حمله به رفح اسرائيل را با شکست راهبردی بزرگی مواجه خواهد کرد

مقابله با رفتارهای جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی آن، از جمله حماس، مستلزم همکاری‌های منطقه‌ای درازمدت است

در حالی که دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، بر لزوم اجرایی شدن طرح حمله نظامی به شهر رفح اصرار دارد، مقام‌های دولت آمریکا احساس می‌کنند همه فرصت‌های‌ لازم به‌منظور متقاعد کردن تل‌آویو برای به‌کارگیری دیدگاه واشینگتن در مورد چگونگی پایان دادن به جنگ در غزه و دستیابی به صلح پایدار در خاورمیانه را از دست داده و دو طرف بیش از هر زمان دیگری در رسیدن به هدف مشترک یعنی شکست دادن حماس از هم فاصله گرفته‌اند.

در همین راستا، کورت کمبل، معاون وزیر خارجه آمریکا، در کنفرانس اخیر جوانان ناتو در میامی گفت: «فکر می‌کنم از برخی جهات، درباره نظریه پیروزی با هم اختلاف نظر داریم. گاهی اوقات وقتی به‌دقت به حرف‌های مقام‌های اسرائیلی گوش می‌کنیم، می‌شنویم که آن‌ها عمدتا درباره نوعی پیروزی تمام‌عیار و پیروزی کامل در میدان نبرد حرف می‌زنند. تصور نمی‌کنم که دستیابی به چنین پیروزی محتمل باشد.»

به‌رغم تعهد بایدن به «حمایت پایدار» از امنیت اسرائیل، مقام‌های آمریکایی بر این باورند که راهبرد کنونی اسرائیل با وجود هزینه‌های انسانی و ویرانی‌ها عظیمی که به همراه دارد، قادر نیست هدف موردنظر را محقق کند. علاوه بر آن، اجرایی شدن این راهبرد می‌تواند به اهداف گسترده‌تر آمریکا و اسرائیل در خاورمیانه ضربه‌ شدیدی وارد کند.

سفر هیئت آمریکایی به منطقه

از سوی دیگر، مقام‌های اطلاعاتی، دیپلمات‌ها و رهبران نظامی آمریکا و اسرائیل درباره آینده ابراز نگرانی می‌کنند؛ به‌ویژه اگر جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، که روز یکشنبه همراه با برت مک‌گورک، هماهنگ‌کننده شورای امنیت ملی آمریکا در امور خاورمیانه، آموس هاکستین، مشاور ارشد حوزه انرژی کاخ سفید، و درک شولی، مشاور وزیر خارجه آمریکا، به منطقه سفر خواهد کرد، نتواند به نتایج مثبتی دست یابد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از این آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، در جریان سفر به اوکراین گفته بود: «در طول چند ماه گذشته ما با متحدانمان در جهان عرب و خارج از آن تلاش‌های زیادی انجام داده‌ایم. اما لازم است اسرائيل هم دست‌به‌کار شود و آنچه را برای آینده لازم است، انجام دهد». بلینکن گفت: «هرچند اسرائيل می‌گوید که قصد ندارد کنترل نوار غزه را به دست گیرد، نمی‌توان اجازه داد که حماس بار دیگر در غزه قدرت بگیرد و همه‌جا را هرج‌ومرج فرا گیرد. باید برای آینده نوار غزه برنامه مشخصی وجود داشته باشد و اسرائيل هم ایده‌هایش را مطرح کند.»

مخالفت نتانیاهو با راه‌حل دوکشوری

با آنکه بحث راه‌حل دوکشوری همه‌جا مطرح می‌شود، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، راه‌حل دو کشوری را که ایالات متحده و اکثر کشورهای جهان در طول چند دهه گذشته بر اجرای آن اصرار دارند، «بزرگ‌ترین پاداشی که می‌توان به تروریست‌ها داد» توصیف کرده است و می‌گوید به‌محض ایجاد چنین کشوری، حماس و جمهوری اسلامی ایران بی‌درنگ آن را تحت کنترل قرار خواهند داد.

پیشنهاد نتانیاهو این است که کنترل نوار غزه هم مانند کرانه باختری به فلسطینی‌ها واگذار شود، مشروط بر اینکه اسرائيل حاکمیت مستقلی را که در کرانه باختری دارد، در نوار غزه هم حفظ کند. اما دولت بایدن این طرح را گامی به سمت ادامه درگیری می‌داند. به باور مقام‌های اطلاعاتی آمریکا، شکست کامل حماس کار آسانی نیست و در گزارشی سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا در فوریه گذشته هم آمده که اسرائيل ممکن است تا سال‌ها با مقاومت مسلحانه جنبش حماس مواجه باشد.

به همین دلیل، مقام‌های دولت‌ آمریکا از نخستین ماه‌های جنگ تاکید داشتند که برای توقف فوری جنگ و آزادی گروگان‌ها باید راهبرد زمین سوخته جایگزین تاکتیک‌های دیگر شود.

راهبرد زمین سوخته

در حالی که آمریکا به همکاری اطلاعاتی‌ با اسرائيل ادامه می‌دهد، واشینگتن‌پست به نقل از مقام‌های آمریکا نوشت: «ممکن است دانستن نحوه استفاده دقیق از اطلاعاتی که ایالات متحده ارائه کرده است، دشوار باشد».

مقام‌های آمریکایی اذعان می‌کنند که با ادامه شکست مذاکرات تحت حمایت آمریکا برای آزادی گروگان‌های اسرائیلی در ازای آتش‌بس موقت، متقاعد کردن اسرائیلی‌ها برای تغییر مسیر جنگ دشوارتر شده است.

از سوی دیگر، دیوید پترائوس، ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا، گفت که عملیات نظامی اسرائيل در نوار غزه بدون توجه به چالش‌های ناشی از جنگ، بازسازی زیرساخت‌های ویران‌شده نوار غزه و رسیدگی به وضعیت معیشتی غیرنظامیان فلسطینی، باعث می‌شود حماس بار دیگر در میان ساکنان خشمگین غزه محبوب شود.

آلون پینکاس، دیپلمات پیشین اسرائیلی، گفت: «تهاجم گسترده به رفح نه‌تنها به کشته شدن غیرنظامیان بیشتری منجر می‌شود، بلکه اسرائيل را در باتلاقی عمیق گرفتار خواهد کرد. به باور این کارشناس اسرائيلی، سرنگونی حماس تنها از طریق ابزارهای دپیلماتیک امکان‌پذیر خواهد بود.

به گفته مقام‌های آمریکایی، تلاش‌های دولت بایدن تنها معطوف به حفظ روابط حیاتی مصر و اسرائیل نیست، بلکه واشینگتن به دنبال افزایش همکاری با کشورهای عربی است، زیرا مقابله با رفتارهای جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های نیابتی آن از جمله حماس، مستلزم همکاری‌های منطقه‌ای درازمدت است. افزون بر اینکه همکاری میان دوطرف به تضمین روند صلح و بازسازی غزه به‌عنوان بخشی از کشور جدید فلسطینی کمک خواهد کرد.

برگرفته از روزنامه الشرق‌الاوسط

 
دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه