دادگاه حق‌السکوت ترامپ؛ رقابت بر سر جایگاه معاون

انتظار می‌رود ترامپ نامزدش برای معاونت ریاست‌جمهوری را در مجمع ملی جمهوری‌خواهان در ژوییه سال جاری اعلام کند

سناتور جی‌دی ونس (چپ) و سناتور تامی تابرویل (راست) پشت سر دونالد ترامپ ایستاده‌اند، دادگاه کیفری منهتن، ۱۳ مه ۲۰۲۴‌ــ REUTERS 

تمام جهان به یک صحنه تبدیل شده است و کانون توجه این هفته متمرکز بر دادگاه کیفری منهتن است، که بازیگران اصلی جمهوری‌خواهان جمع می‌شوند تا در آزمون گزینش یار انتخاباتی ۲۰۲۴ دونالد ترامپ شرکت کنند.

روز دوشنبه، سناتور جی‌دی ونس و سناتور تامی تابرویل برای نشان دادن حمایت در جلسه دادرسی پرونده حق‌السکوت رئیس‌جمهوری سابق به او ملحق شدند، و هنگام صحبت با خبرنگاران بیرون دادگاه، در انتقاد از پرونده‌ای که علیه ترامپ مطرح است همان سبک لفاظی او را تکرار کردند.

تابرویل، سناتور آلاباما، در تلاش برای دفاع از ترامپ، از این موضوع انتقاد کرد که او در دادگاه باید با نام آقای ترامپ صدا زده شودــ به‌جای پرزیدنت ترامپ‌ــ و دادستان‌ها را متهم کرد که رئیس‌جمهوری سابق را دچار «تالم روحی» می‌کنند.

تابرویل روز دوشنبه به خبرنگاران گفت: «از دادگاه مایوس شده‌ام.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«می‌شنوم: آقای ترامپ، آقای ترامپ. ایشان پرزیدنت ترامپ سابق است. قدری به او احترام بگذارید، منظورم این است که آن‌جا این‌جوری است، از احترام خبری نیست.

او در ادامه افزود: «این‌جا شهر نیویورک است، نماد کشور ما، و ما اتاق دادگاهی داریم که افسرده‌کننده‌ترین جایی است که تا به حال در آن بوده‌ام.

«سعی می‌شود به نامزد جمهوری‌خواهان برای انتخابات ریاست‌جمهوری امسال آمریکا تالم روحی وارد شود.»

ونس، سناتور اوهایو‌ــ و چنان که شایعه شده یکی از گزینه‌های اصلی مطرح برای همراهی ترامپ در انتخابات ــ نیز حضور داشت و نمایش [حمایتش] را به ایکس [توییتر سابق] برد، و ابراز احساس مشابهی داشت.

ونس روز دوشنبه در پستی نوشت: «از رئيس‌جمهوری انتظار دارند شش هفته این‌جا بنشیند و به حرف‌های هرچه مایکل کوهن در جهان است گوش بدهد. حالا دیگر مجاب شده‌ام که هدف اصلی این محاکمه شکنجه روانی است.»

ونس علاوه بر این در مورد گزارش‌ها مبنی بر اینکه ترامپ در اتاق دادگاه چرت می‌زده است، به دفاع از او برخاست.

این سناتور افزود: «من ۳۹ ساله‌ام و ۲۶ دقیقه این‌جا بوده‌ام و کم مانده است خوابم ببرد.»

لارنس اودانل، از ام‌اس‌ان‌بی‌سی (MSNBC)، اشاره کرد که این سناتورها در دادگاه درست پشت اریک ترامپ، پسر ترامپ، نشسته بودند‌ــ اریک تنها عضو خانواده ترامپ بود که برای حمایت از خوانده پرونده کیفری حضور داشت.

اودانل گفت: «این نیمکت آزمون گزینش نامزد معاون رئیس‌جمهوری خواهد بود، که درست پشت نیمکت اریک ترامپ قرار دارد.»

او در ادامه افزود: «تابرویل برای خوشنامی‌اش همین بس که صاف و جدی نشسته بود و گوش می‌داد، به بهترین نحوی که می‌توانست شنوا و پذیرای همه چیز بود، برداشت بعدی‌اش هرچه باشد. اما جی‌دی ونس اگر قصد نداشت چیزی را بپذیرد و بفهمد، واقعا هیچ دلیلی نداشت بیاید.»

انتظار می‌رود ویوک راماسوامی‌ــ نامزد سابق انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ و گزینه دیگری که شایعه انتخابش برای معاونت ریاست‌جمهوری مطرح است‌ــ در جلسه دادگاه ترامپ در روز سه‌شنبه شرکت کند.

این سه فرد تنها جمهوری‌خواهانی نیستند که از این محاکمه به‌منزله محل آزمون استفاده می‌کنند.

هفته گذشته، سناتور ریک اسکات رئیس‌جمهوری سابق را در جلسه استماع شهادت جنجالی استورمی دنیلز، ستاره فیلم‌های بزرگسال، در دادگاه همراهی کرد. کن پکستون، دادستان کل تگزاس و متحد وفادار ترامپ نیز در جلسه هفته گذشته حضور داشت.

کارزار انتخاباتی ترامپ هفته گذشته به اسوشیتدپرس گفت که قانون‌گذاران حاضر در جلسه داوطلبانه آمدند و دعوت رسمی نشده بودند.

گزینه رئیس‌جمهوری سابق برای یار انتخاباتی‌اش در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. پیش‌بینی می‌شود که او نامزدش برای معاونت ریاست‌جمهوری را در مجمع ملی جمهوری‌خواهان در ژوییه سال جاری اعلام کند، در این نشست او نیز به‌صورت رسمی به‌عنوان نامزد حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری معرفی خواهد شد.

اما هفته گذشته، فایل‌های صوتی که اکسیوس از یک مهمانی ناهار خصوصی به دست آورده است نظر او در مورد آن آزمون گزینش را فاش کرد.

این فایل صوتی، که اکسیوس به دست آورده است، در رویدادی ضبط شده است که ترامپ آخر هفته گذشته با حضور جمهوری‌خواهان رده‌بالا در اقامتگاه مارالاگو برگزار کرد. حاضران در این رویداد جمهوری‌خواهان حامی مالی عمده کارزار انتخاباتی‌ و رقبای فراوان سمت معاونت ریاست‌جمهوری ترامپ را شامل می‌شدند.

گزینه‌های احتمالی ترامپ برای یار انتخاباتی‌اش چند سناتور، نماینده، فرماندار و نامزدهای سابق ریاست‌جمهوری را شامل می‌شود.

ترامپ پس از آنکه به ۳۴ فقره دستکاری سوابق تجاری متهم شد که در رابطه با پرداخت حق‌السکوت به استورمی دنیلز، ستاره فیلم‌های بزرگسال، پیش از انتخابات ۲۰۱۶ بود تا او ادعاهایش در مورد رابطه‌ای در سال ۲۰۰۶ را مطرح نکند، از ۱۵ آوریل تحت محاکمه بوده است.

© The Independent