تنش طالبان و جمهوری اسلامی بر سر اداره کنسولگری افغانستان در مشهد

وزارت خارجه طالبان مولوی نصیراحمد حقانی، معاون سفارت افغانستان در تهران را برای سمت سرکنسول جدید در مشهد معرفی کرده‌ است

ساختمان کنسولگری افغانستان در شهر مشهد -شبکه‌های اجتماعی

وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران، پنج‌شنبه دهم خرداد (۳۰ مه)، از رژیم طالبان خواست که تغییر و تحول در کادر کنسولی در آن کشور را براساس کنوانسیون ۱۹۶۳ وین و مطابق روش‌های مرسوم بین‌المللی انجام دهد.  

ناصر کنعانی، سخن‌گوی این وزارتخانه در کنفرانس خبری گفت که درخواست طالبان برای تغییر کادر سرکنسولگری افغانستان در مشهد در دیدار ۲۹ اردیبهشت سال‌ جاری میان امیرخان متقی، وزیرخارجه این گروه، و سید رسول موسوی، مدیر کل آسیای جنوبی وزارت امورخارجه، مطرح شده است. 

او گفت: «به ایشان (وزیرخارجه طالبان) توضیح داده شد که تعیین و تغییر کارکنان در هر پست کنسولی از اختیارات دولت فرستنده است، ولی آنان باید از راه‌های مرسوم به دولت پذیرنده معرفی شوند و پس از اخذ موافقت دولت پذیرنده و دریافت روادید برای ماموریت تعریف‌شده وارد کشور پذیرنده شوند و در ماموریت مشخص‌شده به کار مشغول شوند.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این در حالی است که عبدالجابر انصار، در مقام سرکنسول حکومت پیشین افغانستان در مشهد کار می‌کند. اما گفته می‌شود که وزارت خارجه طالبان مولوی نصیراحمد حقانی، معاون سفارت افغانستان در تهران، را در مقام سرکنسول جدید مشهد معرفی کرده‌ است. 

برخی از منابع در میان طالبان ادعا کردند که ماموریت عبدالجابر انصار در مشهد در ششم خرداد ماه سال‌ جاری پایان یافته است. 

کنسولگری افغانستان در مشهد، چهارشنبه ۹ خرداد (۲۹ مه)، اعلام کرد که برای ارائه خدمات هیچ‌گونه منع قانونی وجود ندارد و خدمات کنسولی همچنان ادامه دارد. 

در اطلاعیه این کنسولگری آمده است: «محدودیت تحمیل‌شده ریاست کنسولی کابل (اشاره به رژیم طالبان) غیرحرفه‌ای، خلاف قانون و فاقد اعتبار است و نمایندگی سیاسی و کنسولگری جمهوری اسلامی افغانستان در مشهد با اراده قوی، استقلال و مصونیت، براساس عرف و قواعد بین‌المللی و مراعات کردن قوانین کشور میزبان (ایران) در عرصه خدمت‌گذاری صادق بوده است.» 

در اطلاعیه این کنسولگری آمده است که اسناد این نمایندگی مورد تایید نهادهای معتبر جمهوری اسلامی ایران و نهادهای بین‌المللی است و مانند دوران پس از فروپاشی حکومت افغانستان بی‌وقفه به مهاجران خدمات‌رسانی می‌کند و مشروعیتش را حفظ خواهد کرد.  

کنسولگری افغانستان در مشهد جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نکرده است.  

جمهوری اسلامی ایران در هفتم اسفند ۱۴۰۱ سفارت افغانستان در تهران را به طالبان واگذار کرد و پای دیپلمات‌های طالبان به آن کشور باز شد. آنان اینک می‌کوشند کنسولگری افغانستان در مشهد را در کنترل داشته باشند. 

بیش از ۴ میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می‌کنند و با حضور این شمار از مهاجران، سفارت افغانستان و نمایندگی‌های آن درآمد زیادی دارند. مهاجران برای دریافت و تمدید گذرنامه و خدمات کنسولی به سفارت و کنسولگری‌ها رجوع می‌کنند و برای این خدمات باید پول بپردازند. 

پس از سرنگونی حکومت پیشین افغانستان، میزان دقیق عواید سفارت‌ و کنسولگری این کشور در ایران مشخص نیست، چون این عواید تاکنون به حکومت طالبان منتقل نمی‌شد. به نظر می‌رسد که یکی از هدف‌های اصلی طالبان برای کنترل سفارت و کنسولگری‌های افغانستان در ایران دسترسی به عواید مالی آنان است. 

جمهوری اسلامی ایران روابط نزدیک با رژیم طالبان برقرار کرده است و هیات‌های متعددی از طالبان به این کشور سفر می‌کنند. تهران امیدوار است که با حمایت از طالبان تهدید شاخه خراسان دولت اسلامی (داعش) را دفع کند یا کاهش دهد. این در حالی است که داعش و گروه‌های تروریستی دیگر، که امنیت ایران را تهدید می‌کنند، در افغانستان حضور و فعالیت دارند.  

بیشتر از جهان