خداداد افشاریان، سهیل مهدی و پژمان راهبر؛ متهمان اصلی پرونده فساد هفت میلیون دلاری

«رشوه‌ها به شکل دلار و سکه طلا به مدیر فدراسیون‌ها، داوران و خبرنگاران پرداخت شده‌اند»

خداداد افشاریان، سهیل مهدی، مهدی تاج و پژمان راهبر، از متهمان پرونده فساد مالی در فوتبال ایران‌‌ــ ایندیپندنت فارسی

یکی از کارمندان فدراسیون فوتبال ایران روز چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی خبر داد که خداداد افشاریان، رئیس کمیته داوران، سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ و پژمان راهبر، سردبیر وب‌سایت ورزش۳، از متهمان اصلی پرونده جنجالی فساد مالی در فوتبال ایران‌اند.

این منبع مطلع مجموع مبالغی را که دست‌کم سه باشگاه فوتبال ایران به «چند مدیر فدراسیون فوتبال ایران، تعدادی داور لیگ برتری و بیش از پنج خبرنگار» پرداخت کرده‌اند، هفت میلیون دلار اعلام و تایید کرد که برخلاف ادعای مدیران شرکت مس و فدراسیون فوتبال، «فساد مالی» مذکور تنها مربوط به سال ۱۴۰۰ نیست و تا فروردین ۱۴۰۳ و فصل جاری لیگ برتر ایران ادامه داشته است.

او ادامه داد: «مدیران باشگاه‌های فولاد مبارکه سپاهان اصفهان، مس رفسنجان و مس کرمان در این پرونده‌های سریالی فساد مالی نقش داشتند و در روزهای اخیر بازجویی شدند. این رشوه‌ها با اهدافی همچون سوت زدن داوران به سود برخی تیم‌ها، تغییر هدفمند زمان برگزاری بازی‌ها و انتشار گزارش‌ها و مصاحبه‌هایی به سود یا ضرر باشگاه‌ها در سه فصل اخیر و به صورت دلار و سکه‌ بهار آزادی پرداخت شده‌اند. خداداد افشاریان، سهیل مهدی و پژمان راهبر هم به دلیل مشارکت در این پرونده فساد هفت میلیون دلاری و به‌عنوان دریافت‌کننده وجوه، به نهادهای قضایی و اطلاعاتی در تهران و کرمان احضار و پس از بازداشتی چندساعته، با قرار وثیقه و به‌طور موقت آزاد شده‌اند.»

این کارمند فدراسیون فوتبال ایران که بهمن‌ گذشته هم به ایندیپندنت فارسی از صرف هزینه ۹۰ میلیارد تومانی برای اعزام ۲۰۰ نیروی حکومتی به قطر برای تشویق تیم ملی فوتبال ایران خبر داده بود، حالا می‌گوید به «پیگیری قاطعانه» این پرونده و صدور احکام قضایی برای عاملان وقوع فساد مالی در فوتبال ایران امیدی ندارد، زیرا معتقد است «مهدی تاج احتمالا این پرونده را هم با سوءاستفاده از پشتوانه امنیتی و حکومتی‌اش مختومه خواهد کرد تا به مدیران و چهره‌های رسانه‌ای حامی او آسیبی وارد نشود».

مقام‌های فدراسیون فوتبال ایران و اعضای هیئت‌رئیسه آن در این مدت جز صدور یک بیانیه چندخطی در تلاش برای رفع اتهام از خود کاری نکرده‌اند و تاکنون حاضر نشده‌اند درباره جزئیات این پرونده و برنامه‌هایشان برای مقابله با فساد مالی و پرداخت رشوه در فوتبال ایران مصاحبه کنند.

با این حال خبرگزاری تسنیم هم تایید کرده که یکی از معاونان سابق شرکت مس ایران که جزو متهمان «پرونده بزرگ فساد در فوتبال» محسوب می‌شود، تحت تعقیب قضایی قرار گرفته است. تسنیم از این مدیر با نام اختصاری «میم.الف» یاد کرد و در توصیف او نوشت که «به مداخله در مسائل و فعالیت‌های ورزشی علاقه‌مند بوده و با سرمربی و مدیرعامل وقت تیم فوتبال در مقطع بروز تخلف‌های موردذکر، ارتباط نزدیکی داشته است».

سیدمهدی سیدعلی، داور مطرح فوتبال ایران که سال گذشته بر اساس قانون جدید فدراسیون فوتبال ایران مبنی بر بازنشستگی داوران ۴۵ ساله، مجبور شد از دنیای داوری خداحافظی کند، تیرماه ۱۴۰۲ در گفت‌وگو با خبرگزاری آنا، از فساد مالی و پرداخت رشوه‌های فراوان به داوران فوتبال در ایران پرده برداشته بود. او در این افشاگری به موردی از پرداخت رشوه به خود در جریان مسابقات لیگ برتر فوتبال ایران اشاره کرده و گفته بود فردی که سه سال قبل رئیس هیئت فوتبال یک استان بود و اکنون نیز مدیرعامل یک تیم صنعتی است، به او چند عدد سکه بهار آزادی داد تا با نوع قضاوتش، نتیجه مسابقه را به نفع تیم استان او تغییر دهد، اما او از دریافت سکه‌ها خودداری کرد.

چند روز بعد از آن، یکی از کارمندان فدراسیون فوتبال ایران در گفت‌وگویی اختصاصی با ایندیپندنت فارسی، نام این مدیر رشوه‌دهنده را علی قرایی اعلام کرد. او مدیرعامل فعلی باشگاه مس کرمان است که سه سال قبل در زمان پیشنهاد اهدای سکه‌ به سیدعلی، رئیس هیئت فوتبال استان کرمان بود و برای بهبود جایگاه تیم مس رفسنجان در جدول لیگ برتر تلاش می‌کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از سوی دیگر، در حالی‌ که برخی خبرگزاری‌های ورزشی در ایران مانند وب‌سایت فوتبال۳۶۰، متعلق به عادل فردوسی‌پور، در روز دوشنبه هفته جاری اعلام کرده بودند که سهیل مهدی، رئیس کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ، از سمتش استعفا کرده است، روزنامه اعتماد روز سه‌شنبه اعلام کرد که او در محل کارش حاضر شده و بحثی در مورد استعفای او مطرح نشده است. حیدر بهاروند، رئیس سازمان لیگ در فدراسیون فوتبال، هم به این روزنامه گفت: «ما تنها در صورتی می‌توانیم کسی را از کار برکنار کنیم که حکم دادگاه برایش صادر شده باشد.»

شهرآرانیوز هم در گزارشی، از ردوبدل شدن «۶۰۰ سکه بهار آزادی» در این پرونده جنجالی خبر داد و نوشت که دریافت‌کننده این رشوه‌های پنهانی «مسئولان شاخص فدراسیون فوتبال» بوده‌اند.

اعتمادآنلاین نیز در گزارشی با طرح درخواست استعفای گروهی هیئت‌رئیسه و مدیران فدراسیون فوتبال، نوشت: «طبق اطلاعاتی که خبرنگار اعتمادآنلاین به دست آورده، چند مدیر ارشد فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ، تعدادی مدیر برجسته ورزشی و چند چهره مشهور رسانه‌ای بازداشت و در دادگاه حاضر شده‌اند؛ دادگاهی که گویا جلسه نخست آن دیروز (سه‌شنبه) برگزار شد و سه نفر از این افراد در آن حضور یافتند. در همین رابطه شنیده شده است که تعدادی دیگر از مدیران فوتبال هم احضار و سوال و جواب شدند.»

اهالی فوتبال در سال‌های اخیر بارها به پرداخت رشوه از سوی باشگاه‌ها به داوران و مدیران فوتبال ایران برای دستکاری در نتایج بازی‌ها اشاره کرده‌اند، اما این موارد تاکنون به صدور حکم قضایی برای خاطیان منتهی نشده و تنها محرومیت چندماهه شماری از داوران از قضاوت در لیگ برتر را به دنبال داشته است. خبر پرداخت رشوه علی فتح‌الله‌زاده، مدیرعامل وقت استقلال تهران، به مرتضی کریمی، کمک‌داور دربی تهران، اقدام محسن قهرمانی در دریافت مقداری دلار و سکه بابت سوت زدن به نفع سپاهان اصفهان در دیدار با پرسپولیس و همچنین ترفند مدیران فولاد مبارکه اصفهان در پنهان‌ کردن سکه‌های طلا میان بسته‌های گز که مورد آخر آن در مصاحبه محمد دادکان، رئیس سابق فدراسیون فوتبال ایران، افشا شد، از جمله پرونده‌های تاییدشده فساد مالی در سال‌های گذشته محسوب می‌شوند.

مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال ایران که جزو مدیران سابق فولاد مبارکه و باشگاه سپاهان اصفهان محسوب می‌شود، در این پرونده جدید هم مانند سال‌های قبل و پرونده‌هایی نظیر جعل امضا در این فدراسیون، ترجیح داده است سکوت کند. این درحالی است که یکی از کارمندان مجتمع فولاد مبارکه اصفهان روز ۱۶ آذر در گفت‌وگو با ایندیپندنت فارسی، فاش کرد که دلیل برکناری محمدرضا ساکت از مدیرعاملی باشگاه ورزشی سپاهان، اثبات اختلاس مالی او در این باشگاه به مبلغ ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. ساکت دو دهه قبل با حمایت همه‌جانبه مهدی تاج وارد فوتبال ایران شد.

بیشتر از فوتبال