ادعای محسنی اژه‌ای: فرد کم‌توجه به قوانین را کف خیابان کیفر نمی‌کنیم

مشاور خامنه‌ای مدعی شد برخی مسئولان «به دلیل کارهای بی‌قاعده» تذکر دریافت کرده‌اند

درحالی‌که نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی خیابان‌ها را به صحنه جنگ علیه زنان مخالف حجاب اجباری بدل کرده‌اند، هیچ‌یک از مقام‌های حکومتی مسئولیت برخوردهای خشونت‌آمیز با شهروندان را برعهده نمی‌گیرند. در یکی از تازه‌ترین اظهارنظرها، غلامحسین محسنی اژه‌ای، رییس قوه قضاییه، ادعا کرد که جمهوری اسلامی نمی‌خواهد «هر فرد کم‌توجه به قوانین را در کف خیابان کیفر کند».

به گزارش خبرگزاری مهر، اژه‌ای مخالفان حجاب اجباری در ایران را «هنجارشکن» نامید و گفت در برخورد با آنان باید با «تدبیر، هماهنگی و همکاری عمل شود».

محسنی اژه‌ای در ادامه به «مسئولیت» ستاد عفاف و حجاب مستقر در وزارت کشور در این زمینه اشاره کرد و از هماهنگی با دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی برای شناسایی «عناصری» که به گفته او «به‌صورت سازمان‌یافته هنجارشکنی می‌کنند» خبر داد.

رییس دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، با شانه خالی کردن از مسئولیت برخوردهای خشونت‌آمیز با مردم، گفت که در این زمینه باید به گونه‌ای «تدبیر» کرد که «از خلاف شرع و سوءاستفاده دشمنان جلوگیری شود».

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مهدی فضائلی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، نیز با انتشار پستی در رسانه اجتماعی اکس مدعی شد که به‌تازگی برخی مسئولان «به‌دلیل کارهای بی‌قاعده» تذکر دریافت کرده‌اند. او با انتشار نقل قول علی خامنه‌ای که کشف حجاب را «حرام شرعی و حرام سیاسی» خوانده بود، نوشت: «دشمن با نقشه و برنامه وارد این کار شده، ما هم باید با برنامه و نقشه وارد بشویم؛ کارهای بی‌قاعده و بدون برنامه نباید انجام بگیرد».

روز پنج‌شنبه ۳۰ فروردین، سایت خبری تحلیلی رویداد۲۴ در گزارشی تصویری به‌نقل از برخی نزدیکان رییس مجلس شورای اسلامی ادعا کرد که در ماجرای بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها پای دولت ابراهیم رئیسی در میان است. جلیل محبی، دبیر سابق ستاد امر به معروف و نهی از منکر، هم در سخنانی گفت که بازگشت گشت ارشاد به خیابان «کار دولت» است.

گشت‌های موسوم به ارشاد پلیس امنیت اخلاقی تهران که چند ماه پس از کشته شدن مهسا امینی از سطح خیابان‌ها جمع‌ شده بودند، از روز شنبه ۲۵ فروردین در طرحی با عنوان «نور» بار دیگر به خیابان‌ها بازگشتند.

در یک هفته اخیر به‌تناوب ویدیوها و تصاویری از برخوردهای خشونت‌آمیز نیروهای سرکوبگر گشت ارشاد با زنان و دختران در رسانه‌های عمومی منتشر شد. برخی گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که شماری از دختران دانش‌آموز و زیر ۱۸ سال نیز بازداشت شده‌اند.

مادر نیکا شاکرمی، نوجوان جان‌باخته در جریان خیزش سراسری ۱۴۰۱، روز پنج‌شنبه از بازداشت دختر دیگرش آیدا شاکرمی به‌دلیل نداشتن حجاب اجباری خبر داد و اعلام کرد که او را از مرکز پلیس امنیت اخلاقی به زندان اوین و از آنجا به زندان زنان شهرری منتقل کرده‌اند.

بازگشت دوباره گشت ارشاد به خیابان‌ها اندکی پس از آن اترخ داد که علی خامنه‌ای در سخنرانی عید فطر به آتش‌ به اختیارها و ماموران حکومتی اختیار داد با «هنجارشکنی» در زمینه حجاب برخورد کنند.

اکنون بخش‌های مختلف حاکمیت ضمن دفاع از بازگشت گشت ارشاد به خیابان‌ها از پذیرفتن مسئولیت خشونت‌ها خودداری می‌کنند. رسول فلاحتی، امام‌جمعه رشت، در سخنانی اذعان کرد در شرایطی که رسانه‌های مخالف حجاب اجباری درگیر اخبار مربوط به اسرائیل‌اند، جمهوری اسلامی باید «فرصت را مغتنم بشمارد و برای مقابله با این بساط وارد میدان شود».

با وجود تلاش‌های نهادهای مختلف جمهوری اسلامی برای تحمیل حجاب اجباری به زنان، ویدیوها و تصاویری که از شهرهای مختلف ایران در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود آشکار می‌کند که زنان در مبارزه‌‌ای مدنی و به‌شکلی گسترده‌ دربرابر زور و اجبار حاکمیت ایستاده‌اند و و با پوشش اختیاری در خیابان‌ها و مکان‌های عمومی رفت‌وآمد می‌کنند.