شاهزاده رضا پهلوی: آتش‌افروزی بخشی از استراتژی بقای جمهوری اسلامی است 

شاهزاده رضا پهلوی به شبکه عرب‌زبان یالا گفت: «امید را به باور تبدیل کنیم و باور داشته باشیم که می‌توانیم»

شاهزاده رضا پهلوی در استودیوی ایندیپندنت فارسی 

شاهزاده رضا پهلوی در بخش دوم گفت‌وگو با شبکه عربی‌زبان «یالا»، به مسائل مختلفی از‌جمله حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل، شبه‌نظامیان تحت حمایت جمهوری اسلامی و فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌شان در خاورمیانه، جنبش آزادی‌خواهانه مردم ایران علیه حاکمیت و همچنین مناسبات تاریخی میان ملت ایران و اسرائیل پرداخت.

شاهزاده رضا پهلوی در پاسخ به سوال هیفی بوظو درباره مقابله با گروه‌های نیابتی تحت حمایت تهران، از حمله حوثی‌های یمن به کشتی‌های آمریکایی و بریتانیایی گرفته تا حملات حزب‌الله لبنان به اسرائیل، گفت «آتش‌افروزی»‌ استراتژی بقای جمهوری اسلامی بوده است. او افزود: «همه اینها چه مقابله با تهاجم حوثی‌ها به کشتیرانی تجاری باشد و چه دفاع اسرائیل در مقابل حمله حماس، همگی پاسخ به عارضه‌هایی است که جمهوری اسلامی پدید می‌آورد و دقیقا همان چالش‌هایی است که جمهوری اسلامی پدید می‌آورد تا خودش مورد چالش قرار نگیرد.» 

شاهزاده رضا پهلوی گفت: «ماجرا مانند این است که کشورها تجهیزات و پرسنل آتش‌نشانی خود را به ماموریت‌های اطفا حریق اعزام می‌کنند، اما هیچ‌کس سوال نمی‌کند که عامل آتش‌سوزی چه کسی بود.»

شاهزاده رضا پهلوی گفت که اقدامات بی‌ثبات‌کننده جمهوری اسلامی و «تکیه بر تلاطم در منطقه، حفظ سرکوب مردم در داخل و مداخله خارجی، بخشی از استراتژی حفظ بقای خودش است و تنها راه مقابله با آن وجود نداشتن رژیم جمهوری اسلامی است.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شاهزاده رضا پهلوی با اشاره به قرن‌ها تاریخ ایران و یهود، ضمن اشاره به سفر سال گذشته‌اش به اسرائیل و استقبال مردم اسرائیل و ایرانیان داخل کشور از این سفر و به‌ویژه واکنش مردم ساکن ایران به حمله حماس به اسرائیل، تاکید کرد که موضع خصمانه رژیم حاکم بر ایران نتوانسته است به روابط میان دو ملت که قدمت آن به ۲۵ قرن می‌رسد، خدشه وارد کند و مردم ایران مانند رهبر جمهوری اسلامی فکر نمی‌کنند. او تاکید کرد که جهان باید این نکته را دریابد، «نه فقط مردم کشورهای غربی، بلکه رهبران سیاسی و دولتمردان کشورهای غربی باید درک کنند که طرز تفکر مردم ایران و رژیم جمهوری اسلامی یکسان نیست.»

شاهزاده رضا پهلوی بار دیگر تاکید کرد که پیمان عادی‌سازی مناسبات میان اسرائیل و کشورهای عرب، موسوم به پیمان ابراهیم، می‌تواند به «پیمان کوروش» امتداد یابد. او افزود: «خوشحالم که بسیاری از رهبران عرب متوجه شدند که باید اختلاف‌های گذشته را کنار بگذارند.‌»

شاهزاده رضا پهلوی ضمن تاکید بر این که مسئله فلسطینی نباید فراموش شود، افزود: «صلح واقعی ایجاد نمی‌شود مگر آن‌که صدای مخالف عمده وجود نداشته باشد و این در حالی است که رژیم جمهوری اسلامی، حزب‌الله و حماس صلح را نمی‌خواهند. بنابراین تا وقتی که این تهدیدها علیه صلح باقی است به ثبات و همکاری واقعی نمی‌رسیم.»

او گفت رژیم جمهوری اسلامی کشور ایران را به گروگان گرفته است و تاکید کرد: «آزادی ما فقط به معنی آزادی ما نیست، بلکه به معنی پایان تهدید علیه کشورهای دیگر است.» 

شاهزاده رضا پهلوی با یادآوری سفر سال گذشته‌اش به اسرائیل و تاکید بر فرصت‌های همکاری میان ایران و اسرائیل در صورتی که جمهوری اسلامی نباشد، به برخورد دوستانه و استقبال مردم اسرائیل اشاره کرد و گفت: «بدون‌شک مردم ایران نیز چنین رویکردی را به رهبران اسرائیلی دارند.»

شاهزاده رضا پهلوی همچنین در پاسخ به این سوال که با نزدیک شدن به نوروز برای ایرانیان چه آرزویی دارد، گفت: «قبلا نیز به هم‌میهنانم گفته‌ام که باید امید را به باور تبدیل کنیم و باور داشته باشیم که می‌توانیم. باور به معنی تحقق امید است. نوروز بخشی از فرهنگ ایرانی و فرصتی برای نو شدن است، اما با توجه به شرایط کشور ما مهم است که فراتر از امید برویم.» 

شاهزاده رضا پهلوی در ادامه به سخنرانی معروف «رویایی دارم» مارتین لوتر کینگ، رهبر جنبش مدنی آمریکا، اشاره کرد و گفت فعالان آن جنبش در جایی به این باور رسیدند که می‌توانند به هدفشان برسند. 

او به مخاطبان جوان در سراسر منطقه توصیه کرد: «با هم صحبت کنید. همدیگر را بشناسید. بدانید که اشتراکات ما بیش از تفاوت‌هایمان است و آینده مشترک، ما را به هم پیوند می‌دهد. خود را صرفا به‌عنوان اردنی یا مصری یا سعودی یا سوریه‌ای یا ایرانی ندانید، بلکه فصل مشترک را در نظر بگیرید، چرا که ارتباط مردم با مردم کار دولت‌ها را نیز تسهیل می‌کند، زیرا در نهایت این رای مردم است که تصمیم‌گیرندگان سیاسی را به موضع‌گیری وامی‌دارد.»