اسرائیل طرح سه‌مرحله‌ای آتش‌بس ارائه کرد؛ حماس واکنش مثبت نشان داد

جو بایدن، که به‌دلیل انتخابات آمریکا برای توقف درگیری غزه تحت فشار است، گفت: «زمان خاتمه این جنگ فرا رسیده است»

جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا،‌ روز جمعه پیشنهاد سه مرحله‌ای اسرائیل برای آتش‌بس جنگ غزه را در ازای آزادی گروگان‌های اسرائیلی مطرح کرد و گفت: «زمان پایان دادن به این جنگ فرا رسیده است.»

به گزارش رویترز، مرحله اول آتش‌بسی ۶ هفته‌ای است که در آن نیروهای اسرائیلی از «تمام مناطق پرجمعیت» غزه عقب‌نشینی می‌کنند،‌ برخی از گروگان‌ها ازجمله افراد مسن و زنان در ازای صدها اسیر فلسطینی آزاد می‌شوند، غیرنظامیان فلسطینی می‌توانند به خانه‌هایشان بازگردند و روزانه ۶۰۰ کامیون کمک بشردوستانه وارد این منطقه می‌شود. در این مرحله، حماس و اسرائیل درباره آتش‌بس دائمی مذاکره خواهند کرد.

جو بایدن در توضیح این مرحله از آتش‌بس گفت: «تا زمانی که حماس به تعهداتش عمل کند این مرحله ادامه خواهد داشت.» بنا بر این طرح، اگر مذاکرات بیش از ۶ هفته طول بکشد، آتش‌بس موقت تا زمانی که مذاکرات ادامه ‌یابد تمدید می‌شود.

رییس‌جمهوری آمریکا درباره مرحله دوم گفت که مبادله‌ای برای آزادی همه گروگان‌های زنده، ازجمله سربازان مرد، صورت خواهد گرفت، نیروهای اسرائیلی از غزه خارج خواهند شد و آتش‌بس دائمی آغاز خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مرحله سوم  طرح بازسازی بزرگ برای غزه و بازگرداندن اجساد گروگان‌ها به خانواده‌هایشان است.

بایدن، که به‌دلیل انتخابات آمریکا برای توقف درگیری در غزه تحت فشار است، گفت: «زمان پایان یافتن این جنگ فرا رسیده است.»

در واکنش به این پیشنهاد، که حماس آن را از قطر دریافت کرده است، اعضای این گروه شبه‌نظامی اعلام کردند که نگاهشان به این پیشنهاد سه مرحله‌ای مثبت است.

گروه حماس با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که آماده است با هر پیشنهادی مبنی بر آتش‌بس دائمی، خروج نیروهای اسرائیلی، بازسازی غزه، بازگشت آوارگان و قرارداد مبادله اسرا «به‌شکل مثبت و سازنده» تعامل کند.

در سوی دیگر نیز دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، اعلام کرد که او به تیم مذاکره‌کننده‌اش اجازه داده است این توافق را ارائه کنند. دفتر نتانیاهو در عین حال تاکید کرد که «جنگ تا دستیابی به همه اهداف، ازجمله بازگشت گروگان‌ها و نابودی حماس، پایان نخواهد یافت.»

جدا از این، ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهایش پس از روزها درگیری شدید به عملیات در منطقه جبالیا در شمال غزه پایان داده‌اند. نیروهای اسرائيلی نیز اعلام کردند که برای هدف قرار دادن «آخرین منطقه اصلی حماس» جست‌وجوهایی در رفح انجام داده‌اند.

جنگ غزه روز هفتم اکتبر و زمانی آغاز شد که افراد مسلح به رهبری حماس به جنوب اسرائیل یورش بردند و، براساس آمار اسرائیل، یک هزار و ۲۰۰ نفر را کشتند و بیش از ۲۵۰ نفر را ربودند.

پس از آن، اسرائیل به نوار غزه حمله کرد و وعده داد که تا نابودی حماس دست از جنگ برنمی‌دارد. مقامات بهداشتی فلسطین تخمین می‌زنند که از زمان حمله اسرائیل به غزه بیش از ۳۶ هزار و ۲۸۰ نفر در غزه کشته شده‌اند. سازمان ملل هم می‌گوید که بیش از یک میلیون نفر با سطوح «فاجعه‌بار» گرسنگی روبه‌رو شده‌اند و قحطی در بخش‌هایی از غزه فراگیر شده است.

مذاکرات آتش‌بس، با میانجی‌گری مصر، قطر و برخی از کشورهای دیگر، بارها متوقف شده است و اسرائیل و حماس هرکدام  یک‌دیگر را دلیل این عدم پیشرفت می‌دانند.

بایدن در سخنرانی‌ روز جمعه از اسرائیل خواست دربرابر فشار کسانی که برای ادامه جنگ فشار می‌آورند مقاومت کند و فرصت آتش‌بس را از دست ندهد.

او افزود: «عده‌ای می‌خواهند غزه را اشغال کنند. آنها می‌خواهند سال‌ها به جنگ ادامه دهند و گروگان‌ها برای آنها اهمیتی ندارند. من از رهبری اسرائیل خواسته‌ام که با وجود فشارهای احتمالی از این توافق حمایت کند.»

با وجود شکاف حزبی در ایالات متحده، رهبران سنای ایالات متحده، به رهبری دموکرات‌ها، و مجلس نمایندگان، به رهبری جمهوری‌خواهان، به نشانه حمایت از اسرائیل روز جمعه از نتانیاهو برای سخنرانی در نشست مشترک کنگره دعوت کردند.

این دعوت در حالی صورت گرفت که حمله هوایی اسرائیل به اردوگاه آوارگان رفح در روز یکشنبه به کشته شدن ۴۵ فلسطینی و ابراز خشم و انزجار جهانی منجر شد. بایدن روز جمعه در این زمینه گفت: «مردم فلسطین در این جنگ جهنم محض را تحمل کرده‌اند و همه ما تصاویر وحشتناک آتش‌سوزی مرگبار رفح را در اوایل این هفته دیده‌ایم.»

جنگ غزه بایدن را در تنگنای سیاسی قرار داده است. او از یک طرف از طرفداران سرسخت اسرائیل است و مایل است از حمایت مالی و حمایت جامعه طرفدار اسرائیل در ایالات متحده اطمینان حاصل کند و از سوی دیگر، برخی از اعضای حزب دموکرات، به‌دلیل رنجی که این جنگ برای غیرنظامیان ایجاد کرده است، از حمایت رییس‌جمهوری آمریکا از نتانیاهو خشمگین‌اند.

بیشتر از جهان