از خمیردندان تا شکلات؛ ۱۰ محصول خوراکی و بهداشتی که از نفت به دست می‌آید

پوشش شکلات‌ از موم پارافین مخصوص مواد غذایی تهیه شده است که از مواد پتروشیمی به دست می‌آید

عکس تزئینی - تصویر چند تکه شکلات در ظرف - canva

نفت، این سوخت فسیلی فراگیر، نه‌تنها به خودروها نیرو می‌رساند و خانه‌ها را گرم می‌کند، که به شکلی شگفت‌آور در بسیاری از اقلام مورد نیاز ما در گوشه‌وکنار زندگی پنهان است. محصولات نفتی در بیش از ۶۰۰۰ ماده غذایی و محصولات بهداشتی و آرایشی وجود دارند. لایوساینس در گزاشی ۱۰ محصول نفتی را که در زندگی روزانه استفاده می‌شوند برشمرده است. 

شکلات 

پوشش خارجی شکلات‌ موم پارافین مخصوص مواد غذایی است که از مواد پتروشیمی، زغال سنگ و روغن شل به دست می‌آید. این ماده پس از ترکیب با شکلات هم سبب سفت شدن آن و هم موجب درخشندگی‌اش می‌شود، و به این دلیل که شکلات نقطه ذوب پایینی دارد به سفت ماندن آن در دمای پایین کمک می‌کند. البته نتایج پژوهشی که سازمان ایمنی غذای اروپا در سال ۲۰۲۳ انجام داد، نشان می‌دهد که مصرف این محصول نفتی بی‌خطر است و جای نگرانی ندارد.  

خمیردندان 

خمیردندان هم حاوی مشتقات نفتی مانند پلی اتیلن گلیکول است که به دلایل مختلف ازجمله برای طعم‌دهندگی، خواص ضد باکتریایی و نوع بافتی که به خمیردندان می‌دهد به آن اضافه می‌شود. همچنین برخی تولید‌کننده‌ها از ماده نفتی پلوکسامر ۴۰۷ برای حل شدن خمیردندان در آب استفاده می‌کنند. 

عطر 

وقتی به مچ دستتان عطر می‌زنید احتمالا استخوان‌‌ حیواناتی را روی دستتان می‌مالید که مدت‌ها پیش مرده‌اند. بسیاری از عطرها به جای اسانس‌های طبیعی روغن‌هایی دارند که مشتقات نفتی‌اند. برای مثال، رایحه چوب و عنبر از مشتقات نفتی تامین می‌شوند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رنگ 

پلیمرهای پلاستیکی افزوده‌شده به رنگ‌‌ها، آنها را دربرابر آب مقاوم‌ می‌کند و باعث ماندگاری بیشتر‌ رنگ می‌شود. رنگ‌های پلاستیکی به‌خوبی به سطوح می‌چسبند و در مقایسه با رنگ‌های طبیعی کمتر ترک می‌خورند. 

قرص 

بسیاری از قرص‌ها برای اینکه راحت بلعیده شوند و به هم نچسبند با پوشش پلاستیکی تولید می‌شوند. این پوشش مصنوعی با جلوگیری از تجزیه مواد فعال به ماندگاری بیشتر قرص‌ها کمک می‌‌کند. 

بستنی وانیلی 

از روغن‌های مصنوعی و ترکیبی مشتق‌شده از نفت برای طعم‌دهنده‌های غذایی مانند وانیل، بادام و لیمو مورد استفاده می‌شوند. این طعم‌‌دهنده‌های ارزان و همه‌کاره طیف گسترده‌ای از طعم‌ها را فراهم می‌کنند. 

وازلین

ژل نفتی مشهور به وازلین یکی از مشتقات نفتی است که برای مقاصد مختلف ازجمله محافظت از پوست و مرطوب کردن آن استفاده می‌شود. وازلین محصولی بی‌ادعا و سودمند است که از درمان پوست ترک‌خورده و خشک گرفته تا محافظت از  پوست پس از خالکوبی کاربرد دارد. 

ملین‌ها 

ملین‌ها از پلی اتیلن گلیکول ساخته می‌شوند که فراورده‌ای نفتی است و در خمیر دندان هم یافت می‌شود. پلی اتیلن گلیکول آب را به روده بزرگ هدایت می‌کند، مدفوع را نرم‌تر و کار دفع را آسان‌تر می‌کند. 

کرم اصلاح 

کرم اصلاح حاوی روغنی به نام ایزوپنتان است که از نفت خام به دست می‌آید. ایزوپنتان به تجزیه سبوم یا ماده چرب روی پوست انسان کمک می‌کند و باعث می‌شود موها بلند شوند. به این ترتیب کار اصلاح و تراشیدن موها آسان‌تر می‌شود. 

خوش‌بوکننده هوا 

اغلب خوشبو‌کننده‌ها، که رایحه‌های دلپذیر و ماندگاری ایجاد می‌کنند، حاوی روغن‌های مشتق‌شده از نفت‌اند. این روغن‌های مصنوعی رایحه‌های رایج را یاداوری می‌کنند و به گونه‌ای ساخته شده‌اند که به‌ مرور و به‌ آرامی رایحه ماندگاری را تولید می‌کنند. 

بیشتر از زندگی