و هم از «تسلیحات ارسالی کره ‌شمالی و ایران و بلاروس و تجهیزات صنعتی چینی» بیشترین بهره را می‌برد.

 نیلز آندریاس اسونسون، رئیس واحد اطلاعات نظامی نروژ، دوشنبه، ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن)، گزارش مفصلی از جزئیات جنگ روسیه با اوکراین ارائه ‌داد. 

بنا به این گزارش، کی‌يف برای تغییر وضعیت موجود به کمک نظامی «گسترده» کشورهای غربی نیازمند ‌است.

اسونسون دوشنبه پس از ارائه این گزارش، به خبرنگاران در اسلو گفت: «روسیه در حال حاضر موقعیت قوی‌ترین در قیاس با ‌سال گذشته دارد و مزیت و برتری‌های ارتش این کشور در جنگ روز‌به‌روز افزایش می‌یابد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رئیس واحد اطلاعات نظامی نروژ در جریان یک نشست خبری اعلام‌ کرد که «مسکو می‌تواند سه برابر بیشتر از اوکراین نیرو بسیج کند». 

در بخش دیگری از گزارش سازمان اطلاعاتی نروژ آمده است که برخلاف گمانه‌زنی‌ها، روسیه به «بهترین نحوه ممکن تحریم‌ها را در دو سال اخیر دور زده ‌است».

 نیلز آندریاس اسونسون نیز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «مسکو بهتر ازآنچه گمان می‌رفت با تحریم‌ها مقابله می‌کند و صنعت نظامی آن اینک از توان کافی برای تولید مهمات، وسایل نقلیه جنگی، پهپاد و موشک‌ برای ادامه جنگ  برخوردار است.»‌ 

به گزارش خبرگزاری فرانسه و به نقل از این مقام اطلاعاتی نروژ، مسکو در حال حاضر گذشته از کمک‌های صنعتی و اقتصادی چین، از کره‌شمالی و جمهوری ‌اسلامی ایران و بلاروس نیز حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی دریافت می‌کند. 

به گفته این مقام اطلاعاتی نروژ، چین پیشرفته‌ترین «ابزارها، وسایل نقلیه و وسایل الکترونیکی و قطعات یدکی» را در اختیار روسیه گذاشته‌ است.  

نیلز آندریاس اسونسون در ادامه از کشورهای اروپایی و آمریکا خواست کمک‌های نظامی به اوکراین را چندین برابر افزایش دهند تا کی‌یف بتواند به معنای واقعی از خود دفاع کند و «ابتکار عمل را در جنگ در دست گیرد».

نروژ، دانمارک و هلند توافق‌ کرده‌اند که به‌زودی جت‌های جنگی اف-۱۶ آمریکایی در اختیار اوکراین قرار دهند. 

از زمان حمله روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، ایالات متحده کمک‌های تسلیحاتی و مالی فراوانی به کی‌یف کرده است. اما برخی از تحلیلگران معتقدند که در صورت پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست ‌جمهوری آتی آمریکا، ممکن است این کمک‌ها تا حد چشمگیری کاهش یابد.

بیشتر از جهان