فعالیت یک سازمان امدادرسان سوئدی پس از چهل سال در افغانستان متوقف شد

تابستان سال گذشته، رژیم طالبان به دلیل قرآن‌سوزی‌ها در سوئد، دستور منع فعالیت کمیته سوئد برای افغانستان را صادر کرد

یکی از کارمندان کمیته سوئد برای افغانستان در کلاس آموزشی دختران - facebook.com/swedishcommitteeforafghanistan

کمیته سوئد برای افغانستان، که حدود چهل سال در زمینه آموزش و بهداشت افغانستان فعالیت داشت، اعلام کرد برنامه‌هایش به‌دلیل محدودیت‌های رژیم طالبان متوقف شده است.

آندریاس استفانسون، دبیرکل این کمیته، جمعه ۲۵ اسفند، به رادیو سوئد گفت تصمیم توقف فعالیت این کمیته به درخواست رژیم طالبان و به‌دلایل امنیتی اجرا شد. استفانسون افزود: «نمی‌توانیم کارکنانمان را در معرض خطر قرار دهیم.»

دبیرکل کمیته سوئد برای افغانستان، گفت فعالیت این کمیته از تابستان ۲۰۲۳ با چالش مواجه شد، یعنی از وقتی که طالبان، در اعتراض به قرآن‌سوزی‌ها در سوئد، دستور توقف تمامی فعالیت‌های سوئد در افغانستان را صادر کرد. با وجود این چالش‌ها، کمیته سوئد برای افغانستان فعالیت خود در زمینه آموزش و بهداشت را همچنان در بخش‌هایی از افغانستان ادامه داد، اما به گفته استفانسون «پیغام‌های طالبان افزایش یافته است.»

با این حال، وی ابراز امیدواری کرد که این کمیته بتواند از طریق دیگر سازمان‌های همکار خود که در افغانستان حضور دارند، به زنان و دختران و معلولان کمک کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمیته سوئد برای افغانستان، در سال ۱۹۸۱ ، پس از اینکه شوروی افغانستان را اشغال کرد، با هدف امدادرسانی به آسیب‌دیدگان جنگ فعالیت خود را آغاز کرد و با تاسیس مدارس و مراکز درمانی، به هزاران زن و کودک و فرد دارای معلولیت خدمات ارائه کرد. ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در ژوئیه ۲۰۲۳، و پس از قرآن‌سوزی‌ها در سوئد، با انتشار پیامی گفت: «تا زمانی که به‌خاطر این عمل شوم از مسلمانان طلب عفو نشود، امارت اسلامی به توقف کل فعالیت‌های سوئد در افغانستان امر می‌کند. ارگان‌های مربوط امارت اسلامی موظف‌اند برای عمل به این امر عاجل دست‌به‌کار شوند.» طالبان از دیگر کشورهای اسلامی نیز خواست در تعامل و تماس با دولت سوئد تجدید نظر کنند.

پس از این اقدام طالبان، کمیته سوئد برای افغانستان در اطلاعیه‌ای خواستار رفع این محدودیت‌ها و فراهم‌ساختن زمینه فعالیت‌های بشردوستانه شد، اما طالبان محدودیت‌های وضع‌شده را لغو نکرد. براساس گزارشی که در وب‌سایت این کمیته منتشر شده است، «در سال ۲۰۲۲، بیش از ۱۳۳ هزار کودک که ۶۰ درصد آن‌ها دختر بوده‌اند، در بیش از سه هزار کلاس آموزشی مدارس این کمیته شرکت کردند».

دانش‌آموزان در یکی از کلاس‌های تحت حمایت کمیته سوئد برای افغانستان-facebook.com/swedishcommitteeforafghanistan
 

در این گزارش همچنین آمده است که بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بیمار که بیشتر آنان زنان‌اند هر سال از مراکز درمانی این کمیته خدمات دریافت می‌کنند. در ۴۰ سال گذشته فعالیت کمیته سوئد برای افغانستان در مناطق روستایی و دوردست و بر گروه‌های اقلیت متمرکز بوده است، و هر سال ضمن ارائه خدمات بهداشتی و آموزشی، زمینه اشتغال برای صدها نفر به‌ویژه زنان و افراد دارای معلولیت را نیز فراهم می‌کرد.