کلودیا شینبام به‌عنوان اولین رئیس‌جمهوری زن مکزیک معرفی شد

پیروزی شینبام در کشوری با فرهنگ مردسالار که بر ارزش‌ها و نقش‌های سنتی زنان تاکید دارد، یک گام بزرگ به شمار می‌رود

کلودیا شینبام، اولین رئیس‌جمهوری زن مکزیک‌ــ REUTERS

نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری در مکزیک که روز دوشنبه سوم ژوئن (۱۴ خرداد) منتشر شد، نشان می‌دهد که کلودیا شینبام توانسته است به یک پیروزی قاطع دست یابد و اولین زنی باشد که در مکزیک رئیس‌جمهوری می‌شود.

به گزارش رویترز، در پی شمارش سریع آرای انتخابات ریاست‌جمهوری مکزیک، مشخص شد شینبام با کسب بین ۵۸.۳ تا ۶۰.۷ درصد آرا برنده این رقابت شده است؛ این ارقام همچنین نشان می‌دهد که او توانسته است بالاترین درصد آرا در تاریخ دموکراتیک مکزیک را از آن خود کند.

رقیب اصلی شینام در این انتخابات خوچیتل گالوز بود؛ زنی ۶۱ ساله که نماینده احزاب راست‌گرا محسوب می‌شد. بر اساس نتایج اولیه، گالوز بین ۲۶.۶ تا ۲۸.۶ درصد آرا را کسب کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شینبام پس از مشخص شدن نتایج، به هوادارانش گفت: «برای اولین بار در ۲۰۰ سال جمهوری مکزیک، من اولین رئیس‌جمهوری زن این کشور خواهم شد.»

پیروزی شینبام برای مکزیک یک گام بزرگ به شمار می‌رود؛ کشوری که در آن به دلیل فرهنگ غالبا مردسالار و نیز دارا بودن دومین جمعیت بزرگ کاتولیک رومی جهان، همواره بر ارزش‌ها و نقش‌های سنتی زنان تاکید می‌شود.

کلودیا شینبام در آخرین نطق انتخاباتی‌اش، با اشاره به اینکه زنان مکزیکی همواره مقابل مردسالاری ایستادگی کرده‌اند، افزود: «این زمان، دورانی تاریخی برای زنان و تحول است تا به زندگی بدون ترس و عاری از خشونت برسیم.»

شینبام اولین زنی است که در انتخابات سراسری در شمال قاره آمریکا یعنی ایالات متحده، مکزیک یا کانادا پیروز شده است. او اکنون مسیر پیچیده‌ای در پیش دارد زیرا در حالی که کسری بودجه سنگین و رشد اقتصادی پایین را به ارث می‌برد، باید وعده‌هایش را برای ارتقای سیاست‌های رفاهی نیز محقق کند.

در کشوری که آمار جرم و جنایت در آن بسیار بالا گزارش شده، رئیس‌جمهوری جدید قول داده که امنیت را بیشتر کند، اما در این خصوص جزئیات کمی ارائه کرده است. او متعهد شده است که راهبرد جنجالی رئیس‌جمهوری فعلی برای مقابله با جرم و جنایت را که «آغوش، نه گلوله» نامیده می‌شود، ادامه دهد. در عین حال یکی از چالش‌های او، مذاکرات پرتنش با ایالات متحده بر سر جریان‌ عظیم مهاجران و همکاری امنیتی برای مقابله با قاچاق مواد مخدر در زمانی است که همه‌گیری فنتانیل در ایالات متحده بیداد می‌کند.

رئیس‌جمهوری بعدی مکزیک همچنین باید به معضل کمبود آب و برق در این کشور بپردازد و در عین حال با مشکلات پمکس، غول نفتی دولتی که دو دهه است کاهش تولید دارد وغرق در بدهی است، دست‌و‌پنجه نرم کند.

شینبام قول داده است که برنامه‌های رفاهی را گسترش دهد؛ آنچه با توجه به کسری بزرگ در سال جاری و رشد ضعیف تولید ناخالص داخلی مکزیک، کار آسانی نخواهد بود.

این رئیس‌جمهوری ۶۱ ساله، بیشتر محبوبیتش را مدیون لوپز اوبرادور، رئیس‌جمهوری فعلی و رهبر حزب چپ‌گرای «جنبش بازسازی ملی»، است که در مکزیک بیش از ۶۰ درصد محبوبیت دارد، اما بر اساس قوانین این کشور تنها اجازه دارد یک دوره شش ساله رئیس‌جمهوری باشد.

بیشتر از جهان