میانگین قیمت مسکن در شمال تهران در سه سال، متری ۳۰۰ میلیون تومان افزایش یافت

در یکی از آگهی‌های فروش، خانه‌ای ویلایی ۳۰ سال ساخت با متراژ ۳۷۵ مترمربع در منطقه زعفرانیه تهران با شرایطی مانند چهار پارکینگ و امکانات رفاهی ویژه ۱۳۵ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده که به معنای متری ۳۶۰ میلیون تومان است

منازل منطقه زعفرانیه تهران‌ــ  اقتصاد نیوز

قیمت خانه‌های ویلایی و آپارتمان‌های متراژ بالا در مناطق شمالی شهر تهران در سه سال گذشته به طور میانگین سه تا پنج برابر افزایش یافته و رصد فایل‌های موجود در سایت‌های فروش املاک نشان می‌دهد که قیمت خانه در این مناطق در این مدت از میانگین متری ۵۸ میلیون تومان به بیش از ۳۵۰ میلیون تومان رسیده است.

این درحالی است که رکود حاکم بر بازار مسکن نیز از سرعت رشد قیمت مسکن در مناطق شمالی پایتخت نکاسته است.

مبالغ رهن و اجاره برخی ویلاهای شمال شهر تهران گاه با قیمت خرید ملک در مناطق دیگر پایتخت برابری می‌کند و ودیعه‌های میلیاردی و اجاره‌‌های چند ده‌میلیونی پای ثابت بسیاری از آگهی‌های اجاره‌ خانه‌های ویلایی و آپارتمان‌های بیش از ۲۰۰ مترمربعی در منطقه ۱ تهران‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در شرایطی که میانگین قیمت ملک در تهران از مرز متری ۸۰ میلیون تومان عبور کرده، آگهی فروش آپارتمان یا ویلاهایی در منطقه ۱ تهران با قیمت متری ۱۷۰ تا ۳۶۰ میلیون تومان نشان‌دهنده آن است که تفاوت قیمت ملک در منطقه ۱ پایتخت با نرخ میانگین در کل شهر، نزدیک به چهار برابر تفاوت دارد.

این فاصله در شرایطی ایجاد شده که طبق آخرین گزارش‌های بانک مرکزی، قیمت اعلام‌شده همواره کمتر از قیمت حقیقی است. اما میانگین قیمت خانه‌های منطقه ۱ تهران با نرخ متری ۱۵۰ میلیون تومان هم با میانگین قیمت ملک در ارزان‌ترین مناطق تهران نزدیک به ۱۰۰ میلیون‌ تومان تفاوت دارد. طبق آخرین گزارش بانک مرکزی، منطقه ۱۸ تهران با میانگین قیمت متری ۴۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ارزان‌ترین منطقه و منطقه ۱ با میانگین قیمت ۱۵۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان گران‌ترین منطقه تهران اعلام شده است.

این درحالی است که قیمت اعلام‌شده بانک مرکزی دست‌کم با قیمت آگهی خانه‌های منطقه ۱ تهران همخوانی ندارد. به استناد سایت‌های فروش ملک، میانگین قیمت آپارتمان‌های بالای ۱۵۰ متر و خانه‌های ویلایی در مناطقی مانند الهیه، فرشته، نیاوران و فرمانیه از حداقل ۱۷۵ میلیون تومان آغاز می‌شود و در برخی موارد به سبب ویژگی‌های ملک به بیش از متری ۳۵۰ میلیون تومان هم می‌رسد.

البته میزان معاملات در مناطق شمالی تهران به نسبت دیگر مناطق کمتر است و برای مالکان خانه‌هایی که متراژشان بیشتر از ۱۵۰ متر است، زمان موردنیاز برای فروش خانه طولانی است و گاه بیش از یک سال در نوبت فروش می‌مانند.

در یکی از آگهی‌های فروش، خانه‌ای ویلایی ۳۰ سال ساخت با متراژ ۳۷۵ مترمربع در منطقه زعفرانیه تهران با شرایطی مانند چهار پارکینگ و امکانات رفاهی ویژه ۱۳۵ میلیارد تومان قیمت‌گذاری شده که به معنای متری ۳۶۰ میلیون تومان است. یک پنت‌هاوس ۴۳۱ متری در زعفرانیه هم با منظره چهار جهت و ۷۰ متر تراس، ۱۲۰ میلیارد تومان قیمت دارد. ملکی کلنگی با ۳۷۵ مترمربع متراژ دارای دوطبقه قابل‌سکونت و ۱۱۰ متر زیرزمین در خیابان افراز هم به قیمت ۱۴۰ میلیارد تومان آگهی شده که به معنای قیمت هر متر ۳۷۳ میلیون تومان است.

نکته قابل‌توجه در این آگهی‌ها ایجاد محدودیت برای بازدید از ملک است؛ مسئله‌ای که در سال‌های اخیر مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است. برخی مشاوران املاک شرط بازدید از املاک نجومی را ارائه گزارش حساب بانکی متقاضیان اعلام می‌کنند تا پیش از بازدید از توانایی مالی متقاضیان مطمئن شوند. یکی از مشاوران املاک در منطقه کامرانیه در گفت‌وگو با خبرنگار ایندیپندنت فارسی مدعی شد دلیل این امر افرادی‌اند که بدون داشتن امکانات مالی، تنها برای کنجکاوی درخواست بازدید از این املاک را دارند.

به گفته این کارشناس حوزه املاک، بسیاری از خانه‌های آگهی‌شده با حضور تیم فیلمبرداری و «هلی‌شات» تصویربرداری و تدوین حرفه‌ای شده‌اند و متقاضیان در صورت تایید صلاحیت مالی می‌توانند فیلم‌های معرفی بنا با تمامی جزئیات را در اختیار داشته باشند.

نکته مهم دیگری که در سخنان این مشاور املاک قابل توجه است، مسئله سازندگان بنا و معماران آن است و در برخی آگهی‌ها نام معماران سازنده یکی از امتیازهای ویژه ملک محسوب می‌شود.

اگرچه در سال‌های اخیر مناطقی مانند لواسان و برخی روستاهای اطراف تهران به دلیل شرایط آب‌وهوایی برای ساخت خانه‌های ویلایی جایگزین مناطق شمال شهر تهران شده‌اند، قیمت‌ مسکن در منطقه ۱ تهران با مزیت‌های آب‌و‌هوایی و تاریخچه آن همچنان با دیگر مناطق پایتخت فاصله‌ای معنادار دارد. منطقه‌ای که هزینه شارژ ماهانه برخی برج‌ها و مجتمع‌های مسکونی آن با قیمت اجاره برخی آپارتمان‌ها در مناطق مرکزی تهران برابری می‌کند. 

بیشتر از اقتصاد