چین: استقلال‌طلبی و مداخله خارجی در تایوان را امسال قاطعانه مهار ‌می‌کنیم

مقام ارشد حزب کمونیست چین: باید قاطعانه با استقلال تایوان مبارزه، و از نیروهای میهن‌پرست در این جزیره و روند اتحاد دوباره حمایت کرد

وانگ هونینگ، مقام ارشد حزب کمونیست چین و رئیس کنفرانس مشورتی سیاسی این کشور- WANG Zhao/AFP

یک ماه پس از پیروزی لای چینگ‌ته در انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان، رسانه‌های دولتی چین از قصد پکن در سال جاری میلادی برای مهار هر گونه مداخلی خارجی و تلاش برای استقلال رسمی این ‌جزیره خبر دادند.

به گزارش شین‌هوا، خبرگزاری رسمی چین، وانگ هونینگ، رئیس کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین، بر ضرورت «مبارزه قاطعانه» با استقلال‌طلبی تایوان و «مهار مداخله خارجی» تاکید کرد.

این مقام ارشد حزب کمونیست چین در نشستی دو روزه درباره اقدامات پکن در مورد تایوان در سال جاری میلادی که هفتادوپنجمین سالگرد تاسیس جمهوری خلق چین است، گفت: «چین باید قاطعانه با استقلال تایوان مبارزه و مداخله نیروهای خارجی را مهار کند و همین‌طور با حمایت از نیروهای میهن‌پرست در این جزیره و روند اتحاد دوباره، هموطنان تایوان را متحد و از صلح و ثبات در تنگه تایوان محافظت کند.»

مداخله خارجی مورد نظر چین به‌طور کلی بر حوزه‌هایی مانند فروش تسلیحات ایالات متحده به تایوان و بازدید مقام‌ها و قانونگذاران خارجی از تایپه متمرکز است.

تصمیم پکن در حالی اعلام می‌شود که کاخ سفید فشارها بر کنگره را برای تصویب لایحه کمک‌های خارجی افزایش داده است. بخشی از این کمک‌ها، یعنی نزدیک به پنج میلیارد دلار برای حمایت از شرکای ایالات متحده در اقیانوس هند و آرام، از‌جمله تایوان، به‌منظور جلوگیری از «تجاوز چین» در نظر گرفته شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وزارت خارجه چین ماه گذشته و پس از انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان هشدار داد که هر گامی با هدف استقلال تایوان «به‌شدت مجازات» خواهد شد.

لای چینگ‌ته، نامزد حزب حاکم که حزب کمونیست چین او را یک «جدایی‌طلب خطرناک» توصیف می‌کند، پس از پیروزی در این انتخابات تاکید کرد که تایوان در مسیری «بازگشت‌ناپذیر» قرار دارد و «عقب‌گرد» نخواهد داشت.

پس از به قدرت رسیدن لای چینگ‌ته، یک هیئت‌ عالی‌رتبه آمریکایی به درخواست جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، از تایپه دیدار کرد. چین این اقدام آمریکا را محکوم و آن را نشانه آشکار حمایت واشینگتن از «جدایی‌طلبان» تایوان توصیف کرد.

چین جزیره تایوان را که دارای حکومتی خودگردان و «دموکراتیک» است بخشی از قلمرو خود می‌داند و در حالی‌که مخالفت‌های دولت تایپه را نادیده می‌گیرد، فشارهای سیاسی و نظامی را برای تثبیت این ادعا افزایش داده است. پکن می‌گوید برای کنترل بر این ‌جزیره از به‌کار‌گیری زور چشم‌پوشی نخواهد کرد و بر این باور است که انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان «روند اجتناب‌ناپذیر اتحاد مجدد چین» را تغییر نخواهد داد.

در مقابل، دولت تایوان تاکید می‌کند که جمهوری خلق چین هرگز بر تایوان حکومت نکرده و ادعای حاکمیت پکن بر این کشور نیز باطل است. از این‌رو به گفته تایپه، چین حق ادعای نمایندگی مردم جزیره در صحنه بین‌المللی را ندارد.

بیشتر از جهان