ساخت پیاده‌راه در خیابان بابا‌طاهر همدان با وجود کشف آثار تاریخی ادامه دارد

در کمتر از یک هفته دو اثر تاریخی در جریان پروژه پیاده‌راه خیابان باباطاهر از دل خاک بیرون آمد

تصویری از عملیات احداث پیاده‌راه در خیابان باباطاهر همدان-ایرنا

گزارش‌های محلی حاکی از آن است که با وجود کشف اثر تاریخی دوم هم ساخت پیاده‌راه باباطاهر همدان ادامه دارد، درحالی‌که مدیرکل میراث فرهنگی همدان وعده داده بود عملیات ساخت پیاده‌راه در این خیابان با کشف بقایای یک اثر تاریخی متوقف خواهد شد.

کانال تلگرامی همدان‌گردش در گزارشی از ادامه روند پیاده‌راه‌سازی پرده برداشت و نوشت که به‌رغم درخواست میراث فرهنگی مسئولان شهرداری از توقف پروژه پیاده‌راه در خیابان باباطاهر خودداری می‌کنند.

حال‌آنکه محوطه تاریخی همدان به نام «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» در آستانه ثبت در میراث جهانی است و هرگونه ساخت‌و‌ساز در محوطه آن بدون در نظر گرفتن استاندارهای کاوش «تبعات احتمالی» دارد.

پافشاری شهرداری همدان برای ساخت پیاده‌راه در حالی است که در جریان گودبرداری و عملیات ساخت‌وساز و در کمتر از یک هفته دو اثر تاریخی در این منطقه کشف شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

روز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت، حین اجرای این پروژه و در عمق یک و نیم متری، دیواری از یک بنای تاریخی کشف شد. پس از انتشار خبر کشف این دیوار تاریخی، حمیدرضا حیدری، معاون میراث فرهنگی همدان، با استناد به برآوردهای اولیه گفت که این دیوار احتمالا متعلق به دوران متاخر اسلامی و حکومت ایلخانان است.

او همچنین گفت که عملیات کاوش در منطقه برای شناسایی پیشینه تاریخی اثر کشف‌شده و دیگر آثار احتمالی موجود در آن با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی آغاز خواهد شد.

هم‌زمان، محسن معصوم علیزاده، مدیرکل میراث فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی همدان، نیز مدعی شد که با کشف بنای تاریخی، روند ساخت پیاده‌راه متوقف شده است.

او گفت که با توجه به قرار داشتن خیابان باباطاهر در تاریخی‌ترین بافت همدان و پیش‌بینی کشف آثار تاریخی دیگر در این مکان، کارشناسان میراث فرهنگی از ابتدای اجرای طرح پیاده‌راه‌سازی بر روند اجرای کار نظارت داشتند.

بر مبنای گزارش‌ رسانه‌های محلی، برخلاف ادعای این مقام دولتی، عملیات ساخت پیاده‌راه در خیابان باباطاهر متوقف نشده است. روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت نیز در جریان اجرای این پروژه، دومین دیوار تاریخی در ضلع چپ خیابان باباطاهر از دل خاک بیرون آمد.

اینک در حالی که گزارش‌های محلی از ادامه پروژه پیاده‌راه‌سازی در خیابان باباطاهر خبر می‌دهد، مدیران میراث فرهنگی مدعی‌اند که منطقه «فریز» و عملیات متوقف شده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا، در گزارشی به نقل از معاون میراث فرهنگی همدان نوشت: «هم‌اکنون منطقه حفاری‌شده در ابتدای خیابان باباطاهر فریز شده ولی حدس زده می‌شود که آثار کشف‌شده مربوط به دوران متاخر اسلامی یا ایلخانی باشد اما این موضوع نیاز به بررسی بیشتری دارد.»

عملیات ساخت پیاده‌راه در همدان از اوایل اردیبهشت‌ماه با ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار آغاز شد. در این طرح، که شورای شهر همدان نیز آن را تایید کرده، قرار است پیاده‌راهی به طول ۸۰ و عرض ۳۵ متر ساخته شود.

این پیاده‌راه در محدوده منظر تاریخی هگمتانه تا همدان ایجاد می‌شود. این منظر از آرامگاه ابوعلی سینا تا آرامگاه باباطاهر در همدان امتداد دارد و تپه هگمتانه، بازار و بافت تاریخی را دربر می‌گیرد.

پرونده «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» پاییز سال گذشته برای ثبت در فهرست میراث جهانی به سازمان یونسکو ارسال شد و قرار است امسال درباره آن تصمیم‌گیری شود. 

استان همدان بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری دارد که بیش از هزار مورد آنها ثبت ملی شده‌اند.

بیشتر از فرهنگ و هنر