مذاکره ریاض با ایرباس و بویینگ برای ورود به زنجیره تولید قطعات هواپیما

شرکت هواپیمایی ملی عربستان سعودی بزرگ‌ترین سفارش خرید تاریخ ۸۰ ساله این شرکت را به ایرباس داد

عکس تزیینی از نمایشگاه صنعت هواپیمایی‌ــ AFP

گزارش‌ها حاکی از آن است که عربستان سعودی در راستای افزایش سهم این کشور در تولید، مشغول مذاکره با بویینگ و ایرباس است تا آلومینیوم و تیتانیوم عربستان سعودی مجوز استفاده در هواپیماهای این دو غول صنعت هواپیماسازی را بگیرد. در همین حال، این کشور بزرگ‌ترین سفارش تاریخ هواپیمایی‌ ملی‌اش را به شرکت ایرباس داده است.

به گزارش بلومبرگ، کسب مجوز احتمالا به این دو شرکت هواپیماسازی کمک خواهد کرد تا بر برخی مشکلات از جمله تهیه مواد خام غلبه کنند. عربستان سعودی نیز در حال بحث و مذاکره است تا قطعات بیشتری را در داخل کشور تولید کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عربستان سعودی در راستای تنوع‌بخشی به اقتصادش، در تلاش است تا به مرکز جدید استخراج فلزات و معادن تبدیل شود. مذاکره با غول‌های صنعت هواپیماسازی برای تامین فلزات مورد نیاز آن‌ها در حالی صورت می‌گیرد که این کشور در نظر دارد سفارش‌های بزرگی برای خرید هواپیما ثبت کند. شاهزاده محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، قصد دارد از طریق نوسازی بخش هوانوردی و تاسیس شرکت‌های هواپیمایی جدید، صنعت حمل‌و‌نقل این کشور را متحول کند.

شرکت هواپیمایی ملی عربستان سعودی روز دوشنبه ۲۰ مه اعلام کرد که ۱۰۵ هواپیما به ایرباس سفارش داده است‌ــ که بزرگ‌ترین سفارش تاریخ ۸۰ ساله این شرکت هواپیمایی محسوب می‌شود. این شرکت قصد خرید هواپیماهای بیشتری داشت اما موفق نشد تعداد محموله‌های تحویلی پیش از سال ۲۰۳۲ را افزایش دهد.

به گزارش سی‌ان‌ان، به نقل از ابراهیم العمر، مدیرکل سعودی گروپ‌، اولین محموله هواپیماها در سه‌ماهه اول سال ۲۰۲۶ تحویل داده خواهد شد. ناوگان هوایی فعلی سعودی گروپ متشکل از ۹۳ ایرباس و ۵۱ بویینگ است.

شرکت بویینگ سال گذشته برای بررسی تولید تیتانیوم با درجه مورد استفاده در صنعت هواپیمایی در عربستان سعودی، تفاهم‌نامه‌ای با شرکت سعودی تصنیع امضا کرد. این شرکت حدود ۱۰ درصد اسفنج تیتانیوم جهان را تولید می‌کند، که ماده‌ای حیاتی برای صنعت هواپیمایی است.

عربستان سعودی در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار در بخش هوانوردی سرمایه‌گذاری کند، و چنان که در راهبرد ملی گردشگری‌اش اعلام شده، امیدوار است تا سال ۲۰۳۰، سالانه ۱۵۰ میلیون گردشگر جذب کند.

بیشتر از جهان